Festivalul George Enescu este cu siguranta un eveniment cultural de care Romania poate fi mandra, iar editia din 2015 a continuat traditia unei manifestari muzicale prestigioase, aducand pe scenele din Bucuresti unele dintre cele mai faimoase orchestre ale lumii. Dr. Radu Cosarca, Director de Comunicare la Enel Romania, a vorbit despre motivatia companiei de a sponsoriza Festivalul Enescu, dar si despre alte proiecte de responsabilitate sociala in care se implica Enel. Despre festivalul George Enescu, Radu Cosarca spune ca "intr-un fel, Romania are sansa unica de a organiza un campionat mondial din doi in doi ani! Cine mai poate asta? Si va mai dau un raspuns simplu: in tribuna celor care scandeaza “Hai Romania!”, suntem si noi, cei de la Enel".

Radu Cosarca, Director Comunicare EnelFoto: Enel

Ce inseamna pentru dumnevoastra Festivalul George Enescu si care sunt motivele pentru care Enel sustine evenimentul in ultimii ani?

Enel si-a asumat misiunea de a se implica activ in viata comunitatilor pe care le serveste. Am ales Festivalul Enescu pentru ca este cel mai important eveniment international gazduit de Romania. Istoria, anvergura, programul, artistii prestigiosi care au dat viata marii muzici ii fac pe multi sa considere ca Festivalul are forta de brand cultural al tarii. Este evenimentul care pozitioneaza Romania ferm, puternic pe una dintre cele mai onorabile harti ale lumii – harta culturii, harta muzicii mari, universale. Este un domeniu in care Romania ocupa unul dintre primele trei locuri in Europa. Festivalul Enescu este clasat in primele 3 festivaluri de muzica clasica ale continentului. Festivalul Enescu este un mare dar pe care Romania il face lumii, chemand timp de o luna de zile, intr-o serie de evenimente stralucitoare, cateva dintre cele mai mari nume ale muzicii, de la dirijori la orchestre, solisti sau tineri interpreti care prin intermediul acestui festival se lanseaza in lumea mare a muzicii. As putea spune, a muzicii de performanta: orchestrele, dirijorii, solistii care au evoluat la Bucuresti sunt printre cei mai vanduti din lume, inregistrarile lor se gasesc in magazinele de pe toate meridianele si sunt pe primele pozitii in topurile de specialitate.

Intr-un fel, Romania are sansa unica de a organiza un campionat mondial din doi in doi ani! Cine mai poate asta? Si va mai dau un raspuns simplu: in tribuna celor care scandeaza “Hai Romania!”, suntem si noi, cei de la Enel.

Ce beneficii aduce Festivalul George Enescu companiei Enel?

Atunci cand alegi sa fii partenerul Festivalului Enescu, nu te gandesti, de fapt, la avantaje directe. Nu pot sa neg ca ele exista, dar sunt implicite, nu explicite. Compania noastra nu este un retailer care sa aiba castiguri comerciale imediate daca isi face reclama. Acest parteneriat completeaza portretul unei companii implicate plenar in societate: o companie preocupata de inovatie, care implementeaza tehnologii de varf in aceasta tara, ofera clientilor sai canale variate de comunicare si facilitati si servicii moderne si, in acelasi timp renoveaza spitale, sprijina comunitatile locale prin proiecte de dezvoltare durabila, cheama elevii la intreceri de creativitate artistica si stiintifica si promoveaza o cultura a grijii fata de natura. Este o credibilizare a multor alte proiecte mai mici, mai putin publice.

Ce alte evenimente a sustinut sau va sustine Enel in 2015?

Printre cele mai importante evenimente sustinute anul acesta, in afara de Festivalul Enescu, Enel a sponsorizat și turneul de tenis ATP Nastase-Tiriac Trophy, desfasurat in primavara acestui an – al doilea mare eveniment international gazduit de Romania.

Care este relatia dumneavoastra cu muzica clasica?

Enel s-a implicat de-a lungul timpului in sustinerea a numeroase evenimente artistice, din care amintim concertele Uto Ughi, Dan Grigore, Angela Gheorghiu, festivalul SoNoRo, turneul Stradivarius, Festivalul Orchestrelor Radio.

