Uniunea Europeana a adoptat noile reguli pentru prevenirea abuzurilor in comercializarea angro de energie, la aproape o luna dupa aprobarea lor de catre Parlamentul European. Principalul obiectiv este impiedicarea utilizarii informatiilor privilegiate si a altor forme de abuz de piata, care denatureaza preturile de tranzactionare angro a energiei si se traduc in mod normal prin faptul ca intreprinderile si consumatorii platesc mai mult decat ar trebui pentru energia consumata, informeaza Comisia Europeana. Regulamentul va fi publicat in curand in Jurnalul Oficial.

Interconectarile tot mai puternice atrag reguli in plusFoto: Hotnews

Potrivit acesteia, noua legislatie va intra in vigoare pana la sfarsitul acestui an si pentru prima oara, tranzactionarea energiei va fi monitorizata la nivelul UE pentru a descoperi abuzurile. Autoritatile nationale din statele membre vor institui sanctiuni pentru a contribui la stoparea si prevenirea manipularii pietei.

  • "Ziua de astazi marcheaza o etapa importanta in dezvoltarea pietei interne. Noile norme privind tranzactionarea vor contribui la preturi echitabile ale energiei. Mai mult, prin imbunatatirea transparentei si a integritatii pietei, intarim si increderea pe care o au toti participantii la piata in buna functionare a pietei interne. Acest lucru va promova concurenta si va garanta, pentru consumatori, obtinerea intotdeauna a celei mai bune oferte", a declarat comisarul UE pentru energie, Gunther Oettinger.

In tranzactionarea angro a energiei electrice si a gazelor sunt implicate cateva sute de societati si in fiecare zi au loc peste 10 000 de tranzactii. Pietele de tranzactionare a energiei electrice si a gazelor sunt puternic interconectate si de aceea orice manipulare a unei piete are impact asupra celeilalte. Pietele energiei din UE depasesc tot mai mult frontierele nationale din punctul de vedere al locului in care au loc operatiunile comerciale si al celui in care energia este produsa si consumata. Astfel, preturile sunt stabilite in functie de cererea si oferta din mai multe tari. Aceasta tendinta va fi sustinuta de cuplarea pietelor intre bursele de energie din intreaga UE, planificata sa aiba loc pana in 2015, precum si de trecerea la tranzactiile prin intermediul platformelor in domeniul gazelor si de tarifarea la intrare/iesire a transportului de gaze.

UE vizeaza crearea unei piete unice europene pentru schimburile de energie electrica si gaze naturale, libera circulatie a bunurilor si marfurilor in interiorul UE. De altfel, legislatia europeana (Regulementul UE 994/2010) obliga statele membre sa asigure transportul de gaze prin conductele de interconectare in ambele directii, si in sensul de import, dar si de export, motivul fiind sporirea securitatii

In plus, pietele angro de energie includ burse organizate si operatiuni extrabursiere negociate. Tranzactiile extrabursiere in special se realizeaza frecvent in afara granitelor tarii la care se raporteaza. Operatiunile de acest tip influenteaza si tranzactiile de pe bursele de energie. Abuzurile de piata care apar pe o anumita piata nu se vor limita la un singur stat membru, ci vor avea, in mod inevitabil, consecinte in toata Uniunea Europeana. De aceea este necesar un mecanism care sa permita autoritatilor sa acceseze informatiile din toata Uniunea.

Continutul, pe scurt:

