​Initiativa președintelui Traian Băsescu de a trimite Parlamentului spre reexaminare Legea privind reesalonarea acordarii de certificate verzi a creat o stare de incertitudine in sectorul energiei regenerabile. Nici producatorii si nici reprezentantii Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) nu stiu clar care sunt efectele retrimiterii in Parlament a acestei legi, chiar daca au consultat juristi pentru a-i lamuri. Insa, gestul presedintelui ar putea fi in favoarea producatorilor din domeniu deoarece ar putea folosi motivul cererii de reexaminare ca argument in favoarea lor in cazul in care vor da Guvernul in judecata pentru modificarea schemei de sprijin.

Camp de turbine eolieneFoto: Chuck Cooker / FlickrCC

Legea transmisă spre promulgare era de aprobare a Ordonanței de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2013 privind modificarea şi completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie. Ordonanta de Urgenta 57/2013 fusese aprobata de Guvern in luna iunie cu aplicare din luna iulie. In luna decemberie, Parlamentul a transformat OUG in Lege urmand ca aceasta sa intre in vigoare din ianuarie 2014 cu anumite amendamente.

  • Insa nu este clar daca in urma retrimiterii in Parlament a legii ramane in aplicare OUG sau nu. Contactat de HotNews.ro, vicepresedintele ANRE Emil Calota spune ca in mod normal "Legislatia de pana la lege este cea efectiva". Cu toate acestea, reprezentantii ANRE vor adopta o "atitudine prudenta" pana vor fi lamurite lucrurile, pana va lua Parlamentul o decizie. Adica, nu vor fi luate decizii de acreditare in zona energiei regenerabile pentru a nu risca actiuni in insanta, a explicat Calota.  "Asteptam mai intai niste clarificari din partea initiatorului", a precizat Calota. Parlamentarii vor veni din vacanta abia pe 1 februarie, insa nu este exclus sa fie convocata o sesiune extraordinara, mai ales ca Traian Basescu a trimis spre reexaminare si legea care inaspreste conditiile de vanzare a terenului agricol din Romania.
  • Si producatorii din zona energiei eoliene, cei afectati de prevederile OUG 57/2013, nu stiu sigur care sunt urmarile. Contactat de HotNews.ro, Ionel David, director executiv al Asociatiei Romane pentru Energie Eoliana (RWEA), a spus ca producatorii din domeniu ar putea folosi motivul cererii de reexaminare ca argument in favoarea lor in cazul in care vor da statul roman in judecata la curtea de arbitraj ICSID de la Washington. "Exista firme care indiferent de ce face Parlamentul, daca retrage sau nu Ordonanta de Urgenta, vor da statul roman in judecata la ICSID", a spus Ionel David adaugand ca punctul de vedere al presedintelui i-ar ajuta in eventualele procese.

In acest moment, soarta legii este incerta. Parlamentul poate retrimite legea nemodificata la promulgare, caz in care presedintele o poate semna sau o poate ataca la Curtea Constitutionala. Parlamentul mai are optiunea blocarii legii pana in momentul in care sunt indeplinite cerintele presedintelui, fapt care ar putea duce la o intarziere a aplicarii si chiar la o modificare semnificativa.

Motivul cererii de reexaminare invocat de presedinte este incalcarea un articol din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, potrivit caruia Comisia Europeana "este informată în timp util pentru a-și prezenta observațiile cu privire la proiectele care urmăresc să instituie sau să modifice ajutoarele". Practic, Romania nu ar fi notificat Comisia Europeana in vederea modificarii legii in domeniul energiei regenerabile.

Legea transmisă spre promulgare aprobă Ordonanța de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2013 privind modificarea şi completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, act normativ care modifică schema de ajutor de stat SA 33134 2011/N-RO, se arata in comunicatul Administratiei Prezidentiale.

Acesta mai arata ca potrivit Articolului 108 alineatul (3) al Tratatului privind funcționarea Uniunii Europene „Comisia este informată în timp util pentru a-și prezenta observațiile cu privire la proiectele care urmăresc să instituie sau să modifice ajutoarele”.

În data de 24 iunie 2013 Comisia Europeană a transmis o scrisoare către Reprezentanța Permanentă a Comisiei Europene prin care se precizează faptul că nu a fost transmisă nicio prenotificare, în sensul alineatului (3) al Articolului 108 din Tratat, privind modificarea schemei de ajutor de stat. În data de 3 octombrie 2013, Comisia a revenit cu o nouă scrisoare prin care subliniază necesitatea prenotificării, obligație neîndeplinită până în prezent de către Guvernul României.

"Astfel, considerăm că aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2013, până la îndeplinirea obligațiilor prevăzute de Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, este inoportună şi expune România unor sesizări prealabile pentru încălcarea tratatelor constitutive ale Uniunii Europene", se mai precizeaza in comunicat.

Legea adoptata in decembrie prevede amânarea temporară, începând cu 1 iulie 2013, a acordării unui număr de certificate verzi pentru fiecare 1 MWh produs de centrale electrice hidro noi cu puteri electrice instalate mai mici sau egale cu 10 MW (un certificat verde) de centrale eoliene (un certificat verde), respectiv de centrale electrice solare (două certificate verzi).

Un amendament important introdus in lege prevede ca "se amână temporar tranzacţionarea unui număr de certificate verzi pentru fiecare 1 MWh produs şi livrat de producătorii de energie electrică din surse regenerabile, acreditati de ANRE pana la 31 decembrie 2013". Initial, Ordonanta de Urgenta nu preciza data de "31 decemebrie 2013" si, astfel, amanarea se aplica si in cazul celor acreditati incepand cu 1 ianuarie 2014.

Proiectul de Ordonanta de Urgenta fusese aprobat in luna iunie de catre Guvern. Actul normativ are menirea a a mai taia din avantul producatorilor de energie regenerabila, acestia fiind vazuti ca o amenintare la adresa producatorilor de energie conventionala. Insa, motivul oficial invocat de Guvern pentru necesitatea adoptarii acestei masuri era impactul prea mare asupra facturii finale la energie. Recuperarea certificatelor verzi ar urma sa se faca incepând cu 31.03.2017 pentru centralele hidro si solare, respectiv începând cu 01.01.2018 pentru centralele eoliene". Producatorii de energie regenerabila s-au opus acestor modificari amenintand ca dau Guvernul in judecata.

Comisia Europeana a criticat Departamentul pentru Energie pentru modul in care a decis sa amane acordarea unor certificate verzi. In cadrul unei intalniri cu reprezentantii Ministerului Energiei, ANRE si Consiliul Concurentei, DG Competion a solicitat ca anumite modificari necesita notificare in conditiile regulilor ce tin de ajutorul de stat, se arata intr-o scrisoare a DG Competition transmisa pe 24 iunie partii romane. Potrivit acesteia, nu a fost transmisa nici macar o pre-notificare. Mai mult, Comisia considera ca este incorect faptul ca Ministerul Energiei (n.red. ministrul Constantin Nita) a anuntat public pe 23 mai 2013 ca autoritatile europene ar fi fost de acord cu amendamentele incluse in proiectul de ordonanta.

Președintele Camerei Deputaților, Valeriu Zgonea, a criticat inițiativa președintelui Traian Băsescu de a retrimite Parlamentului spre reexaminare Legea privind reesalonarea acordarii de certificate verzi catre producatorii de energie regenerabila. "Președintele nu este de acord ca românii să plătească mai puțin factura la energie electrică. Pe Traian Băsescu îl interesează numai să pună bețe în roate Guvernului", a declarat Zgonea printr-un comunicat de presa.