Legea energiei 123/2012 urmeaza sa fie supusa unor ample modificari in Parlament, existand deja o serie de propuneri din partea furnizorilor. Asociatia Furnizorilor de Energie Electrica din Romania (AFEER) propune, printre altele: stabilirea, la nivel de tara, a unui tarif unic de transport al energiei; reintroducerea contractelor bilaterale directe; obligarea tuturor furnizorilor de a factura si incasa toate taxele si tarifele, precum certificate verzi, taxa radio - TV etc.; definirea consumatorului vulnerabil, respectiv actualizarea si transmiterea anuala a listei cu consumatorii vulnerabili.

Mentenanta retelei electrice, o miza mareFoto: AGERPRES

AFEER propune stabilirea unui tarif unic de transport al energiei electrice, la nivel de tara. "In prezent tariful aferent serviciului pentru introducerea de energie electrica in retea - TG, practicat de Transelectrica, este diferit pe zone geografice. Pentru o concurenta corecta intre producatori, noi credem ca se impune modificarea art. 36, alin. 1 al legii si egalarea acestor tarife sau chiar renuntarea la acest tarif de introducere a energiei in retea. Mai mult, propunem un tarif unic de transport la nivel national, tip 'timbru postal', platit la extragerea energiei din retea", a declarat Ion Lungu, presedintele AFEER.

O alta modificare propusa de AFEER se refera la stabilirea punctelor de contact, precum si la modalitatile de informare a clientilor de catre distribuitorii si furnizorii de energie. "Avand in vedere multitudinea de mijloace si cai de comunicare cu clientii, credem ca ANRE trebuie sa permita operatorilor din piata sa isi stabileasca propriile modalitati de relationare cu clientii. Consideram mult mai eficienta o formulare generala, care sa nu limiteze modalitatile de informare a clientilor si care poate fi adaptata oricaror situatii. Pentru punctele de informare, regionale sau locale, este important sa avem in vedere si dispunerea demografica a populatiei Romaniei, mai concentrata in anumite zone, dar si cu o densitate foarte redusa in altele. In prezent, legislatia prevede ca punctele de contact sa fie situate la maximum 50 km de locurile de consum ale consumatorilor casnici. Noi propunem ca aceste puncte de informare sa fie situate astfel incat sa asigure, pentru cel putin 80% dintre consumatorii ce beneficiaza de serviciu universal, o distanta de maximum 50 km fata de locurile de consum.Trebuie avut in vedere gasirea unui optim intre informare si costuri", a mai spus Lungu.

Legislatia prevede ca numai cei patru mari furnizori de energie catre populatie, Electrica, Enel, Cez si E.ON, pot incasa taxa radio-TV. "Avand in vedere liberalizarea pietei energiei si pentru consumatorii casnici, propunem ca toti furnizorii sa poata incasa aceasta taxa, de aceea propunem completarea Legii 123/2012 astfel incat toti furnizorii sa factureze catre clientii finali si sa incaseze de la acestia, o data cu factura de energie electrica, tarifele de transport si distributie, contributia de cogenerare, contravaloarea certificatelor verzi, accize, taxele radio si tv etc. In aceeasi idee, consideram ca trebuie completate si obligatiile clientilor, astfel incat acestia sa plateasca toate taxele si tarifele prevazute de legislatie si incluse in factura", sustine presedintele AFEER.

In ceea ce priveste clientii vulnerabili, AFEER considera necesar ca ANRE sa transmita, anual, pana la 30 iunie pentru anul urmator, lista de consumatori considerati vulnerabili si masurile recomandate a fi aplicate acestora, altele decat cele de natura financiara. "Astazi, din cauza lipsei unei claritati privind incadrarea in categoria de clienti vulnerabili si masurile de natura non-financiara, se ajunge la imposibilitatea aplicarii unor facilitati, precum si la imposibilitatea incadrarii unui consumator in categoria de vulnerabili", a completat presedintele AFEER.

Cea mai importanta modificare solicitata de AFEER se refera la reintroducerea contractelor bilaterale directe, interzise de actuala legislatie. "Interzicerea acestui instrument discrimineaza producatorii si furnizorii din Romania fata de ceilalti participanti la pietele din regiune, acestia avand un risc crescut in ajustarea pozitiilor comerciale. Acest aspect discriminatoriu urmeaza sa produca efecte negative semnificative in conditiile in care, la nivelul Uniunii Europene, va deveni functionala piata interna de energie electrica", a declarat Ion Lungu.

AFEER sustine ca de la aplicarea Legii 123/2012, s-a constatat o migrare a tranzactiilor de pe termen lung, pe termen foarte scurt (peste 30% din consumul intern, reprezentand circa 65% din piata concurentiala). "Acest fenomen conduce la distorsionarea pretului de referinta pe piata angro, cu consecinte negative asupra ofertarii unui pret corect pentru energia electrica furnizata consumatorilor, iar, pe termen mediu si lung, va afecta ireversibil investitiile in capacitatile de producere a energiei electrice, ridicand semne de intrebare cu privire la asigurarea securitatii in alimentarea cu energie electrica, la preturi sustenabile, a consumatorilor din Romania", potrivit reprezentantilor Asociatiei.

"In plus, dezvoltatorii de proiecte in sectorul de producere a energiei electrice, nou intrati pe piata, nu pot incheia contracte pe termen lung cu furnizorii, contracte ce reprezinta o garantie solicitata de catre banci pentru obtinerea creditelor necesare dezvoltarii proiectelor. Totodata, o schema de finantare pe termen lung, bazata pe un mecanism de piata, de tipul celei propuse pentru construirea grupurilor nucleare 3 si 4 de la Cernavoda (furnizorilor de energie electrica ce au finantat investitia li se vor aloca cote din energie electrica ce urmeaza a fi livrata din aceste grupuri, acestia urmand sa o comercializeze liber pe piata de energie electrica) nu mai poate fi utilizata, ca urmare a restrictiilor de contractare impuse de Legea 123/2012", explica presedintele AFEER. "Este de dorit pentru suportabilitatea clientului final din Romania ca dezvoltarea de capacitati de producere sa se faca nu prin scheme suport, ci prin mecanism de piata, rolul contractului bilateral negociat direct fiind de baza", a mai explicat presedintele AFEER.

Actualele prevederi ale legii nu permit producatorilor de energie electrica sa exporte energie electrica prin tranzactii incheiate pe baza unor contracte bilaterale negociate direct. Art. 28 al Legii 123/2012 impune producatorilor sa oferteze pe piata concurentiala din Romania, reglementata de catre ANRE, intreaga energie electrica disponibila, in conditiile in care in Romania exista in prezent o supracapacitate de producere. Astfel, toti producatorii, de stat sau privati, pierd eventuala oportunitate de a obtine venituri prin vanzarea directa de energie electrica pe pietele din regiune si din Uniunea Europeana, sustin reprezentantii Asociatiei.

AFEER mai sustine ca o problema care poate fi eliminata prin reluarea contractelor bilaterale directe se refera la imposibilitatea, in prezent, a companiilor din cadrul aceluiasi grup de a utiliza electricitatea produsa de o alta companie din cadrul grupului, care conduce la o crestere artificiala a costurilor si birocratiei si care nu permite obtinerea de sinergii. AFEER mai afrima ca pe de alta parte, acestia sunt discriminati in competitia cu alti producatori, care nu au separata total activitatea de furnizare de cea de productie.

"Intelegem ca, prin prevederile actuale privind tranzactionarea energiei electrice numai prin intermediul pietelor centralizate administrate de un unic operator de piata, s-a dorit sa fie inlaturate tranzactiile realizate anterior de catre anumiti producatori din portofoliul statului, dar nu credem ca aceasta este solutia pentru eliminarea practicilor anticoncurentiale, ci un management profesionist, adaptat unei piete concurentiale. In plus, prin aparitia Regulamentului european REMIT privind integritatea si transparenta pietei angro de energie se creeaza un cadru specific de monitorizare a pietelor angro de energie electrica, tocmai cu scopul de a detecta si descuraja eventualele incercari de manipulare a pietei. Astfel, practici precum cele din trecut sunt greu de repetat", a mai afirmat presedintele AFEER.

  • Reintroducerea contractelor bilaterale directe este o solicitare controversata, avand in vedere ca acest sistem este cel care a permis aparitia "baietilor destepti", a celor care cumparau energie ieftina de la producatorii de stat si o vindeau scump. Nu este pentru prima oara cand furnizorii cer eliminarea obligatiei de tranzactionare prin intermediul bursei, insa de aceasta data ar avea si sustinerea autoritatilor, in special a unor parlamentari.
  • Mai precis, furnizorii solicita modificarea articolelor din lege care prevad ca energie electrica sa fie tranzactionata in mod transparent, public, centralizat si nediscriminatoriu. De altfel, aceste prevederi au reprezentat principiul care a stat la baza realizarii Legii energiei 123/2012. Legea a fost aprobata in iunie 2012, iar pana atunci multe dintre contracte erau incheiate direct, vizata fiind in special energia ieftina produsa de Hidroelectrica. Sunt celebre contractele cu asa-zisii "baieti destepti" incheiate pe multi ani, la preturi foarte mici, care au fost, in cele din urma, denuntate de actualul administrator judiciar al Hidroelectrica. De altfel, Consiliul Concurentei a aplicat recent amenzi de 165.843.604 lei (aprox. 37 milioane euro) companiei Hidroelectrica SA si pentru 10 parteneri contractuali ai acesteia, in principal comercianti de energie, pentru incheierea unor intelegeri anticoncurentiale pe piata producerii si comercializarii de energie electrica. Contractele, incheiate preferential, fara un proces de selectie obiectiv si in lipsa unor proceduri transparente de comercializare a energiei electrice, prevedeau comercializarea unei cantitati de energie mai mari decat putea sa produca Hidroelectrica (95 -175% din cantitatea de energie  produsa). Ca urmare a acestor contracte, a fost indisponibilizata anual o cantitate de 42-60% din energia electrica comercializata de productori pe piata concurentiala pentru o perioada de 10-14 ani. Vezi aici mai multe amanunte.
  • Furnizorii au solicitat reintroducerea contractelor bilaterale inca din 2012, imediat dupa aparitia Legii 123/2012. O incercare de modificare a legii energiei in sensul reintroducerii contractelor directe a avut loc si in 2012, in octombrie. Potrivit unui draft de proiect de Ordonanta de Urgenta de atunci, Guvernul dorea sa modifice legea in asa fel incat producatorii de energie sa nu mai fie obligati sa incheie contracte doar prin OPCOM (bursa energiei). In cele din urma, Guvernul a renuntat la acea modificare.