  • Regulamentul se va aplica la tranzactionarea pe piata angro de energie, mai exact in cazul contractelor si instrumentelor derivate privind aprovizionarea, productia si transportul de gaze naturale sau energie electrica in UE. Vor fi interzise folosirea de informatii privilegiate si de manipulare a pietei. Pe pietele angro, furnizorii cumpara de la producatori sau de la alti furnizori.
  • Agentia pentru cooperarea autoritatilor de reglementare din domeniul energetic (ACER) va juca un rol esential in mentinerea inregistrarilor si monitorizarea tuturor tranzactiilor. De asemenea, autoritatile nationale de reglementare vor avea acces la toate aceste informatii. Autoritatile nationale vor avea puteri executorii pentru remedierea unor eventuale incalcari ale noilor reguli. In cazul unor nereguli transfrontaliere, ACER ar putea sa stabileasca si sa coordoneze un grup de investigatie.
  • Va fi intocmit un registru UE cu toti comerciantii de energie. Acest registru ar trebui sa se bazeze pe cele nationale, care urmeaza sa fie realizate de catre autoritatile nationale de reglementare. Potrivit eurodeputatilor, Comisia va trebui sa evalueze posibilitatea de a introduce in viitor noi instrumente pentru asigurarea la nivelul UE a unor conditii de concurenta echitabile pentru toti participantii la piata.
  • ACER va avea, de asemenea, acces la toate inregistrarile privind tranzactiile de comercializare a emisiilor, astfel incat sa se asigure o transparenta completa in privinta tranzactiilor de pe piata energiei.
  • De asemenea, Comisia trebuie sa aiba in vedere armonizarea sanctiunilor minime aplicate in statele membre pentru incalcarea regulamentului.
  • Regulamentul prevede ca agentia sa stranga, sa analizeze si sa difuzeze datele de pe pietele angro de energie. Prin urmare, cooperarea dintre agentie si autoritatile nationale este fundamentala pentru monitorizarea prevazuta.
  • Regulamentul impune participantilor la piata sa furnizeze agentiei o evidenta a tranzactiilor lor cu produse energetice angro. Forma, continutul si termenul pentru informatiile care trebuie prezentate vor fi prevazute in actele delegate ale Comisiei.
  • Monitorizarea pietei va fi insotita de anchete atunci cand se suspecteaza un abuz de piata, care, acolo unde se dovedeste necesar, vor avea ca rezultat sanctiuni severe. Regulamentul ofera autoritatilor nationale rolul principal in aceasta privinta, impunand statelor membre sa le acorde acestora competentele necesare pentru a investiga presupusele abuzuri de piata.
  • ACER va avea un rol important in aceasta privinta. In stransa cooperare cu autoritatile de reglementare in domeniul energiei si cu autoritatile de supraveghere din domeniul financiar, agentia va avertiza autoritatile nationale de reglementare cu privire la un eventual abuz de piata si facilitand schimbul de informatii.
  • Cel putin o data pe an, agentia prezinta Comisiei un raport. Agentiei i se pune la dispozitie o evidenta a tranzactiilor, inclusiv a ordinelor de tranzactionare, de pe pietele angro de energie.
  • In regulament se arata ca este important ca sanctiunile pentru nerespectarea prezentului regulament sa fie proportionale si cu efect de descurajare.
  • Manipularea pietei poate insemna oferirea de indicatii false sau inselatoare in ceea ce priveste oferta, cererea sau pretul produselor energetice angro. Pot fi acuzati de manipulare si cei care stabilesc sau incearca sa stabileasca, singuri sau in mod concertat, pretul unuia sau mai multor produse energetice angro la un nivel anormal sau artificial. Tot manipulare inseamna difuzarea de informatii care ofera indicatii false sau inselatoare despre produsele energetice angro, inclusiv raspandirea de zvonuri si difuzarea de informatii false. In cazul jurnalistilor in exercitiul profesiei lor, acest tip de difuzare a informatiilor trebuie evaluat tinandu-se seama de reglementarile care se aplica profesiei lor, cu conditia ca aceste persoane sa nu obtina, direct sau indirect, foloase sau beneficii ca urmare a difuzarii informatiilor in cauza. De exemplu, faptul de a lasa impresia ca volumul de gaz, capacitatea de productie de energie electrica sau capacitatea de transport disponibile sunt diferite de capacitatea disponibila in mod real constituie manipulare a pietei.
  • Regulamentul prevede, de asemenea, interzicerea tranzactiilor bazate pe informatii privilegiate. Participantii la piata sunt obligati sa faca publice informatiile privilegiate referitoare la o intreprindere sau la instalatiile pe care respectivul participant le detine in proprietate sau le controleaza sau ale caror aspecte operationale intra in atributiile participantului. Astfel de informatii le includ pe cele care se refera la capacitatea instalatiilor de productie, stocare, consum sau transport de energie electrica sau de gaze.