Doar 4 la suta dintre romani au folosit internetul in 2010 pentru a face cumparaturi, cel mai scazut procent din Uniunea Europeana, sub nivelul Bulgariei si chiar al Serbiei si al Turciei, conform statisticilor EuroStat. Romania se situeaza la acelasi nivel ca si in anul 2008, dupa ce in 2009, pe fondul crizei, procentul celor care si-au facut cumparaturile online s-a injumatatit, pana la 2%. Cartile, revistele, ziarele si materialele pentru instruire reprezinta principalele bunuri cumparate de romani de pe internet, conform datelor Institutului National de Statistica.

Foto:

La nivel european in anul 2010, cel mai bine clasate tari in ceea ce priveste procentul populatiei care face cumparaturi pe internet sunt Norvegia (71%), Danemarca (68%), si Marea Britanie, la egalitate cu Olanda (68%). La coada clasamentului se situeaza Bulgaria (5%) si Romania (4%).

NOTA: Analiza este efectuata pe baza celor mai noi informatii disponibile de la Institutul National de statistica si acopera perioada 2007-2009. Vizitati fotogaleria pentru a putea vedea reprezentarile grafice ale statisticilor.

In randul utilizatorilor de internet romani cu varsta cuprinsa intre 16 si 74 de ani, cartile si revistele reprezinta cel mai cumparat bun online, 47,2% dintre cei chestionati raspunzand ca au cumparat produse din aceasta categorie in anul 2009. Imbracamintea si vacantele au inregistrat cresteri semnificative comparativ cu anul 2008, clasandu-se pe pozitiile doi si trei ale topului preferintelor internautilor romani, cu 37,9, respectiv 34,2 de procente. Cea mai slab clasata categorie de produse in anul 2009 au fost bunurile de gospodarie, pe care doar 9,1% dintre respondenti au ales sa le cumpere din magazine virtuale.

Biletele pentru evenimente culturale au inregistrat cea mai puternica crestere: daca in 2007 doar 6,4% dintre cei chestionati au ales casele de bilete online, in 2008 procentul s-a dublat, pana la 12,3% si aproape ca s-a triplat pana in 2009, cand 18,6% dintre romani au cumparat bilete online. Produsele software, programele pentru calculator, au inregistrat printre cele mai putin variabile niveluri in preferintele de cumparare ale romanilor: 31,6% in 2007, 27,9% in 2008 si 29% in 2009.

La nivelul populatiei cu studii gimnaziale, cele mai cumparate produse au fost tot marfurile culturale: 60,9% din respondenti au cumparat muzica si filme online in 2009, iar 54,7% au cumparat carti si reviste. Cel mai mic interes in aceast segment al populatiei a fost acordat biletelor pentru evenimente, cu 8,2% si calatoriilor, cu 13,4%. Cea mai mare crestere in randul respondentilor cu studii gimnaziale a fost in segmentul echipamentelor electronice, care au crescut de la 5,9% in 2007 la 24,9% in 2009.

Locul I in top in randul populatiei cu studii medii este detinut tot de carti si reviste, cu 51,3 procente, dar urmatoarele locuri se diferentiaza de preferintele cumparatorilor cu studii gimnaziale: imbracamintea a fost cumparata in 2009 de 40,2% dintre cei intervievati, iar vacantele au fost pe lista de cumparaturi online pentru 30,6% dintre romanii absolventi de liceu. Cel mai mic interes a fost manifestat pentru produsele hardware, doar 13,2% dintre respondenti, si pentru bunurile casnice, care au fost cumparate de doar 10% dintre persoanele din acest segment demografic.

Primele trei pozitii in topul cumparaturilor online ale persoanelor cu studii post-liceale de scurta durata sunt ocupate de imbracaminte (53,2%, cu o crestere spectaculoasa fata de 2008, de la 16,7%), continut audio-vizual (46,3%) si bilete pentru evenimente culturale (35,3%). 21,6% dintre cei chestionati au achizitionat produse hardware de pe internet, unul dintre cele mai mari procente dintre toate categoriile demografice pentru acest tip de marfuri.

Persoanele cu studii superioare de lunga durata au cele mai echilibrate preferinte in ceea ce priveste cumparaturile online si folosesc internetul pentru a cumpara mai ales pachete turistice (43,2% in 2009, dublu fata de nivelul anului 2007) si carti (42,5%). Imbracamintea (34,8%), produsele hardware (21,5%) si biletele pentru evenimente culturale (17,4%) completeaza topul cumparaturilor din 2009 pentru persoanele cu studii superioare.