Presedintele Traian Basescu considera ca Ordonanta de Urgenta care permite companiilor din domeniul petrolului si gazelor sa obtina autorizatii de constructii temporare chiar daca nu au cadastrul, publicata marti in Monitorul Oficial, este riscanta si ca ar putea da nastere unui "haos in care vom vedea sonde, instalatii de foraj si de toate pe terenuri pe care nici macar nu stim cine este indreptatit in mod legal sa negocieze si sa ia niste bani pentru inchirierea lui". Seful statului a aratat ca Romania are posibilitatea sa isi cresca productia si de gaze si de titei in asa fel incat evenimentele din Ucraina sa nu ne afecteze, insa acest lucru nu trebuie facut "haituind proprietarul de teren si neconsiderandu-i drepturile".

"Ma uitam la ultima Ordonanta care mie mi se pare riscanta, pe care am vazut-o ieri in Monitorul oficial, prin care companiilor petroliere, fie ca sunt romanesti sau straine, li se permite sa obtina certificat de urbanism si autorizatie de construire pe terenuri care nu sunt cadastrate si nu sunt inscrise la cartea funciara. Avem in Romania companii petroliere care exploateaza puturile de petrol atata timp cat aproape vine prin presiune si cu foarte putine cheltuieli. Cum trebuie sa cheltuiasca putin mai mult ca sa extraga titeiul sau gazele, abandoneaza putul. Noi avem in Romania suprafete uriase care nu sunt cadastrate si nu sunt inscrise la cartea funciara", a declarat presedintele intr-un discurs sustinut la Conferința Națională a Agricultorilor 2014.

Traian Basescu a aratat ca o astfel de ordonanta este motivata de teama unei crize energetice, pe fondul problemelor din Ucraina si a relatiei sale cu Rusia.

"Sigur, se pune placa crizei energetice predictibile ca urmare a conflictului din Ucraina. Va asigur ca Romania are posibilitatea sa isi cresca productia si de gaze si de titei in asa fel incat intamplarile din Ucraina sa nu ne afecteza si sub emblema acestei povesti sa lasam sa apara un haos in care vom vedea sonde, instalatii de foraj si de toate pe terenuri pe care nici macar nu stim cine este indreptatit in mod legal sa negocieze si sa ia niste bani pentru inchirierea lui. Si povestea ca se da autorizatie de construire temporara… Cum mai scoti o sonda dupa ce au bagat-o in pamant? E o poveste. Vor face procese si acolo va ramane ingropata chestiunea de proprietate", a adaugat seful statului.

"Sunt de acord ca trebuie sa ne marim capacitatea de a ne asigura resursele in asa fel incat sa devenim independenti, dar nu haituind proprietarul de teren neconsiderandu-i drepturile", a mai afirmat presedintele, subliniind ca niciun stat din UE nu are o asemenea abordarea asupra acestei chestiuni.

Ordonanta de Urgenta care permite companiilor din domeniul petrolului si gazelor sa obtina autorizatii de constructii temporare chiar daca nu au cadastrul a fost publicata miercuri in Monitorul Oficial. Potrivit acestuia, in contextul actual, regional, este strategic pentru statul roman sa mentina un nivel de productie cat mai ridicat, astfel incat Romania sa poata face fata cu succes oricaror intreruperi neasteptate in aprovizionarea cu resurse energetice.

De asemenea, amanarea executarii operatiunilor de explorare si exploatare a petrolului si gazelor naturale ar putea afecta securitatea energetica, se mai precizeaza in actul normativ.

De aceea, in cazul acestor companii este esentiala necesitatea adoptarii unor masuri in vederea reglementarii autorizarii pentru executarea lucrarilor de constructii necesare in perimetrele de explorare/prospectare/exploatare pe terenurile care nu sunt inca inscrise in evidentele de cadastru si carte funciara, se mai arata in motivarea ordonantei de urgenta. Potrivit acesteia, neadoptarea acestei masuri poate conduce la scaderea investitiilor in domeniu.

Guvernul a aprobat saptamana trecuta un proiect de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/19991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii.