Grupul Rompetrol, detinut de Kaz Munay Gas (KMG), a anuntat joi finalizarea programului de modernizare a rafinăriei Petromidia, care a dus la creşterea capacităţii de procesare de la 3,5 la 5 milioane de tone de materie primă şi trecerea la producţia exclusivă de carburanţi Euro 5. Valoarea totală a investiţiilor aferente programului se ridică la peste 380 milioane dolari, au declarat intr-o conferinta de presa reprezentantii grupului.

Instalatii ale Rafinariei PetromidiaFoto: Hotnews
  • Cele mai importante declaratii ale reprezentantilor grupului Rompetrol:

Danyiar Berlibayev, Senior Vicepreşedinte KMG:

- KMG in Kazakhstan intentioneaza sa extraga pana la 220 milioane tone de titei pana in 2020

- ne dorim ca Rompetrol sa se dezvolte in continuare si sa putem ca pe aceasta piata sa ne dezvoltam strategia si sa livram produsele noastre pe pietele Rompetrol

- iesirea pe Marea Neagra ne face un jucator important in aceasta zona. Rafinaria am vrut sa o facem puternica, moderna, care sa devina un producator cheie pe piata Marii Negre

- pentru noi acest proiect este unul strategic

Zhanat Tussupbekov (CEO Rompetrol)

- in domeniul upstream, compania opereaza si are 5 blocuri in Romania. In august am inceput sa exploatam petrol pe zacamantul Kaz 1, este prima pe teritoriul Romaniei

- compania are in proprietate Rompetrol Service, care ofera servicii de reparatii ale sondelor, participam si avem comenzi din Romania, din Libia, din Irak

- avem in proiect modernizarea uzinei noastre de procesare, am crescut volumul la 5 milioane de tone

- avem planuri de dezvoltare a retelei de vanzare cu amanuntul: urmarim constructia a peste 350 de statii in Romania si in tarile din apropierea Marii Negre

Arman Karidenov (Vice-presedinte, dezvoltare)

- este o supracapacitate de productie petroliera in Europa, rafinariile mici sunt obligate sa isi inceteze activitatea. In ultimii 3 ani, 20 de rafinarii din Europa si-au oprit activitatea din cauza marjelor in scadere. In 2008, marja era de 5.85$ pe baril, iar in 2011 marja era de 0.56$ pe baril. Trebuie spus ca si unele rafinarii deja sunt inchise si dupa analizarea datelor companiilor la momentul actual, inca exista un surplus de productie si un numar de rafinarii se afla in riscul de a fi inchise

- situatia in general in domeniul petrolier in Europa: In conditiile inaspririi standardelor pentru productie si fata de procesul de productie, companiile sunt obligate fie sa investeasca in productia functionala sau sa inchida si sa lichideze capacitatile de productie

- in Bulgaria grupul rusesc Lukoil planifica constructia unui complex petrochimic in Burgas, cu o instalatie de hidrocracare a reziduurilor grele; Socar va construi in Turcia o rafinarie de 10 milioane de tone. Alte companii actioneaza in directia opusa, in Grecia de exemplu: se cauta un cumparator pentru 35.5% din Hellenic Petroleum, compania elvetiana Petroplus a inchis 3 din 5 rafinarii detinute, iar guvernul Polonez va vinde 53$ din cel de-al doilea mare rafinator, Lotos

- in Romania avem Petromidia si Vega pentru Rompetrol

Directiile de dezvoltare a rafinariei Petromidia: cresterea capacitatii la 5 milioane de tone pe an; aducerea instalatiilor la standarde Euro 5; cresterea productiei de motorina de la 37% la 45%; operarea rafinariei in acord cu standardele de protectie a mediului; cresterea sigurantei productiei;

- o parte a proiectului a fost finalizata in 2010, in cadrul reparatiilor capitale, dupa care au fost date in exploatare instalatiile modernizare de hidrocracare, de curatare a aminelor si au fost date in functiune sistemul de facle si alte instalatii

- anul trecut am finalizat reconstruirea cuptoarelor Claus, iar in acest an finalizat instalatia de hidrocracare blanda, care este aproape gata de punere in functiune

- vom finaliza si instalatia de recuperare sulf in curand

- costul total a fost de 380 milioane dolari

- scopul final este consolidarea pozitiei pe piata rafinariilor europene si optimizarea lantului de productie de la exploatare la desfacere

Intrebari si raspunsuri:

Q: In Ucraina, nu au mai ramas capacitati de prelucrare. Ce planuri de furnizare a produselor petroliere usoare aveti si ce perspective de export in zona marii negre exista si pentru produse petrochimice?

A: Consideram Ucraina o piata foarte interesanta. Romania este piata numarul 1 pentru noi, iar Ucraina si Turcia sunt acele piete care arata cresterea consumului.

A: (Timur Azimov) Planificam cresterea vanzarilor in zona Marii Negre. Dorim sa aducem produsele noastre la consumatorul final si consideram Ucraina o piata strategica pentru noi. Avem compania Rompetrol Ucraina care are planuri foarte mari, am semnat o colaborare cu Naftogaz, compania de stat. In ceea ce priveste petrochimia, am inteles ca au fost inchise unele combinate pe teritoriul Ucrainei si dorim ca 30-40% din productie sa o furnizam in Ucraina. Probabil ca vom furniza polietilena si polipropilena in Ucraina.

Q: Am retinut ca urmeaza exploatarea zacamantului Kashagan. Din presa internationala am luat cunostinta ca KMG a cerut CPC majorarea capacitatii de transport cu 40 de milioane de tone. KMG a cumparat terminalul Batumi. Rompetrol are un terminal de 24 de milioane de tone. Pe termen mediu si lung, KMG are ca plan dezvoltarea unei piete de titei la Constanta si daca exista planuri pentru o retea de transport spre Europa de Vest si de Nord.

