Alro este singurul beneficiar de energie ieftina care nu a fost deschis "in privinta unor negocieri corecte"-Surse

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Miercuri, 9 mai 2012, 12:37 Economie | Energie


Seful misiunii FMI in Romania, Jeffrey Franks, a declarat ca toate contractele incheiate de companiile de stat trebuie sa fie transparente, fara a favoriza "baietii destepti". Facand referire la procesul de renegociere a contractelor incheiate de Hidroelectrica, Jeffrey Franks a spus ca unii dintre beneficiari "nu au fost deschisi in privinta unor negocieri corecte". In acest context, reprezentantul FMI spune ca incurajeaza autoritatile sa ia masuri ferme impotriva lor. Potrivit unor surse apropiate negocierilor, singura companie care "nu a fost deschisa la o negociere corecta" este Alro.

  • ALRO Slatina are in derulare un contract pe termen lung cu Hidroelectrica pentru furnizarea a 3 TWh de energie electrica pe an la un pret foarte apropiat de costul de productie al Hidroelectrica, pret care urmeaza a fi indexat anual pe baza cotatiei aluminiului de la Bursa Metalelor din Londra (LME).

Jeffrey Franks considera, totusi, ca Executivul a inregistrat progrese in privinta negocierii contractelor bilaterale care favorizeaza doar anumite grupuri, in detrimentul banilor publici.

Oficialul FMI a mai afirmat ca, in cazul in care ancheta UE va constata ca aceste companii au primit ajutor de stat, "vor trebui sa dea inapoi toata suma" si "vor plati si o amenda in plus".

  • "Privind contractele incheiate cu Hidroelectrica, au fost negocieri intre Ministerul Economiei si companiile implicate. Au cazut de acord, companiile si cei care au aceste contracte, cu o reducere substantiala ca volum si ca pret. Au acceptat. Este o evolutie pozitiva. Acum o saptamana, UE a anuntat ancheta privind aceste contracte. Daca ancheta constata ca acesti titulari de contracte au primit ajutor de stat, va trebui sa dea inapoi toata suma. Vor plati si o amenda in plus. Daca ancheta va constata asa ceva, ele sunt in pericol sa plateasca o gramada de bani. Nu cred ca negocierile vor evolua negativ, si din acest motiv. Se va cere o imbunatatire a conditiilor statului. Sper si cred ca ei vor coopera. Este de neconceput sa aiba sute de milioane de euro avantaj la pret in contracte cu statul si este de neconceput ca ei sa fie de acord in continuare cu asta", a declarat Jeffrey Franks.

Acesta a mai spus ca Ministerul Justitiei a constatat ca este riscant ca aceste contracte sa fie anulate: "Ministerul Justitiei a analizat care dintre contracte ar putea fi anulate si care ar putea fi riscurile. Riscurile sunt mari si ar fi mai bine ca ele sa fie renegociate", a incheiat Jeffrey Franks.

Comisia Europeana a initiat cinci investigatii aprofundate distincte pentru a vedea daca Hidroelectrica a achizitionat sau a vandut energie electrica la tarife preferentiale mai multor comercianti de energie electrica, cu scopul de a favoriza beneficiarii prin reducerea costurilor lor de functionare, informeaza Comisia Europeana. Comisia vrea sa stabileasca daca Hidroelectrica a subventionat in mod indirect clientii. "Hidroelectrica este controlata de catre statul roman si exista indicii potrivit carora statul ar fi influentat deciziile de a incheia aceste contracte in conditiile date", mai arata Comisia.

Practic, analizeaza daca Hidrolectrica a vandut energie sub nivelul pietei in paralel cu achizitionarea de energie la preturi peste nivelul pietei. Favorizarea acestor companii ar putea insemna incalcarea normelor UE privind ajutoarele de stat.

Potrivit Comisiei, initierea unei investigatii aprofundate permite partilor terte interesate sa prezinte observatii cu privire la masurile respective, fara a anticipa concluziile finale ale investigatiei.