Ce alte domenii mai sprijiniti, pe langa muzica clasica?

Prin natura activitatii noastre - distribuim si furnizam energie electrica pentru 2.7 milioane de clienti - jucam un rol activ in societatea romaneasca. De aceea, alegem sa ne implicam, cand putem, in proiecte care schimba in bine viata oamenilor din comunitatile pe care le servim, fie ca este vorba despre proiecte proprii, cum ar fi, de exemplu, cele de sustenabilitate prin care promovam ideea consumului eficient de energie electrica si oferim membrilor comunitatii becuri economice in schimbul celor incandescente cu consum ridicat, fie ca vorbim despre sustinerea unor evenimente de amploare care promoveaza anumite valori in care noi credem.

Ce spectacole ati vazut in cadrul Festivalului George Enescu de anul acesta si care v-a impresionat cel mai tare?

Am avut sansa catorva experiente estetice memorabile: Simfonia nr.8 de Bruckner sub bagheta lui Zubin Mehta, Sir Simon Rattle conducand Berliner Philarmoniker, Yuja Wang cu o interpretare viguroasa a Concertului nr.2 pentru pian de Bartok, “Pasarea de Foc” a lui Stravinski cu London Symphony Orchestra condusa de un mare dirijor roman, Ion Marin, l-am auzit pe Alexandru Tomescu cantand Concertul pentru vioara de Glazunov alaturi de Royal Liverpool Orchestra si de tanarul dirijor Valsily Petrenko si, bineinteles, Rapsodia nr.2 de Enescu cu Royal Concertgebouw din Amsterdam.

De ce se implica Enel in proiecte de responsabilitate sociala?

Prin specificul activitatii noastre, noi modernizam și dezvoltam, de fapt, o “retea de autostrazi” – nevazuta si putin stiuta - care face parte din infrastructura strategica a Romaniei: reteaua de distributie electrica. Dezvoltarea durabila, sau sustenabilitatea, este, deci, obiectul muncii noastre. Pentru ca investim pe termen lung, gandim afacerea noastra ca pe o parte integranta a unui proces mai amplu al modernizarii societatii romanesti. Iata de ce sprijinim cultura, educatia, sportul, protectia mediului: pentru ca intr-o astfel de lume vrem sa traim si sa lucram.

Nu sprijinim evenimente disparate, prin proiectele noastre ci mai degraba incercam sa identificam nevoile cele mai urgente ale comunitatii si apoi cream proiecte care urmaresc, nu doar obtinerea unui efect vizibil pe termen scurt, ci si un efect mai profund, de exemplu schimbarea unor mentalitati, inducerea unui stil de viata sanatos, responsabilizarea individului in fata problemelor generale ale societatii.

O companie aduce in CSR know-how-ul sau de organizare, de performanta, de masurare a performantei, de eficientizare a costurilor si de maximizare a rezultatelor. Venind cu aceasta experienta intr-un domeniu public, în care se stie, statul sau organizatiile publice au nevoie de sustinere, aduce deja o mare contributie. Pe de alta parte este forta exemplului, o companie nu-si propune sa acopere in intregime un domeniu precum sanatatea sau educatia, nu e chemata sa faca acest lucru, este rolul statului, rolul guvernului unei tari, dar, o companie poate da exemple care genereaza rezultate importante, autentice, admirabile, mediatizabile si poate crea un precedent urmat de alte companii si urmat ulterior de parteneriat public-privat si speram, in cele din urma, de institutiile abilitate ale statului.

Publicul, la randul sau, contribuie la actiunile de responsabilitate sociala ale companiilor, prin actiuni de voluntariat, prin feedback-ul oferit prin intermediul diferitelor canale si prin petitiile pe care le face, de multe ori, pentru a atrage atentia asupra zonelor unde considera ca este nevoie de interventia companiilor. Consider ca putem vorbi pana la urma de un parteneriat, care vine atat in beneficiul companiilor cat si in cel al publicului, deopotriva.