Turbulentele financiare si consecintele asupra economiei au falimentat de doua ori mai multe IMM-uri romanesti in prima jumatate a lui 2008 fata de aceeasi perioada a lui 2007, conform unui studiu dat publicitatii la finalul lunii octombrie de Uniunea Nationala a Patronatului Roman (UNPR). Statistica nu se aplica doar companiilor din imobiliare sau constructii, ci si companiilor din toate sectoarele economice.

Din cauza crizei, daunele platite de firmele de asigurare a afacerilor au crescut intr-un ritm accelerat.

"In 2007, rata daunelor platite a fost sub 20%. Anul acesta ne asteptam la o crestere semnificativa a ratei daunelor, probabil peste 60%", spune Cristina Rusuleanu, General Manager al companiei Euler Hermes, lider mondial pe piata asigurarilor comerciale.

“Numarul firmelor care au apelat la noi in 2008 s-a dublat fata de anul anterior”, adauga Cristina Rusuleanu.

Euler Hermes are o cota globala de piata de 36%, fiind prezent in peste 50 de tari si avand o baza de date de peste 40 milioane companii analizate si acoperite prin polite. Numai in Romania, Grupul Euler Hermes – o companie a Allianz - are o expunere de 2,4 miliarde euro.

Compania germana asigura pierderile financiare inregistrate de companiile de orice marime din cauza neincasarii creantelor/datoriilor pentru marfuri livrate sau servicii prestate.

Rusuleanu a enumerat trei dintre factorii majori care expun companiile la faliment:

1. Problemele de cash-flow caracteristice unei perioade de criza: statisticile spun ca in ultima perioada ritmul de creditare a IMM-urilor a incetinit cu 30%. Fara credite, investitiile majore sunt stopate. Companiile pot avea probleme de finantare care se vor reflecta in rapiditatea cu care isi platesc facturile catre partenerii lor. In acest fel, problemele partenerilor de afaceri pot duce, in final, la pierderi semnificative sau chiar la falimentul unei companii.

Asigurarea creantelor comerciale este vitala pe timp de criza, cand multe firme falimenteaza urmand principiul dominoului. Costul asigurarii este un mic procent (de regula subunitar) din cifra de afaceri asigurata sau din valoarea creantelor lunare.

2. Lipsa de previziune a managerilor:asigurarea creditelor comerciale devine atractiva pentru o companie atunci cind acorda limite de credit (sau plafoane de creditare) clientilor sai mai mari de 5.000 de euro.

“Cu cit o limita de credit este mai mare, cu atit mai mult acel client-debitor ar trebui asigurat. Pentru ca o pierdere de citeva mii de euro o poti suporta mai usor, dar daca se intimpla ceva cu un client care iti datoreaza zeci de mii sau chiar sute de mii de euro, acest lucru te poate scoate din piata”, spune Rusuleanu.

3. Problemele si lipsa de previziune ale partenerilor de afaceri: afacerile nu se fac de unul singur. Daca unul dintre partenerii de afaceri ai unei companii este vulnerabil, aceasta slabiciune se transfera asupra tuturor colaboratorilor sai. Nici o tranzactie nu este 100% sigura, oricat de bine s-ar cunoaste partenerii. Chiar si fara rea-vointa, unul dintre colaboratori poate fi la randul lui victima altuia, ceea ce duce la o reactie in lant pe care criza o agraveaza.

Economia romaneasca va continua sa fie afectata de criza, iar o parte semnificativa a greutatii va fi purtata de companiile locale. Asigurarea creditelor comerciale este solutia prin care riscul financiar asociat crizei este transferat companiei de asigurari.