"Am discutat cu ministrul desemnat Andrei Gerea si l-am asigurat de sprijinul meu. Nu as dori sa aiba experienta pe care am avut-o eu la inceput de mandat. Oricum, in orice pozitie voi fi in perioada urmatoare, nu voi accepta sa vad ca lucrurile nu merg intr-o directie corecta in sectorul energetic", a declarat Razvan Nicolescu, fostul ministru al energiei, cu ocazia prezentarii bilantului la final de mandat. Nicolescu a precizat, cu aceasta ocazie, ca a reusit sa relizeze cateva lucruri in cele 10 luni cat a fost ministru, chiar daca au fost tot felul de sicane la adresa sa. "Contextul nu a fost deloc usor, nu e un secret pentru nimeni ca au fost tot felul de sicane, in special de la colegul meu, domnul Nita", a spus Nicolescu.

Realizarile prezentate de ministru

  • Elaborarea analizei sectorului energetic romanesc si a angajamentelor internationale asumate, inceperea dezbaterii publice aferente strategiei energetice nationale si a consultarii cu partidele politice parlamentare pentru obtinerea unui consens politic pentru Strategia Energetica 2015-2035;
  • Regandirea modului de constituire a rezervelor strategice de carburanti pentru Romania, prin retragerea totala a statului din efectuarea obligatiei ce revine tarii noastre;
  • Redefinirea rolului statului ca actionar in companiile din energie: transparentizarea achizitiilor si a sponsorizarilor, depolitizarea societatilor prin numirea de administratori profesionisti, incurajarea aducerii unor administratori straini cu o buna reputatie si experienta, impunerea unei orientari strategice pe un orizont de timp de minimum 10 ani, schimbarea cadrului legislativ pentru a permite societatilor de stat activitati de M&A
  • Listarea cu succes a Electrica- cea mai mare listare de pe piata de capital din Romania care a avut loc pana in prezent;
  • Finalizarea a doua investitii strategice pentru sectorul energetic romanesc: modernizarea si cresterea capacitatii de depozitare de gaze naturale a Romgaz de la Urziceni si incheierea primei faze a interconectorului de gaz Iasi-Ungheni;
  • Relansarea programului nuclear, a proiectului hidrocentralei de acumulare si pompaj de la Tarnita si identificarea unui investitor cu mare potential (Quintana Minerals Corporation), interesat de privatizarea Complexului Energetic Hunedoara;
  • Acordul operatorului de transport Transgaz cu operatorii din Marea Neagra (ExxonMobil si OMV Petrom) pentru ca gazul natural din Marea Neagra sa intre in sistemul de transport romanesc. De asemenea, are o importanta deosebita incheierea unei intelegeri cu Grecia si Bulgaria pentru realizarea rapida a Coridorului Vertical, care sa permita Romaniei diversificarea rutelor de aprovizionare si a rutelor de transport de gaze naturale;
  • Alegerea ca presedinte al Consiliului de Administratie al Agentiei Europene de Reglementare in Energie (ACER) si presedinte al grupului celor 14 state membre UE care sustin energia nucleara;
  • Renegocierea termenului de incheiere a liberalizarii pietei de gaze naturale pentru populatie, CET-uri si CT-uri. Transparentizarea pietei de gaze din Romania prin impunerea unei obligatii de tranzactionare pentru producatori si furnizori. Relansarea dezbaterii privind drepturile consumatorilor romani intr-o piata libera de energie;
  • Deschiderea Departamentului pentru Energie catre tineri absolventi, prin simplificarea conditiilor de angajare si atragerea unor tineri valorosi.

Ce nu a reusit sa finalizeze

  • Clarificarea sistemului de promovare pentru energia regenerabila (Stadiul actual: Memorandum guvernamental - aflat in proces de avizare);
  • Definirea conceptului de "intreruptibilitate" pentru consumatorii de gaze naturale. (Stadiul actual: HG - aflata in avizare la Ministerul Justitiei);
  • Integrarea Companiei Nationale a Uraniului in Nuclearelectrica (Stadiul actual: in prezent, se afla in derulare proiectul de selectare a consultantului).

Cinci concluzii la final de mandat

  • Starea sistemului energetic romanesc este relativ buna. Este nevoie de investitii si de predictibilitate. Romania are un potential de jucator regional, ce poate fi valorificat si sansa de a deveni independenta energetic in anul 2020;
  • Integritatea si eficienta nu sunt inca la nivelul normal in mai multe companii de stat din domeniul energetic, cu toate eforturile si masurile luate anul acesta. De asemenea, gradul de politizare este inca prea ridicat;
  • Responsabilitatea privind guvernanta sistemului energetic este impartita intre prea multe institutii: Departamentul pentru Energie, ANRE, ANRM, Secretariatul General al Guvernului, Ministerul Mediului, Ministerul Economiei, fapt care genereaza birocratie si ineficienta;
  • Demararea simultana a mai multor reforme strategice in domeniul energetic tinde sa coaguleze un front al diferitelor grupuri de interese ce se opun schimbarii, o forta puternica, mai ales atunci cand este unita si care poate afecta dezvoltarea normala a intregului sistem. Tactic este nevoie de o prioritizare a reformelor si o abordare graduala pentru ca implementarea acestora sa fie de succes;
  • Este nevoie de o reforma profunda a administratiei publice centrale din Romania care sa fie bazata pe introducerea unui sistem financiar de remunerare decent, dar si pe transparenta, profesionalism si integritate ¬ principii care mi-au ghidat activitatea cat timp am condus Departamentul pentru Energie.