Medierea reprezinta o cale mai rapida de rezolvare a unui conflict. Este o profesie relativ recent aparuta in Romania, comparativ cu alte tari, fiind reglementata abia in anul 2006 si ca orice noutate este acceptata mai greu si starneste reactii dintre cele mai diverse. Circa 80% din cazuri ajunse in instanta sunt trimise catre mediere de judecatori. De cele mai multe ori, o mediere dureaza 3-5 sedinte de cate 3-4 ore. Mediatorul stimuleaza dialogul civilizat intre participanti, identifica momentele tensionate si destinde atmosfera. El creeaza ocazii, spun mediatorii Cristina si Costin Motroasa, de la biroul de mediere Motroasa&Motroasa.

Putem apela la mediere si in situatia in care avem un proces pe rol

HN: Cine si cand apeleaza la mediere?

M&M: De cele mai multe ori, cand oamenii ori firmele au ceva de impartit se ajunge la neintelegeri. Unele dintre ele atat de mari, ca pot distruge relatii de o viata sau crea pagube de milioane.

Acum, oricine este implicat intr-o disputa sau se considera prejudiciat poate alege medierea pentru a incerca sa rezolve situatia intr-un mod care sa fie cat mai convenabil tuturor celor interesati. Daca vedetele si politicienii divortati ar fi apelat la mediere, nu ar mai fi fost in vizorul presei tabloide atata vreme. Mai ales cand la mijloc mai sunt si copiii, parca notorietatea nu mai este atat de dorita. Pe site-ul nostru gasiti mai multe exemple de disputele care pot fi solutionate prin mediere.

HN: Cum e la mediere?

M&M: Biroul unui mediator ofera un cadru privat si mai putin formal in care partile pot dialoga despre problemele lor comune. Scopul lor este de a gasi impreuna o solutie dezirabila la acestea. Medierea se desfasoara in cateva sedinte a caror data si durata sunt stabilite de parti. Alegerea medierii, ca mod de rezolvare a conflictelor, este voluntara. Asa ca, de cele mai multe ori, partile vin cu dorinta de a rezolva ceea ce le deranjeaza sau le costa.

Pentru o mediere reusita cei care se prezinta la mediere trebuie sa aiba autoritatea necesara pentru a decide. Sansele de succes ale acesteia cresc cu cat cei implicati sunt mai deschisi catre dialog, catre negociere.

Putem apela la mediere in orice stadiu al unui conflict, inclusiv in situatia in care avem un proces pe rol. Acesta se suspenda pe durata medierii. Daca partile ajung sa incheie un acord de mediere, acesta este prezentat in instanta, care recunoaste solutia propusa de parti ca mod de rezolvare a conflictului.

Mediatorul stimuleaza dialogul civilizat intre participanti si creaza ocazii

HN: Ce face mediatorul?

M&M: Mediatorul stimuleaza dialogul civilizat intre participanti, identifica momentele tensionate si destinde atmosfera. Face astfel posibila evitarea confruntarii si concentrarea partilor spre rezolvarea problemelor comune. El creeaza ocazii. Prin discutii purtate cu toate partile de fata, sau pe rand cu fiecare dintre acestea, mediatorul le ghideaza pentru a identifica in mod real miezul disputei, le incurajeaza sa-si identifice propriile nevoi si prioritati, dar si sa le constientizeze pe ale celorlalti. Combatantii sunt invitati sa-si urmareasca interesele si sa cantareasca ce au de castigat sau de pierdut din conflict. In felul acesta, cei implicati isi pot depasi adversitatea si pot gasi variante de rezolvare aceptabile si dezirabile.

De exemplu, sa spunem ca unul dintre cei doi asociati ai unei firme intrentioneaza sa paraseasca firma si sa ia cu el un numar destul de important de clienti pentru a incerca sa se lanseze pe cont propriu. A luat aceasta hotarare in urma unui scandal cu celalalt asociat, cu care nu a mai vorbit de atunci. Acesta din urma se hotaraste sa apeleze la mediere la recomandarea avocatului sau.

In urma sedintelor de mediere separate cu fiecare dintre cei doi, mediatorul afla ca principala cauza a conflictului este ruperea unei relatii de cinci ani dintre asociatul care intentiona sa paraseasca firma si fiica celuilalt. Aceasta nu a dorit sa fie implicata in mediere. Cu ajutorul mediatorului, cei doi recunosc ca aveau o relatie buna ca asociati. Fiind pusi in situatia de a analiza ce avantaje si ce dezavantaje ar avea fiecare in cazul in care vor imparti afacerea, cei doi ajung la concluzia ca, ramanand impreuna sunt un jucator important pe piata si ca separat ar rezista greu in conditii de criza.

Pe parcursul medierii cei doi reusesc sa delimiteze, pe cat posibil, afacerile de resentimentele provocate de relatia rupta. Hotarasc sa ramana parteneri in aceeasi firma. Desi au admis ca, teoretic, este posibila si o imbunatatire a relatiilor interpersonale, au spus ca nu sunt inca pregatiti, dar ca vor incerca sa faca ceva si in sensul acesta.