Si Consiliul Concurentei a declansat o investigatie privind posibila incalcare a legii concurentei de catre SC Hidroelectrica SA, SC Energy Holding SRL, SC Alpiq Romindustries SRL, SC Alpiq Romenergie SRL, SC Alro SA, SC Elsid SA, SC Electrocarbon SA, SC Euro-P.E.C. SA, SC Luxten Lighting Company SA, SC Electromagnetica SA, SC Energy Financing Team Romania SRL, Energy Financing Team (Switzerland) AG.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















2932 vizualizari

  • +2 (6 voturi)    
    SI ALRO E RUSEASCA (Miercuri, 9 mai 2012, 12:39)

    pointless man [utilizator]

    Totul a fost spus. Numarati voturile cu minus.
    • +1 (7 voturi)    
      Nu a fost spus totul si sti prea bine (Miercuri, 9 mai 2012, 12:57)

      Wizard of Oz [utilizator] i-a raspuns lui pointless man

      Nume ca Elena Udrea, Traian Basescu sunt legate intim de Alro si obtinerea avantajelor de catre rusii aia....
      Deci....
      • +1 (5 voturi)    
        necunoasterea naste monstri! (Miercuri, 9 mai 2012, 14:06)

        precaut [anonim] i-a raspuns lui Wizard of Oz

        [si ura viscerala naste monstri]. Pretul energiei pt. ALRO e indexat -pe pretul mondial al aluminiului. Daca acesta creste creste si pretul energiei cumparate. Daca acesta scade si exista riscul producerii in pierdere (energia ocupa 80%? din pretul aluminiului) ALRO inchide. Asta vrem? Iar in privinta legaturii cu TB, ai si ceva dovezi sau copy/paste de pe A3?
        • 0 (0 voturi)    
          Nu e clar ce vreti sa spui (Joi, 10 mai 2012, 2:03)

          Prostu' satului [anonim] i-a raspuns lui precaut

          Facand abstractie de politic, avem doua companii, Alro si Hidro.
          Intr-o negociere bilaterala normala, pozitia de forta ar apartine Hidro, dintr-un motiv usor de inteles si pentru un analfabet - Alro are nevoie de energie ieftina de la Hidro, pe cand Hidro n-are nevoie de aluminiul de la Alro si poate oricand gasi 10 clienti pentru energia aia.
          Prin urmare, un contract onest, corect, ar trebui sa reflecte (indiferent de nivelul de pret) aceasta pozitie reciproca.
          Indexarea pretului energiei cumparate de la Hidro dupa pretul aluminiului (deci in functie de interesele Alro) pune cele doua companii in pozitii diametral opuse - riscul fluctuatiei preturilor mondiale la aluminiu este transferat (in proportie de 80%, spui tu) catre Hidro, o companie care n-are nicio treaba cu industria metalurgica si n-ar avea niciun motiv sa-si asume un astfel de risc. Ca Hidro are pierderi daca scade pretul aluminiului, asta nu conteaza - important e sa nu piarda Alro.
          Tu, precautule, poate vinzi calculatoare sau motorina; eu sunt maer fermier si produc grau. N-ai vrea tu sa-mi vinzi calculatorul/motorina la un pret indexat in functie de pretul graului la CBoT???
          Ca e vb de coruptie, trafic de influenta, lobby, sau orice altceva decat ratiuni economice, cred ca e limpede; e suficient sa ne intrebam daca Hidro-companie privata ar fi intrat intr-un astfel de contract.
          Nu, nu vreau ca Alro sa se inchida; imi place compania asta si ii admir; imi plac si ii admir si pe ArcelorMittal, urmatorul mare beneficiar al contractelor cu Hidro. Imi plac si altii mai mici.
          Dar, stii - daca lucrurile nu se indreapta, ordinea falimentelor va fi ca intai moare Hidro, iar pe urma oricum mor si ceilalti. Intre varianta in care ii ingropi pe toti, sau Hidro totusi supravietuieste, tu ce-ai alege?
          • +1 (1 vot)    
            Oare cine sint mai rai? (Joi, 10 mai 2012, 14:21)

