Departamentul pentru Energie a lansat, luni, o consultare publica cu privire la situatia pretului la gazul natural platit de populatie, se arata intr-un comunicat al institutiei. Una dintre intentiile Departamentului este prelungirea calendarului de liberalizare a preturilor la gazele livrate populatiei de la data de 31 decembrie 2018 pana la data de 1 iulie 2021. De asemenea, vrea sa propuna ca angajatilor Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energetic (ANRE) sa nu le fie permisa detinerea, direct sau prin terti, de participatii/interese in societati care deruleaza afaceri cu societati reglementate din sectorul energetic. In plus, vrea mai multi reprezentanti din partea consumatorilor in Consiliul Consultativ al ANRE. Departamentul vine si cu propria analiza legata de pretul gazelor si de modul in care ar trebui sa functioneze ANRE. Vezi documentul atasat.

Perioada de raspuns este de 15 zile. Dupa data de 15 septembrie, in functie de rezultatele consultarii publice, Departamentul pentru Energie va propune o serie de masuri.

"Dupa cum se poate vedea in analiza noastra, calendarul de liberalizare negociat de domnul Boc a luat-o cu mult inaintea veniturilor populatiei. Cresterea pretului gazului produs in Romania prognozata la 1 octombrie a.c. nu va mai avea loc din motive tehnice, insa cred ca populatia Romaniei are nevoie de un repaus mult mai mare, cel putin pana la 1 iulie 2016. Intentionez sa negociez acest lucru cu cei de la Bruxelles. Avem argumente in legatura cu nivelul de trai al populatiei dar si cu situatia din alte state membre ale Uniunii Europene. Imi voi folosi toata credibilitatea pe care o am la Bruxelles pentru a impune in Romania conditii mai bune pentru populatie decat cele negociate in 2012. Este absolut nevoie sa facem acest lucru pentru ca altfel, pretul gazului produs in Romania va creste pana la 1 iulie 2016 cu peste 40%", a declarat Razvan Nicolescu, ministrul delegat pentru energie.

  • Analiza Departamentului pentru Energie

"In prezent, aplicarea calendarului vine in contradictie cu tendinta de scadere a pretului gazelor naturale constatata la nivel regional, coroborata cu stagnarea castigurilor salariale nominale medii nete ale populatiei dupa cum se poate observa in continuare, respectiv "Pretul gazelor naturale la consumatorul final" (realizata pentru un consumator de tip B2) si "Castigul salarial net lunar".

Producatorii autohtoni de gaze naturale (ex. Romgaz, OMV Petrom, Amroco) au inregistrat rezultate financiare foarte bune, inclusiv datorate cresterilor de pret la gazele naturale.

Din cauza unor neintelegeri cu DG Intreprinderi si Industrie (Comisia Europeana) in privinta dreptului consumatorului casnic de a primi prioritate in aprovizionarea cu gaze naturale produse in Romania, aplicarea calendarului agreat in anul 2012 este momentan suspendata, cresterea pretului gazelor naturale din productia interna pentru consumatorii casnici la data de 1 octombrie 2014 fiind astfel anulata.

Prin decizii ale Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei, au fost ajustate tarifele de transport (103,75% crestere), inmagazinare (54,79% crestere), distributie (35,43% crestere) in ultimii aproximativ doi ani.

Intarirea capacitatii administrative si a indepedentei Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei reprezinta un castig important pentru sectorul energetic romanesc pe termen mediu si lung, insa au existat o serie de evenimente nedorite care au scos in evidenta nevoia unei mai bune reglementari in ceea ce priveste conflictul de interese precum si alinierea legislatiei din domeniu la standardele europene pentru toti angajatii Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei.

Diversi factori externi (scaderea necesarului de import de gaze naturale si a preturilor gazului importat) au avut un impact pozitiv asupra pretului final platit de consumatorul casnic. Acesti factori externi pot fi influentati intr-o masura destul de redusa de catre statul roman.

Mai multe discutii cu reprezentatii asociatiilor micilor consumatori de energie au subliniat nevoia unei mai mari reprezentari a acestora in Consiliul Consultativ al Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei.

Guvernul Ponta a incercat transparentizarea functionarii pietei gazelor naturale din Romania prin impunerea unei obligatii de tranzactionare pentru producatorii de gaze naturale pe pietele centralizate. Aceasta obligatie a fost transpusa de Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei in legislatia secundara intr-o maniera care a generat cateva tranzactii pe pietele centralizate. Aceste tranzactii reprezinta un pas pozitiv, insa gradul de lichidate al pietelor centralizate este inca foarte redus. In conditiile de mai sus, Departamentul pentru Energie a considerat necesara initierea unei sesiuni de consultare publica pe temele mentionate, sintetizate sub forma unui chestionar prezentat in continuare. Termenul limita pentru transmiterea raspunsurilor la intrebarile lansate prin dezbatere publica este data de 15 septembrie 2014"

Intrebarile Departamentului adresate celor care participa la dezbatere

  • Avand in vedere discrepanta inregistrata in perioada decembrie 2012 ¬ iulie 2014 intre evolutia salariului nominal mediu net lunar si evolutia pretului gazelor naturale la consumatorul final, credeti ca termenul de eliminare a pretului reglementat la gazele naturale din productia interna ar trebui prelungit de la data de 31 decembrie 2018 pana la data de 1 iulie 2021 pentru consumatorii casnici? Totodata, considerati ca pretul reglementat la gazele naturale din productia interna ar trebui sa ramana nemodificat (la valoarea actuala) pana la data de 1 iulie 2016 pentru consumatorii casnici?
  • Luand in considerare ca tarifele pentru prestarea serviciilor de transport, inmagazinare subterana si distributie a gazelor naturale sunt reglementate si stabilite de catre Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei si tinand cont de o serie de evenimente recente care au implicat angajati ai Autoritatii de Reglementare in domeniul Energiei, considerati utila intarirea reglementarilor privind conflictul de interese prin modificarea Ordonantei de Urgenta nr. 33 din anul 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel incat angajatilor Autoritatii sa nu le fie permisa detinerea de participatii/ interese in societati care deruleaza afaceri cu societati reglementate din sectorul energetic sau sa detina, prin intermediul unor terte societati, participatii in societati care activeaza in sectorul energetic sau sa ocupe un loc de munca in cadrul unei societati care activeaza in sectorul energetic ulterior detinerii unei pozitii in cadrul Autoritatii?
  • Avand in vedere necesitatea de a proteja drepturile micilor consumatori de gaze naturale, respectiv a consumatorilor casnici, considerati a fi util sa creasca numarul membrilor reprezentand aceasta categorie (in prezent, doi membri din partea asociatiilor consumatorilor de energie electrica si gaze naturale) in cadrul Comitetului Consultativ al Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei? (N.red.Consiliul Consultativ este un  organism format din 13 membri care reprezinta companiile, consumatorii, autoritatile centrale si locale, dar si sindicatele. Din partea consumatorilor sunt doi membri care reprezinta Asociatia Nationala a Consumatorilor de Energie din Romania si Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania. Insa mai este un membru care reprezinta Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor).
  • Sunteti de parere ca Guvernul ar trebui sa ia noi masuri in scopul crearii unei piete competitive a gazelor naturale prin impunerea obligativitatii societatilor care activeaza in sectorul gazelor naturale, respectiv producatori, importatori, traderi, furnizori de gaze naturale, de a tranzactiona un procent din cantitatea de gaze naturale produse autohton pe piete centralizate intr-o maniera transparenta si nediscriminatorie?

Pentru mai multe amanunte vezi documentul atasat