Ieri a fost promulgat "Codul de bune practici privind comertul produselor agroalimentare". Initiativa nu este rea in principiu, dar a fost gandita mai ales din punctul de vedere al producatorilor.

Pana la venirea hipermarket-urilor, exista un monopol al producatorilor, adaptat perfect la inflatie si ineficienta. Producatorii aveau putere de negociere imensa in fata cumparatorilor, ba mai mult, regimul vamal de pana in 2007 ii avantaja.

Au venit hipermarket-urile, cu o putere imensa de negociere. Producatorii romani s-au vazut pentru prima data intr-o postura din filme – cu capul tinut fortat sub apa si mici pauze de respiro. Nu au fost pregatiti pentru hipermarket-urile care-si penalizeaza angajatii pentru produse care se vand greu.

Dovada ca in domeniu exista concurenta sunt preturile. In 2009, preturile la mancare au scazut. Preturile la energie au crescut, preturile la telefonie au crescut, dar preturile la mancare au scazut, real, nu nominal.

De aici, producatorii disperati au trecut la parghia legislativa.. Este nemaintalnit ca prin lege sa se impuna un termen de plata, fara sa se tina de conditiile economice si de intelegerea dintre parti.

Este o incercare a producatorilor romani sa-si mentina modelul de afacere de pana acum. Poate tineti minte, intotdeauna la televizor pretul mancarii creste.

Din pacate, dinozaurii sunt morti deja si nimeni nu are mila sa le spuna.

Citeste mai mult si comenteaza pe Economia pe intelesul tuturor.