            scarlett [anonim] i-a raspuns lui Prostu' satului

            Mai e altceva. Alro e consumator banda 24/7. Asa consumator sustine sistemul energetic, fara asa consumator cade sistemul. or Alro consuma 8% din productia nationala de energie. Nu inteleg de ce Alro, un producator, este sub ancheta impreuna cu ceilalti, care doar sint niste treideri. Aia cumpara si vadn, acolo e marea pierdere pentru Hidro si Romania. Alro e producator, produce valoare adaugata, plateste impozite, da de lucru la aproape 5000 de anhajati si pe linga ei mai traiesc diverse firme care le presteaza servicii sau le vand produse. pentru cine nu stie, aluminiul e unica posibilitate de stocare a energiei. Lucrurile trebuiesc privite macroeconomic. Si da, stiu si eu ca la ei pretul se indexeaza, nu nu,ai dupa pretul aluminiului, dar si dupa unii indicatori de piata. Cum e un contact pe termen lung si cu niste mecanisme clare de recalculare a pretului, nici n-are de ce sa vrea renegociere. Mai lasati-i pe rusii de la Alro, cred ca Roania a avut de pierdut mai mult din partea premierilor care au fost romani si din partea sefilor de la AVAS, care tot au fost romani. S-a dat Petromul cu tot cu resurse mineale la pret sub 10% DIN VALOARE SI NU ZICETI NIMIC, NU TIPOATI DE AUSTRIECII DE ACOLO. Aia fac in continuare rau prin politica lor de vanzare a gazelor si a petrolului.
        • 0 (0 voturi)    
          greu cu cartea (Joi, 31 mai 2012, 17:53)

          crin [anonim] i-a raspuns lui precaut

          Necunoceaasterea, dar sa vezi tembelismul ce face? Uite la economia romaneasca umpluta deanalfabeti si incompetenti PDL-sti
    • +7 (9 voturi)    
      paradox... (Miercuri, 9 mai 2012, 13:00)

      omo [anonim] i-a raspuns lui pointless man

      Ai dreptate, e o companie ruseasca! De-aceea e greu de inteles cum se face ca "ucigasul de rusi si comunisti", vestitul pirat autohton, a acceptat sa faca lobby pentru ca aia sa primeasca energie ieftina. Sunt convins ca a fost doar o scapare, milioanele de dolari mita sau abureala marinareasca nefiind motive reale!
  • 0 (8 voturi)    
    ALRO (Miercuri, 9 mai 2012, 13:08)

    gelu [anonim]

    este, daca nu ma insel, cel mai mare consumator de energie electrica din tara, la ora actuala.
    Nu cunosc contractul, dar pretul pentru un consumator foarte mare, constant (in cursul zilei si al anului) nu poate fi acelasi cu cel al unor mici consumatori, sau ocazionali.
    Nu poti vinde un vapor plin cu grau la acelasi pret cu al unui sac de grau (per kg).
    Aici trebuie facuta o analiza economica destul de complexa...parerea mea :-)
    • -1 (1 vot)    
      Contra-exemplu (Miercuri, 9 mai 2012, 15:22)

      fdan [utilizator] i-a raspuns lui gelu

      Vezi pretul gazelor rusesti care sunt intodeauna cele mai mari posibile cu toate ca Romania importa gaze rusesti in canditati f. mari.
      • 0 (0 voturi)    
        contra - exemplu tau (Miercuri, 9 mai 2012, 16:01)

        gelu [anonim] i-a raspuns lui fdan

        este pe langa subiect, din pacate.
        Gazele de la rusi nu sunt contractate direct de statul roman cu Gazprom, ci prin intermediul unor firme....De ce e asa si cine profita de acest lucru ?! Poate intrebi pe proaspetii alesi, adica PSD si PNL, ca ei au facut contractele.
        Se gaseste destul de simplu pe INet, daca vrei.
        Vad ca stii sa dai din clape !
        • 0 (0 voturi)    
          vai cum? (Joi, 10 mai 2012, 10:30)

          Traderu' [anonim] i-a raspuns lui gelu

          Gelule vezi ca aia care importa gaze sunt doi (principali) iar unu dinte ei este chiar compania care detine ALRO. Inca una tare, intermediarii aia "nenorociti" sunt detinuti de Gazprom unul in proportie de 75% iar altu cam 50%. Sanatate si gaze!
    • 0 (0 voturi)    
      Ai dreptate! (Miercuri, 9 mai 2012, 15:39)

      coco04 [utilizator] i-a raspuns lui gelu

      Dar mai trebuie discutat si de "energia in banda".
      Adica ALRO consuma noaptea la fel de mult ca si ziua ceea ce ajuta mult la echilibrarea sistemului energetic national.
      Caci vorba vine,toata lumea vrea sa munceasca ziua si sa doarma noaptea!
      • 0 (0 voturi)    
        Ai intrucatva dreptate... (Joi, 10 mai 2012, 2:26)