A (Daniyar): Desigur, am inceput sa participam la Kashagan, iar KMG este actionar la toate proiectele mari din Kazakhstan. Daca inainte reprezentam doar interesele statului, acum suntem participanti. Dorim furnizarea pe piata Marii Negre, iar pentru Rompetrol este o achizitionare strategica. Avem posibilitatea de a transporta 58 de milioane de tone din Kazakhstan si dorim sa crestem puterea de transport prin coridorul de sud, prin Azerbaijan - Batumi. Prin Marea Neagra avem la Constanta posibilitatea de prelucrare a petrolului. Avem cea mai moderna rafinarie si vom prelucra 5 milioane de tone. Pentru Rompetrol este foarte clar, rafinaria va avea materie prima, asa ca hai sa vindem produsele pe pietele europene.

Q: Va asteptati ca in viitor sa creasca cererea de petrol in Turcia si in ce fel KMG intentioneaza sa isi adapteze activitatea? Va deschide noi statii in regiunea Marii Negre si in mod concret in zona Turciei?

A (Azmat): Ucraina si Turcia sunt cele mai mari piete din zona Marii Negre. Am dezvoltat o strategie de iesire pe piata si sper ca in curand vom avea un lant complet de vanzare a produselor noastre. (Daniyar) In Turcia traiesc 70 de milioane de oameni, este o piata dinamica. Am fost invitati sa facem proiecte in Turcia, sa construim o rafinarie. Ne-am gandit la o rafinarie iar acum, pornind de la ultimele idei, nu avem intentia sa participam la constructia altor rafinarii, ci prin Rompetrol sa furnizam benzina si alte materiale in regiune. Dorim in schimb sa ne implicam in constructia de benzinarii.

Q: Proiectul de constructie a 350 de benzinarii - cand si cate vor fi in Romania?

A: A (Zhanat): Dupa cum am spus deja, compania vrea sa construiasca 350 de benzinarii pe pietele noastre. Este vorba de Romania, Ucraina, Turcia, Bulgaria si Georgia. In Romania dorim sa construim 150 de benzinarii in urmatorii 3-5 ani. Romania este piata noastra de baza, iar planurile noastre constau in cresterea cotei de piata pana la 35%.

Q: Ati reluat negocierile cu statul pentru participatia de peste 40% pe care o are la Petromidia? Cu cine negociati?

A: In ceea ce priveste relatia cu guvernul, la ora actuala guvernul este un actionar al Rompetrol, detine 46%, in acest pachet intra Rafinaria Petromidia si compania Downstream. Din partea guvernului exista un grup de lucru cu care discutam.

Q: Din 2005 si pana in prezent Petromidia nu a avut profit. Exista un pericol de insolventa a companiei? Puteti sa ne explicati de ce compania nu reuseste sa ajunga pe profit?

A: (Azamat) In realitate, Petromidia, ca si multe alte rafinarii din lume, are pierderi, dar ca actionari actionam la mecanisme comune pentru a imbunatati situatia. Luam masuri pentru a indeplini toate cerintele legislatiei romanesti, nu avem probleme din acest punct de vedere.

Q: Care sunt planurile de dezvoltare strategica pe piata din Bulgaria?

A: (Daniyar) Vom creste, avem planuri strategice de dezvoltare a retelei de retail din Bulgaria si dorim in urmatorii ani sa deschidem in jur de 50 de benzinarii. Petrolul este un lichid care curge acolo unde sunt mai multi bani. Avem in vedere sa dezvoltam Rompetrol si prelucrarea in Europa vine prin Rompetrol. Nu avem planuri de achizitii de alte rafinarii in alte tari. Avem in proprietate 3 rafinarii in Kazakhstan, avem o rafinarie foarte moderna la Petromidia. Pentru noi este suficient. Cresterea puterilor de prelucrare nu este in plan; in Kazakhstan avem un plan de reconstructie pana in 2015.

Q: In ce mod modernizarea va influenta Rompetrol Georgia?

A: (Daniyar) In principiu, in Georgia noi suntem unul dintre investitorii majori. KMG are in proprietate o retea de gaz, avem un port si terminale. In octombrie anul acesta vom deschide un hotel. Vom sustine Rompetrol Georgia si avem planuri interne ca reteaua sa fie dezvoltate in continuare.

Q: Care ar fi planurile de a intra mai adanc in Balcani (Croatia, Serbia)? Am vrea sa stim cat se va transporta prin Azerbaidjan si in ce stadiu este proiectul.

A: (Daniyar) De ce va place directia caucaziana? Avem acest coridor sudic, dar avem si directia nordica, prin Rusia, prin Morsk. Avem o directie vestica prin Novorosiisk. In Est avem un proiect de 20 milioane de tone spre China si avem un coridor Sudic, spre Iran, cu care avem un schimb de 3.5 milioane de tone. Din cauza sanctiunilor, acest coridor a disparut, dar este o directie interesanta in continuara. In Caucaz, avem Batumi si Azerbaijan. Suntem foarte interesati sa fim prezenti acolo, nu vom renunta la aceasta directie sudica, iar asta are de-a face cu diversificarea directiilor, de care suntem mandri.

A: (Zhanat) Dupa lansarea noilor instalatii, capacitatea de rafinare va creste la 5 milioane de tone. Dorim sa vindem prin piata cu amanatul pana la 70%. Inca nu suntem reprezentati in Turcia, iar in Ucraina avem doar 2 benzinarii sub brandul Rompetrol. Avem pietele din Romania, Bulgaria, Moldova si doua noi piete, Ucraina si Turcia. Pe moment, ne limitam la acest spatiu geografic.