Este important de spus ca, in raport cu partile, mediatorul profesionist este neutru si impartial. El nu are nici un interes in cauza si niciun beneficiu din solutionarea acesteia intr-un anumit mod. Prin atitudinea, comportamentul ori discursul sau, mediatorul nu favorizeaza nicio parte. Numai asa se poate bucura de increderea clientilor sai, iar increderea acestora in corectitudinea mediatorului este esentiala.

HN: Care sunt calitatile unui bun mediator?

M&M: Nu exisa un portret standard. In opinia mea, mediatorul trebuie sa fie o persoana deschisa, care relationeaza usor cu toate tipurile de oameni. El trebuie sa fie un fin observator al dinamicii relatiilor intre parti si a starilor lor emotionale. Trebuie sa aiba capacitatea sa identifice corect situatiile si sa le gestioneze. Convingerile si sentimentele mediatorului nu isi au locul intr-o sedinta de mediere. Flexibilitatea in gandire si creativitatea ii sunt de mare ajutor, mai ales pentru depasirea unor blocaje aparute intre parti pe parcursul medierii. Trebuie sa stie cum sa faca sa miste lucrurile inainte si sa persevereze in demersurile sale.

Optimismul si increderea sa pot fi molipsitoare, fiind sanse mari ca partiile sa reactioneze in acelasi fel. De asemenea, trebuie sa fie capabil de sensibilitate pentru ca la mediere pot aparea situatii delicate. Intr-un fel va aborda mediatorul o disputa privind un contract comercial, altfel va pune problema intr-un divort cu partaj.

Lista poate continua. Nu exista un model, insa trebuie sa ne straduim sa fim cat mai buni pentru fiecare client al nostru. De aceea invatam tot timpul si cel mai bine invatam chiar de la clientii nostri.

Atuul medierii este in primul rand confidentialitatea. O mediere dureaza 3-5 sedinte de cate 3-4 ore

HN: Care sunt atuurile medierii?

M&M: Aceasta este intrebarea mea preferata. Prin urmare, am ceva mai multe de spus. Ca tot vorbeam de incredere, as mentiona in primul rand confidentialitatea. Majoritatea oamenilor considera stresant sa isi „spele rufele” cu public intr-o sala de judecata sau la televizor. La mediere sunt eliberati de aceasta teama. Intimitatea si confidentialitatea sunt protejate atat prin caracterul privat al sedintelor de mediere, cat si prin acordul expres al partilor. Acestea, dar si mediatorul se angajeaza in scris ca nu vor face publica nicio informatie de care iau cunostinta pe parcursul medierii. Astfel, partile se pot simti in siguranta atunci cand vorbesc, de exemplu, despre sentimente ori despre documentele secrete ale firmei.

Un alt avantaj ar fi acela ca medierea reprezinta o cale mai rapida de rezolvare a unui conflict. De cele mai multe ori, o mediere dureaza 3-5 sedinte de cate 3-4 ore. Acestea sunt programate cat de rapid doresc partile, in functie de programul si preferintele lor. Comparativ cu un proces in instanta, care poate dura si cativa ani pana la epuizarea tuturor cailor de atac, apeland la mediere economisesti timp si bani.

Cheltuielile cu medierea sunt, per ansamblu, mai mici decat cele presupuse de un proces. Fiind numai cateva sedinte, cheltuielile cu onorariul mediatorului nu se intind pe ani de zile. In plus, partile impart aceste cheltuieli in mod egal. La mediere nu avem cheltuieli de judecata sau cheltuieli cu expertii asa cum se obisnuieste in instanta. Mai mult, taxele de timbru sunt restituite daca un conflict aflat pe rolul unei instante se solutioneaza prin mediere.

Un alt atuu la fel de important al medierii este acela ca partile sunt cele care decid, nu o persoana straina de disputa lor. In urma unui proces in instanta, judecatorul este cel care decide pentru parti. Ori, numai cei implicati intr-un conflict stiu cel mai bine toate dedesubturile si sunt cei mai interesati de rezolvarea acestuia. Prin urmare, ei sunt cei mai in masura sa decida.

Judecatorul da castig de cauza numai unei singure parti, pe cand cealalta pierde. Prin mediere pot fi gasite solutii prin care toata lumea sa simta ca a castigat ceva. Mediatorul ajuta partile sa isi apropie pozitiile astfel incat sa gaseasca propria solutie, general acceptata, prin care sunt satisfacute in cat mai mare masura interesele tuturor.