        Prostu' satului [anonim] i-a raspuns lui coco04

        ... dar treaba e mai complicata de-atat.
        Gazda noastra de-aici, Claudia, e unul din cei mai buni jurnalisti pe teme de energie (in topul meu personal e pe podium, top trei) si-ar trebui sa se osteneasca intr-o buna zi sau saptamana sa scrie o serie lunga de articole in care sa explice cum stau lucrurile.
        E adevarat ca un consumator "in banda", care are aproximativ acelasi consum orar zi/noapte, iarna/vara, si care mai e si consumator mare e indreptatit sa cumpere la niste tarife mai mici, mai ales in contracte pe termen lung (o chestie pe care promotorii "pretului pietei" nu vor in ruptul capului s-o inteleaga).
        Dar depinde si de la cine cumpara. Simetric fata de consumatorul in banda, exista producatori in banda si implicit o potrivire naturala intre aceste doua categorii. Exemplul cel mai bun de producator in banda este Nuclearelectrica; urmeaza marile termocentrale.
        Hidroelectrica, nu multa lume intelege diferenta, are de fapt doua tipuri de centrale. Cele plasate "pe firul apei", care functioneaza practic non-stop (adica "in banda"), si care la noi sunt doar cele de pe Dunare, respectiv cele care pot fi pornite si oprite la ordin (adica toate celelalte).
        Energia "la ordin", cea necesara pentru echilibrarea sistemului energetic national, este foarte scumpa, cea mai scumpa, iar Hidro este in pozitia extrem de privilegiata de a fi singurul mare producator de astfel de energie.
        Intr-o lume ideala, Hidro si-ar vinde nu mai mult de un sfert din energie in banda, poate nici atat, iar restul la preturi mult mai mari.
        Consumatori ca Alro & co ar trebui sa cumpere de la ceilalti producatori in banda, gen nuclear sau termo (fireste, ceva mai scump). De-aia am fost putin contrariat de nervozitatea iscata in jurul eventualului contract Nuclearelectrica-ArcelorMittal de acum cateva saptamani, in opinia mea indienii au procedat corect.
        • +1 (1 vot)    
          in sfarsit (Joi, 10 mai 2012, 10:26)

          Traderu' [anonim] i-a raspuns lui Prostu' satului

          Salutare, uite un om priceput pe aici pe Portocala News. Bravo explicat frumos ca la copii, mai nasol e ca lumea nu pricepe ce si cum.
  • +3 (5 voturi)    
    privatizarea romaneasca (Miercuri, 9 mai 2012, 13:10)

    jackalphonse [utilizator]

    daca se cauta putin pe internet, se poate gasi ca privatizarea Alro a fost iniţiată, prin Banca Mondială în anul 1999, când Valeriu Stoica era vicepremier şi ministru al justiţiei în Guvernul Radu Vasile, iar Traian Băsescu era ministrul transporturilor şi negociator şef al Guvernului cu Banca Mondială în ce priveşte programul PSAL, în timp ce Theodor Stolojan era angajat la Banca Mondială. evident, Nastase a stiut sa incheie operatia, sa sutureze ranile si sa coasa mucegaiul inauntru. prin urmare , avem de-a face cu o actiune concertata la care au participat toate partidele care reprezinta principala noastra obtiune de vot.
    ar fi de ras, daca n-ar fi de plans.
  • +2 (6 voturi)    
    ALRO Slatina... (Miercuri, 9 mai 2012, 14:24)

    costica [anonim]

    probabil ca acolo si-a bagat coada chiar Presedintele Romaniei, plus alde madam Udrea, plus...
    Cine stie ce mizerie ascund contractele alea cu "baietii destepti", ca doar nu le-au fost date pe gratis !!!
    Mizerie politica, nu le pasa decat sa se imbogateasca....
    • -1 (1 vot)    
      Vorbesti ca sa nu adormi. (Joi, 10 mai 2012, 13:45)

      mircea [anonim] i-a raspuns lui costica

      Mereu ai fost un fan USL,asa ca nu mai sta.Da-i in masa pe ALRO,scumpeste-le curentul sa vezi ce iese.Doar sunt ai tai la putere.Cum adica,tot Basescu,Udrea,Stolojan sa faca jocurile?Nu te lasa.Sai pe ei si termina-i.Daca ai sa o tii ca tot PDL sunt de vina ,te faci de ras.Rade-i pe ALRO ca nu sunt mai grozavi ca tine.
  • -1 (1 vot)    
    analiza (Miercuri, 9 mai 2012, 15:43)

    vasilica [anonim]

