La finele calendarului de dereglementare a pretului la gazele din intern, estimam cresterea pretului gazelor la consumatorul final cu 40% si scaderea cantitatii de gaze consumate in Romania cu circa 30%, scrie Dumitru Chisalita, expert in domeniul gazelor naturale pe blogul sau. Analiza evolutiei corelatiei dintre pretul gazelor si cererea de energie scoate in evidenta ca intr-un deceniu o crestere a pretului gazelor cu circa 100 dolari/1000 mc a determinat o scadere a consumului de gaze cu 5 miliarde metri cubi.

In 2012 Guvernul Romaniei a aprobat calendarul de dereglementare a pretului gazelor din productia interna destinate consumatorilor rezidentiali si nerezidentiali, care prevedea o crestere lenta a acestui pret pana la nivelul pretului de import, precizeaza Chisalita.

Potrivit acestuia, in urmatorii ani, discrepanta intre costul utilizarii gazelor naturale si cel al utilizarii altor combustibili va determina cresterea acestor substituirii a combustibilului gazos.

Conform calendarului de dereglementare a pretului gazelor, componenta gazelor, exclusiv tarifele trebuie sa urmeze o crestere cu inca 150 dolari/1000 mc pana in anul 2019, in conditile comportamentelor actuale, mai precizeaza Chisalita.

"Apreciem ca in urmatorii 5 ani, procesul de dereglementare, comportamentul in sustinerea tarifelor servicilor etc., va determina o scadere a consumului la nivelul jumatatii din cantitatea care s-a redus in ultimul deceniu, estimam astfel pentru anul 2019 un consum de cca. 10 mld mc/an, respectiv estimam cantitatea care urmeaza a fi transportata a fi de cca. 9,2 mld mc/an si cantitatea distribuita de cca. 8,5 mld mc/an. Considerand cantitatea care va fi transportata de 9,2 mld mc/an si mentinerea starii actuale de fapt (lipsa unei strategii corespunzatoare), tariful de transport va trebui sa creasca pentru a putea fi acoperite costurile cu cca 12,5 USD", sustine Chisalita.

Potrivit acestuia, costurile in activitatea de transport fiind relativ constante si putin dependente, in Romania, de cantitatea transportata, o scadere a cantitatii transportate (a gradului de utilizare) aduce necesitatea cresterii tarifului de transport pentru a o obtine suficiente venituri care sa acopere costurile existente.

Considerand cantitatea care va fi distribuita de 8,5 mld mc/an si mentinerea starii actuale, determina cresterea tarifului de distributie, pentru a putea fi acoperite costurile (o crestere de cca 30 USD), mai arata Chisalita.

Astfel, pentru consumatorul final, calendarul de crestere a pretului va aduce nu doar cresterea pretului la gazul din productia interna, ci va aduce, in actuala starea de fapt si cresterea tarifelor de transport, distributie si inmagazinare. Neoprirea acestei spirale si lipsa unei interventii strategice nu face decat ca valoarea pretului la consumatorul final sa escaladeze la valori periculoase.