Sectorul petrolier romanesc va fi puternic afectat de cresterea tarifului de transport intr-un context defavorabil de pret la titei si supraimpozitare a operatiunilor, considera Asociatia Romana a Companiilor de Explorare si Productie Petroliera (ROPEPCA), potrivit unui comunicat de presa. Potrivit acestuia, scumpirea serviciului de transport intern al titeiului si produselor asociate cu peste 1,4% si scumpirea serviciului de transport al titeiului din import vor conduce la cresterea cu mai bine de 1 milion euro, raportat la anul trecut, a sumelor platite de producatorii interni de hidrocarburi pentru acest serviciu.

Aceasta in conditiile in care productia este in scadere, pretul de tranzactionare continua sa fie la niveluri nesustenabile, iar fiscalitatea se mentine la cote superioare mediei europene. Presiunea suplimentara adusa de marirea tarifului Conpet la aproape 80 de lei/tona de titei transportata prin conducte poate ameninta supravietuirea unui intreg sector economic si poate crea un precedent periculos pentru actiunisimilare viitoare, considera ROPEPCA.

"Am aflat din presa ca in Monitorul Oficial a fost publicat noul ordin privind tariful de transport al titeiului intern. Suntem surprinsi ca procesul de dezbatere si consultare publica, asa cum a fost initiat in luna ianuarie 2016, nu a fost finalizat conform calendarului propus si agreat de toate partile implicate in dialog. In mod evident, decizia ANRM vine in contradictie cu una dintre primele prioritati asumate de Ministerul Energiei, si anume aceea de a sustine productia interna", afirma Artur Stratan,presedintele in exercitiu al ROPEPCA.

Majorarea este de natura sa erodeze suplimentar competitivitatea titeiului de productie autohtona, in conditiile in care doar scaderea pretului la titei a provocat cresterea ponderii tarifului de transport de la 3% din valoarea unui baril in 2014 la peste 7,5% la preturile actuale. O asemenea masura poate stimula importurile de titei, in conditiile in care deficitul balantei comerciale a crescut cu 38% in 2015 fata de 2014, se mai arata in comunicat.

Potrivit acestuia, de la an la an, cantitatea de titei din productia autohtona transportata de Conpet scade, o tendinta accentuata de climatul general al sectorului de hidrocarburi global, care afecteaza si Romania. In opinia companiilor membre ale ROPEPCA, sistemul de transport al titeiului si produselor asociate prin conductele Conpet poate reprezenta o alternativa viabila comercial si eficace la transportul rutier sau feroviar, atat timp cat nivelul de tarifare, extinderea teritoriala a conductelor si calitatea serviciilor oferite tin cont de climatul economic general.