Bursa Romana de Marfuri: Etapele necesare pentru autorizarea ca bursa a gazelor sunt aproape de final
"ANRE a creat o legislatie secundara care permite acordarea licentei operatorului care o solicita cu respectarea cerintelor impuse (...)Avantajele conferite de tranzactionarea pe bursa constau in contractari la cel mai bun pret al momentului pentru ambele parti, conditii egale pentru toti participantii la piata, transparenta, costuri minime de operare, siguranta in derularea operatiunilor si garantarea lor. Solutia utilizata de legiuitor in cazul comercializarii gazului natural, aceea a acordarii mai multor licente si a evitarii monopolului (de stat) pentru operatorii de piete centralizate, nu a fost, insa, legiferata si in cazul energiei electrice. Bursa Romana de Marfuri militeaza pentru indreptarea acestui aspect si pentru transpunerea viitoarelor beneficii de tranzactionare de pe piata gazului natural si pe piata energiei electrice", a mai spus Gabriel Purice.
Infiintarea platformelor de tranzactionare a gazelor este un angajament al Guvernului in fata organismelor internationale, FMI, Banca Mondiala si Comisia Europeana. Dupa mai multe amanari, ultimul termen pentru organizarea bursei gazelor a ramas 1 aprilie. Insa nici acesta nu a fost respectat.
Dupa infiintarea celor doua burse, ramane de vazut cine vor fi participantii pe aceste piete, in conditiile in care operatorii privati nu sunt obligati sa vanda centralizat, asa cum se intampla in cazul energiei electrice. Legea 123/2012 a energiei electrice si gazelor naturale nu prevede aceasta obligativitate in cazul gazelor naturale. Legea prevede doar in cazul energiei electrica ca tranzactiile sa se desfasoare "pe piata concurentiala, in mod transparent, public, centralizat si nediscriminatoriu". Exceptie fac cantitatile livrate pe piata reglementata. Practic, producatorii si furnizorii vor participa pe aceste piete doar daca doresc.
ANRE lansase in dezbatere publica, in luna ianuarie, un proiect de ordin prin care producatorii de gaze ar fi fost obligati sa ofere spre vanzare prin licitatie publica, conform prevederilor regulamentului privind tranzactiile pe piata concurentiala de gaze naturale, un procent de 45% din cantitatea de gaze naturale produsa in cursul anului 2013. Ordinul viza, in principal, Romgaz si Petrom. Alti producatori mai sunt Amromco Ploiesti, Amromco New York, Aurelian Oil&Gas, Lotus Petrol si Foraje Sonde. In cele din urma, ordinul nu a mai fost aplicat, motivul fiind ca nu pot fi obligate companiile private sa vanda prin licitatii publice.
BRM doreste sa organizeze si o piata engros de energie electrica, domeniu gestionat exclusiv de OPCOM. Insa legislatia actuala (Legea 123/2012) nu permite concurenta, existand prevederi care limiteaza astfel de tranzactii la un singur operator. In baza acestei legi, ANRE a acordat licenta doar operatorului OPCOM. BRM a contestat in instanta aceste prevederi, iar procesul a ajuns la Curtea Constitutionala. "Demersurile noastre pentru organizarea pietei engros de energie electrica vor continua, atat in tara, cat si in fata institutiilor europene. Ar fi un paradox sa ne obtinem victoria la institutiile internationale si nu acasa", considera reprezentantii BRM.

ANALIZĂ Cât de pline sunt parcările Primăriei Capitalei după creșterea tarifului la 10 lei/oră și ce cheltuieli cu salariile vs încasări a însemnat transferul serviciului la compania municipală
Noi reglementari ale ANRE pentru schimbarea furnizorului de energie: Consumatorii casnici vor trebui să comunice indexul / Ofertele trebuie să arate din ce este compus prețul
Cum se circulă pe liniile principale de cale ferată și cât au scăzut vitezele față de anii 80' și 90'
VIDEO Watchkeeper X - Drona militară din Armata Britanică ce ar putea ajunge să fie produsă în România pentru Armata Română
Moldovean, culegător de crabi în Marea Barents: Anul trecut, din cauza pandemiei în loc de 4-5 săptămâni am stat 7 luni pe mare / În martie 2020 au fost -40 de grade. Normalul e de -20 sau -30 de grade