"Creşterea ponderii pieţei concurenţiale se realizează gradat prin asigurarea accesului pe această piaţă pentru cât mai mulţi participanţi, producători, furnizori şi clienţi finali", se arata in varianta aprobata de Guvern a Legii energiei aprobata la sfarsitul saptamanii trecute de catre Guvern. Acesta mai arata ca Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) întocmeşte un raport odată la 2 ani, referitor la preturile reglementate ca obligaţii de serviciu public si impactul acestora asupra pietei de energie electrica. De asemenea, prevede infiintarea unei comisii de soluţionare a disputelor între participanţii la piaţa de energie electrică.

Comisia de soluţionare a disputelor este formată din 5 membri care sunt numiţi prin decizie a ANRE, pe o perioadă de 3 ani dintre specialiştii ANRE cu vechime de cel putin 8 ani în sectorul energiei electrice.

  • Documentul stabileste si o definitie a consumatorului vulnerabil. Acestal este consumatorul final aparţinând unei categorii de clienţi casnici care, din motive de varsta, sanatate sau venituri reduse se afla în risc de marginalizare socială şi care, pentru prevenirea acestui risc beneficiază de măsuri de protecţie socială de natura financiara şi de alte facilităţi. Măsurile de protecţie socială, precum şi criteriile de eligibilitate pentru acestea se stabilesc prin legi speciale, iar facilităţile se stabilesc prin reglementări ANRE.

Guvernul a aprobat vineri proiectul privind liberalizarea pietei energiei electrice. Proiectul, care urmeaza sa fie transmis Parlamentului spre a fi dezbatut in procedura de urgenta, vine dupa o intarziere de mai mult de un an, iar neadoptarea sa ar fi implicat inclusiv eventuale sanctiuni din partea Comisiei Europene.

Proiectul de lege prevede, printre altele, ca Transelectrica si Transgaz nu vor mai fi subordonate Ministerului Economiei, urmand sa ajunga in subordinea altor ministere.

Proiectul de lege reprezinta, de fapt, transpunerea in legislatia nationala a directivei europene 72/2009 privind piata unica de energie electrica. Proiectul de lege a energiei electrice s-a aflat in dezbatere publica un an, perioada in care a suferit mai multe modificari. Cele mai multe batai de cap le-au dat prevederile legate de organizarea ANRE, procesul de eliminare a preturilor reglementate, dar si cele legate de definitia consumatorului vulnerabil.

Proiectul legii energiei electrice adoptat, vineri, de Executiv si transmis Parlamentului prevede ca presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) sa fie numit de seful statului, la propunerea Guvernului. Potrivit proiectului, seful ANRE va fi nominalizat de Guvern si va fi audiat in comisiile parlamentare de specialitate, informeaza Agerpres.

"Numirea presedintelui si a vicepresedintelui se va face de catre presedintele Romaniei, procedura fiind ca nominalizarile sa se faca de catre Guvern, sa se faca audieri de catre comisiile de specialitate ale Parlamentului, urmand ca in final numirea sa se faca de presedintele Romaniei. Membrii Comitetului de reglementare vor fi audiati de comisiile de specialitate din Parlament, urmand ca numirea acestora sa fie facuta tot de presedintele Romaniei", a explicat presedintele ANRE, Iuliu Plaveti.

Proiectul de lege prevede ca mandatul presedintelui ANRE sa fie de 6 ani, iar cel al consilierilor de reglementare de 5 sau 7 ani, pentru a se evita eventuale blocaje in activitatea Autoritatii, la final de mandat.

Masura a fost propusa de Guvern la cererea Comisiei Europene, care a amenintat Romania cu procedura de infringement in cazul in care nu se asigura independenta ANRE. "Comisia Europeana a spus sa se asigure independenta autoritatii de reglementare. Mecanismul propus pentru nominalizarea, audierea si numirea presedintelui si vicepresedintelui ANRE este propunerea Guvernului", a declarat Iuliu Plaveti.

Potrivit presedintelui ANRE, prin acest proiect de lege se va asigura o dezbatere parlamentara in cazul numirii presedintelui ANRE. "Este evident ca si comisiile parlamentare pot spune «Nu» unei persoane, si presedintele Romaniei poate sa spuna «Nu» unor candidati", a declarat acesta.

In opinia lui Plaveti, "propunerea de act normativ va asigura un statut clar de independenta si autonomie pentru autoritatea de reglementare". "In principiu, sunt preluate toate cerintele directivei europene, astfel incat ANRE se organizeaza si functioneaza ca autoritate administrativa autonoma, cu personalitate juridica si patrimoniu propriu", a precizat presedintele ANRE.

Proiectul de lege mai prevede ca ANRE va prezenta anual rapoarte de activitate Parlamentului, Guvernului, Presedintiei, Agentiei de Cooperare a Reglementatorilor in Domeniul Energiei si Comisiei Europene.

Finantarea ANRE, cheltuielile acesteia si cele de capital se vor asigura din venituri proprii, iar bugetul autoritatii va fi avizat de Comisia de buget-finante din Camera Deputatilor, stabileste proiectul de lege. Presedintele ANRE a explicat ca salarizarea personalului ANRE urmeaza sa se realizeze similar cu cea a personalului din Consiliul Concurentei, cum este prevazut de Legea cadru 284/2010. Masura este in acord cu reglementarile Comisiei Europene si a fost prevazuta pentru a asigura un grad de independenta si competenta, a precizat Plaveti.

"In acest mod se confera autoritatii de reglementare puterea de a decide independent cu privire la masurile care sa garanteze o concurenta efectiva necesara unei functionari corespunzatoare a pietei de energie electrica", a adaugat seful ANRE precizand, insa, ca oficialii ANRE vor raspunde, daca "actioneaza cu rea-credinta impotriva intereselor unor firme sau unor consumatori".