Fiecaruia ni s-a intamplat cel putin o data in viata sa spunem „e legal, dar nu e moral sau corect”

La mediere, pot fi luate in calcul toate optiunile pentru ca oamenii au timp numai pentru problema lor si pentru ca se pot sfatui cu persoanele in care au incredere. In instanta, fiecare trebuie sa convinga ca legea e de partea sa, fara sa aiba timp sa spuna ce are pe suflet. La mediere fiecare vorbeste despre tot ce crede ca e important si poate veni cu oricine crede de cuviinta, de la avocat pana la parinti ori prieteni.

Fiecaruia ni s-a intamplat cel putin o data in viata sa spunem „e legal, dar nu e moral sau corect”. Solutia gasita de parti in urma unei medieri trebuie sa fie legala, dar poate fi, in plus, considerata si corecta de acestea. Partile nu trebuie sa aleaga numai intre variantele enuntate de legiuitor pentru solutionarea conflictului lor. Cu ajutorul mediatorului, ele pot gasi solutii personalizate care sa raspunda naturii reale a conflictului. Judecatorul nu se bucura de aceasta libertate de decizie, ci hotaraste numai pe baza legii.

Alte argumente decat cele legale nu sunt valabile in instanta, ci numai la mediere. Aici poti vorbi, pe langa reguli, drepturi si obligatii stabilite legal, si de aspecte mai putin vehiculate in salile de judecata. Castigarea increderii, pastrarea unor relatii bune, pot atarna mai greu decat, de exemplu, bucata de pamant la care ai avea dreptul in urma deciziei instantei.

Un castig major al solutionarii unui conflict prin incheierea unui acord de mediere este acela ca relatiile interpersonale ori de afaceri se pastreaza sau chiar se pot imbunatatii. Ajungand la o solutie comuna, multumitoare pentru toti, oamenii raman in continuare prieteni si nu s-au transformat in dusmani. Adversarii de azi pot redeveni parteneri de incredere, familia poate ramane unuita si nu dezbinata de ura si resentimente.

Romanii sunt mai zgomotosi in manifestari si nu se dezmint nici la mediere. Circa 80% din cazuri sunt trimise catre mediere de judecatori

HN: Cum inteleg romanii medierea? Care sunt reactiile lor?

M&M: La inceput sunt ceva mai rezervati. Dar asta e firesc mai ales cand e prima experienta de acest fel. Nu au de unde sa fie obisnuiti cu asa ceva, insasi meseria de mediator fiind inca putin cunoscuta. Oricum, cu ajutorul mediatorului, care le spune despre cum va decurge medierea, care este rolul fiecaruia si care sunt regulile, oamenii scapa de inhibitii si sunt dispusi sa vorbeasca despre problema lor.

In general, romanii sunt mai zgomotosi in manifestari si nu se dezmint nici la mediere. Dar nici nu tin suparare cu orice pret. Unii sunt reticenti. Desi una dintre parti solicita medierea, cealalta nu e convinsa si nu o accepta. Bineinteles ca se poate razgandi oricand.

De aceea e important demersul dumneavoastra de a aduce in atentie un astfel de subiect. Daca oamenii sunt mai bine informati, inseamna ca ei pot alege in cunostinta de cauza ce este mai bine pentru ei.

HN: In ce proportie cazurile ajunse la mediere au fost rezolvate?

M&M: Nu am facut inca o statistica. In prezent, marea majoritate a cazurilor, aproximativ 80%, sunt trimise catre mediere de judecatori. Consideram un succes chiar faptul ca partile urmeaza recomandarea judecatorului si se prezinta la mediere. De cele mai multe ori clientii sunt multumiti, chiar daca nu au ajuns la un acord. Macar au discutat, au clarificat, au punctat anumite aspecte. Insa sunt si cazuri incheiate prin intelegerea partilor si asta ne motiveaza sa continuam si sa promovam medierea.

HN: Medierea ar fi asadar mai ieftina, mai rapida si e secreta. Atunci de ce nu vine toata lumea la mediere?

M&M: Pentru ca este o profesie noua si inca putin cunoscuta la noi. Abia in 2008 a fost publicat in Monitorul Oficial primul tablou al mediatorilor autorizati. Cel putin pana acum, eforturile Consiliului de Mediere, forul care guverneaza profesia, au fost canalizate mai mult catre formarea de mediatori. Asteptam cu drag noi colegi mediatori. Pentru cei care suntem deja pe piata e vremea sa ne unim eforturile pentru a generaliza practicarea medierii in Romania. Prin medieri reusite vom convinge din ce in ce mai multi oameni sa incerce medierea. Si, bineinteles, cu ajutorul dumneavoastra. Este important ca oamenii sa afle cat mai multe despre posibilitatea rezolvarii conflictelor prin mediere. Pentru asta, va multumesc.

HN:Unde pot lua legatura potentialii clienti cu un mediator?

M&M: Principala sursa este tabloul mediatorilor autorizati, care a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei. Cei care ajung prin tribunale, trebuie sa stie ca pot consulta si acolo listele cu mediatorii autorizati. O alta sursa ar fi paginile de internet ale Consiliului de Mediere si Ministerului Justitiei.