Proiectul Nabucco este prioritar pentru Azerbaidjan si pentru Romania si acest lucru a fost mentionat foarte clar de presedintele Republicii Azerbaidjan, Ilham Alyev, a declarat vineri, la Baku, presedintele Camerei Deputatilor, Valeriu Zgonea, potrivit Agerpres.

"Presedintele a spus foarte clar ca din punctul de vedere al Azerbaidjanului si din cel al Romaniei prioritar este proiectul proiectul Nabucco Vest. Consumul pe care il avem in aceasta zona de materii prime este important si noi putem sa ii ajutam pe ei sa isi diversifice economia, prin vanzarea de materii prime catre alte zone care sunt importante. Azerbaidjan este cea mai stabila economie din zona, Romania este cea mai stabila economie din zona. Au investit mult prin Balcanii de Vest, dar n-au investit in Romania si acum se concentreaza pe investitii in Romania si pe dezvoltarea proiectului Nabucco Vest. Este o prioritate pentru toata lumea si sa speram ca vom reusi acest proiect pana pe 30 iunie. Bineinteles ca batalia aceasta este mare, nu trebuie sa ne pacalim", a precizat Zgonea.

Acesta a reamintit ca in privinta proiectului AGRI (Azerbaidjan - Georgia - Romania Interconector) a existat un blocaj, care s-a datorat si unor schimbari de politica in zona, nu in Azerbaidjan sau in Romania, "care nu au favorizat o perioada de timp continuarea proiectului".

Presedintele Comisiei de Industrii din Camera Deputatilor, Iulian Iancu, a mentionat, la randul sau, ca din discutiile cu autoritatile azere a rezultat dorinta acestora de a accelera proiectul AGRI.

"Angajamentul este de a sustine ei 80% din costurile realizarii conductei de pe teritoriul Turciei, de la est la vest, astfel incat sa fie mult mai facil pentru statele europene de a prelua si pune in opera Nabucco Vest. Sustinerea aceasta inseamna pe langa angajamentul financiar si garantia asigurarii de gaze. De asemenea, importanta este si sustinerea garantarii cantitatii de gaze necesare proiectului AGRI, respectiv garantare a opt miliarde mc de gaze anual in cadrul proiectului. Ce ne trebuie noua acum in urma acestor angajamente ferme pentru ceea ce noi vizam, respectiv diversificarea alimentarii cu gaze naturale, este accelerarea finalizarii studiului de fezabilitate in cazul proiectului AGRI si realizarea unui plan de actiune pentru cele doua proiecte, cu termene, cu date, etape, cu implicarea actorilor principali din ambele tari si nu numai. Ce s-a mai spus este dorinta Azerbaidjanului de a intra pe piata romaneasca, considerand-o ca fiind cea mai mare piata din zona centrala si est-europeana, explicandu-ne foarte simplu ca dumnealor, si daca ar dori sa isi creeze o alternativa, nu o au, pentru ca vecinii lor naturali, geografic, sunt Iranul, care are gaze, Rusia, care are gaze, sub Marea Caspica nu e cazul, si nu le-a ramas decat alternativa intrarii catre piata central si sud-est europeana, in care Romania reprezinta un consumator de gaze mai mare decat Bulgaria, Serbia, Ungaria si Grecia la un loc, daca ar fi sa fim sursa principala de import din Azerbaidjan. Cu alte cuvinte, suntem intr-un fel interconectati intr-o dependenta reciproca, ei ca producatori care privesc catre o piata de gaze, noi ca si tara consumatoare, care privim catre o diversificare a surselor", a spus Iulian Iancu.

Acesta a adaugat ca, "ceea ce pana ieri parea un proiect inghetat si aproape abandonat", a fost revitalizat gratie initiativei privind vizita oficiala in Azerbaidjan a unei delegatii a Parlamentului, Guvernului si oamenilor de afaceri.

"Vedem ca acest proiect este revitalizat gratie acestei initiative care este si o premiera pentru Romania, de a realiza, Guvern-Parlament o actiune intr-o platforma comuna de sustinere a liniilor strategice ale principalelor proiecte de interes national, dar si platforma pentru marile companii romanesti care isi cauta de lucru in tarile emergente, tari care au o explozie investitionala si o sustinere financiara corespunzatoare", a subliniat Iancu.

Nabucco Gas Pipeline International a semnat un contract cu Saipem pentru serviciile de proiectare de baza (Front End Engineering & Design - FEED) pentru Proiectul Nabucco Vest.

Contractul include toate activitatile FEED pentru sistemul de conducte cu diametrul de 48 de inci si o lungime totala de 1.326 kilometri. Printre acestea se numara analiza strategica a datelor si informatiilor in vederea efectuarii de evaluari de risc si alocari de resurse adecvate pe intreg traseul conductei, pentru a asigura continuarea dezvoltarii cu succes a proiectului.

Re-proiectarea pentru Nabucco Vest are loc dupa ce proiectul a fost selectat, in luna iunie a anului trecut, de catre consortiul Shah Deniz, ca ruta Central-Europeana de livrare. Aceste lucrari vor completa proiectarea existenta pentru conducta Nabucco in varianta initiala, cu diametru de 56 de inci si o lungime de 3.900 de kilometri.

In luna ianuarie 2013, Actionarii Nabucco au semnat un Acord de Cooperare, precum si un Acord de Optiuni de Subscriere si de Finantare, cu actionarii campului gazeifer Shah Deniz.

Conducta Nabucco Vest va transporta gazele de origine caspica, de la frontiera turco-bulgara, prin Bulgaria, Romania si Ungaria catre Terminalul de Gaze Central-European din Baumgarten. In calitate de componenta centrala a Coridorului Sudic de Gaze, Nabucco Vest se afla in pozitia ideala pentru a diversifica sursele de aprovizionare cu gaze pentru peste 500 de milioane de clienti potentiali din tarile cu economii in crestere din Europa de Sud-Est precum si pentru Europa de Vest.

Proiectul AGRI, considerat de autoritatile romane cel mai ieftin pentru transportul gazelor naturale din Marea Caspica si Asia Centrala catre Europa, urmareste ruta Baku-Kulevi-Constanta. Gazele din Azerbaidjan vor fi lichefiate in Kulevi si apoi transportate prin Marea Neagra pana la Constanta, unde va avea loc un proces de delichefiere prin terminalul LNG.

Proiectul ar putea costa 4 - 4,5 miliarde euro, la o capacitate de pana in opt miliarde metri cubi de gaze naturale, iar constructia lui ar putea fi finalizata intr-un an sau doi de la realizarea studiului de fezabilitate.

Printre atuurile proiectului AGRI se regasesc flexibilitatea pe care o presupune tehnologia LNG, traseul mai scurt al gazelor azere spre piata europeana, realizarea interconectorului Romania - Ungaria (Arad-Szeged) si, nu in ultimul rand, sprijinul politic exprimat de toate cele patru state partenere.