Piata bunurilor de folosinta indelungata a fost de 306 milioane euro in al doilea trimestru, crestere de 12% fata de perioada similara a lui 2010, arata un studiu Gfk TEMAX. Sectorul IT a crescut cu 27,5%, iar electrocasnicele mici si sectorul foto au avut un parcurs bun: crestere de 18% Sectoarele telecom, electronicele de larg consum precum si electrocasnicele mari au crescut intr-un ritm mai lent, de sub 10%, iar piata echipamentelor de birou este singura pe minus, dar scaderea s-a diminuat la -3.6%.

IT

Dupa cateva trimestre de amanare a achizitiei de PC desktop-uri, monitoare sau periferice a venit timpul pentru o crestere pe toate aceste categorii, nu doar pe computere portabile. Drept urmare, intregul sector a crescut cu 27,5% fata de acelasi trimestru al lui 2010, in termeni de valoare. Piata a ajuns la 88 milioane euro, departe totusi de ultimul trimestru din 2010 cand a trecut de 110 milioane euro.

Electrocasnice mici

Cel de-al doilea trimestru al anului a adus o crestere pe piata electrocasnicelor mici de 17,8%, cu 4 milioane de euro mai mult decat acelasi trimestru al anului trecut.

Liderii, aparatele pentru prepararea bauturilor calde si aparatele pentru prepararea alimentelor, si-au pus amprenta pe vanzarile din T2 2011. Aparatele pentru coafat parul continua sa lupte pentru atentia consumatorilor, in timp ce produsele traditionale, precum fiarele de calcat si aspiratoarele, au inregistrat cresteri de doua cifre.

Categoria robotilor de bucatarie care obisnuia sa contribuie la scaderea sectorului si-a schimbat acum trendul intr-unul ascendent si, impreuna cu toate celelalte piete ale aparatelor pentru pregatirea alimentelor, au crescut vanzarile sectorului. Expresoarele devin din ce in ce mai puternice, avand o contributie importanta la evolutia pozitiva a sectorului in ansamblu.

Primele cinci categorii de electrocasnice mici din cele unsprezece monitorizate de GfK Temax reprezinta trei sferturi din vanzarile totale ale sectorului. Acest trimestru a aratat ca obiceiul de cumparare s-a mutat de la aparatele pentru ingrijire personala catre produsele traditionale folosite pentru activitati gospodaresti de tipul curatenie, calcat sau prepararea alimentelor si a bauturilor.

Foto

Interesul constant al consumatorului roman pentru produsele foto este reflectat printr-o crestere a vanzarilor de 17,7% comparativ cu acelasi trimestru al anului precedent. Vanzarile de camere foto digitale si rame foto digitale au ajuns la 11 milioane de euro in T2 2011. Camerele cu lentile interschimbabile sunt cel mai de succes segment la momentul actual, cu rate de crestere de doua cifre, mult mai mari decat segmentul compactelor. In special, modelele entry level din cadrul segmentului de D-SLR sunt foarte atractive pentru consumatorul roman. Ca si produse hibrid ¬ camerele de tipul mirrorless ¬ nu s-au bucurat de un success aparte pana acum in Romania. Cand vine vorba de camere cu caracterisitici tehnice mai bune se pare ca alegerile consumatorului sunt limitate la D-SLR si compacte high-end.

Telecom

Piata de telecom din Romania a trecut in sfarsit de la un trend negativ la unul pozitiv, crescand cu 7,8% in valoare in T2 2011 fata de acelasi trimestru al anului trecut. Acest lucru se datoreaza exclusiv smartphone-urilor care sunt declansatorul pe piata de telecom. Acum consumatorul face o noua achizitie nu doar cand vechiul telefon nu mai functioneaza, ci si atunci cand considera ca acesta nu mai raspunde nevoilor lui actuale de a fi la curent cu stirile, de a interactiona constant cu cei apropiati, de a naviga pe internet sau cateodata de a fi in trend cu ceilalti, ca un important indicator al statutului. Valoarea pietei a fost de 42 milioane euro. Pe de alta parte, pentru moment, telefoanele mobile inca au o cota importanta in comparatie cu smartphone-urile, mai ales cand vine vorba de volume, datorita pretului mediu care este de patru ori mai mare pentru cel din urma. Lucru rezonabil daca se iau in considerare nu numai caracteristicile extra ale smartphone-ului fata de telefonul mobil, dar si accesibilitatea smartphone-ului in comparatie cu produsele IT cu functii similare care nu sunt la indemana oriunde.