    Sa asteptam o analiza in extenso a lui don Dan !
  • +2 (2 voturi)    
    nu vad deloc portocalii... (Miercuri, 9 mai 2012, 18:41)

    vio [anonim]

    au disparut la subiectele fierbinti portocalii
    • 0 (0 voturi)    
      am remarcat si eu (Miercuri, 9 mai 2012, 21:11)

      jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui vio

      nici un portocaliu pe aici care sa sustina NECONDITIONAT actiunea de jaf de la alro. de fapt au disparut si uslasii...se stiu cu totii cu bube in cap, chiar daca baietii orange au fost capii
      • 0 (0 voturi)    
        inainte de (Joi, 10 mai 2012, 8:29)

        gelu [anonim] i-a raspuns lui jackalphonse

        a deschide gura si a spune prostii, citeste postarile celorlalti. Daca ai cativa neuroni (care sa poata face macar o sinapsa) o sa intelegi care este fondul acestui subiect.
        Nu mai casca gura la haznaua 3 ca risti sa pierzi si ultimii neuroni.
        Cititi ce a scris "prostu' satului" si coco04, poate reusiti sa intelegeti ceva....
      • -1 (1 vot)    
        Tu ce crezi? (Joi, 10 mai 2012, 13:53)

        mircea [anonim] i-a raspuns lui jackalphonse

        Are cineva curaj sa stranga de gat ALRO?Stii cate locuri de munca dispar in Romania prin inchiderea ALRO?Stii cate firme isi inchid portile daca ALRO vinde mai scump?Nici PDL,nici USL nu vor avea curaj sa se puna rau cu ALRO.Si vorba cuiva.ALRO cumpara energie ieftina pentru a produce ,nu pentru a face specula.Asa a fost gandita functionarea combinatului inca de la infiintare prin anii '70.Initial sa presupus ca Hidrocentrala Portile de fier va furniza cu prioritate energie la ALRO.Nu fi un caine turbat ,ca nu se gaseste vaccin antirabic si te cureti.
        • 0 (0 voturi)    
          ALRO a dat spaga milioane de euro (Joi, 10 mai 2012, 17:22)

          Nicolae [anonim] i-a raspuns lui mircea

          Spaga s-a dus, conform rechizitoriului din dosarul ALRO pe la Udrea (trumpita), Cocos (tiganul consort al magraoancei de la Plescoi) si pe la Stolojan (pe vremea aia amandoi fiind consilierii chiorului) ca sa ajunga direct la marele mafiot chior. Numai in cazul ala s-au dat 4 milioane de euro pentru ca rusii de la ALRO sa intre la Basescu si sa obtina reducerea de pret la energie. Dupa ce s-a luat spaga initiala nea basexu a trimis biletelul catre ministrul de atunci al economiei - Codrut Seres. Vrajeala cu locurile de munca nu tine. Statul pierde la hidroelectrica peste 250 milioane de EURO iar ALRO poate face profit si cu energia cumparata la pretul bursei. Prin reducerea data ALRO - preturi de dumping - diferenta de pret - milioane de euro - ajung la Basescu si clanul lui portocaliu, in loc sa se duca la hidroelectrica. Ne punem intrebarea de ce consumatorii casnici nu beneficiaza si ei de energie ieftina de la hidroelectrica, mai ales ca hidrocentralele sunt ale statului si sunt construite de popor si nu de basescu? De ce nu se da populatiei energie ieftina? Pentru ca nu ne ducem la Basescu cu milioanele de euro spaga? Iar chestia cu locurile de munca de la ALRO este o prostie imensa. ALRO poate face profit si la preturile energiei pe bursa si nu trebuie subventionata de statul roman. Este o firma privata ruseasca si ne intrebam si cu privire la pozitia pro-rusa a lui basescu, care la televizor se declara pro-american dar spaga o ia de la toti.
  • 0 (0 voturi)    
    ... (Joi, 10 mai 2012, 13:08)

    anonim [anonim]

    Cel putin Alro e consumator, si inca unul serios, nu intermediar. Marea problema o reprezinta intermediarii care fac profituri fabuloase fara nicio investitie si fara sa produca nimic, si probabil uneori si fara sa plateasca taxe.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version