Electronice de larg consum

Piata electronicelor de larg consum din Romania s-a bucurat de un al doilea trimestru consecutiv ascendent in T2 2011, crescand cu 5,7% la aproximativ 58 milioane de euro. Dinamica de crestere a fost mai slaba in acest trimestru. In consecinta, T2 2011 a fost cu 7 milioane de euro sub T1 2011. In timp ce pentru anumite produse, precum sistemele audio, DVD Player/Rec, console video sau sisteme de navigatie, ratele de descrestere s-au imbunatatit sau s-au stabilizat, piata televizoarelor si cea a camerelor video au avut parte de performante mai putin imbucuratoare. Aceste produse au aratat o descrestere moderata comparativ cu T1 2011

In ciuda unor politici de pret agresive pe mai toate categoriile de inch, vanzarile de televizoare plate au inceput inca din aprilie 2011 sa descreasca incet de la luna la luna, aratand faptul ca preferintele consumatorilor s-au indreptat catre achizitionarea de alte bunuri de folosinta indelungata in acest trimestru. Valoarea adusa de camerele video in cel de-al doilea trimestru a egalat-o pe cea din primele trei luni ale lui 2011. Chiar si asa, aceasta piata ramane sub potentialul ei.

In ciuda urcusurilor si coborasurilor de pe piata televizoarelor plate, cel de-al doilea trimestru a lui 2011 a avut o rata de crestere cu doua cifre peste vanzarile inregistrate in acelasi trimestru a lui 2010. Si, sa nu uitam, T2 2010 a fost un trimestru puternic la momentul sau, vanzarile fiind sustinute de schimbari ale TVA-ului si promotii specifice Cupei Mondiale.

Electrocasnice mari

Cel de-al doilea trimestru al lui 2011 a adus vesti bune pentru piata electrocasnicelor mari care a crescut cu 5%, la 75 milioane euro. Cu toate ca sezonalitatea ar fi trebuit sa ajute piata de frigidere in directia unei performante mai bune, vanzarile din T2 2011 au fost de fapt ceva mai slabe ca cele din T2 2010. Acest lucru s-a datorat in mare parte faptului ca cel de-al doilea trimestru al anului trecut a fost sustinut semnificativ de campaniile de buy-back care au incetat incepand cu T2 2011.

Totusi, vestile bune au venit de la segmentele premium, precum incorporabilele care s-au bucurat de cresteri in valoare si au reusit sa impulsioneze piata de aragazuri si cuptoare. Acest segment a avut rate de crestere de doua cifre in acest trimestru fata de acelasi trimestru al anului trecut. De asemenea, si categoria masinilor de spalat vase, uscatoarelor si masinilor de spalat a avut parte de evolutii mai bune, inregistrand rezultate pozitive si datorita promotiilor.

Piata de imprimante si multifunctionale

Inregistrand o valoare de 7 milioane de euro in al doilea trimestru al anului 2011, piata de imprimante si multifunctionale reuseste sa atinga o valoare similara cu cea din aceeasi perioada a anul trecut, in scadere cu 3,6%. Contextul economic destul de dificil din ultimii doi ani a condus la scaderi mari in cadrul acestui sector, scaderi ce s-au reflectat in inghetarea cheltuielilor in infrastructura IT de catre companii si consumatori. Odata cu trimestrul al doilea 2011 apar semne de revenire, chiar daca achizitiile se realizeaza in continuare cu mare atentie. Astfel, au avut succes echipamentele laser care realizeaza simultan mai multe actiuni si inlocuiesc un set de echipamente ¬ scaneaza, copiaza, imprima etc.

Raportul GfK este publicat la nivel international, concluziile sale bazandu-se pe studiile efectuate in panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail include date de vanzari de la peste 190.000 de magazine din intreaga lume.