Corpul de control al premierului a decis sa sesizeze Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie posibile fapte de natura penala descoperite in urma unor verificari la societatea Electrocentrale Bucuresti (ELCEN). In urma unui control au fost descoperite mai multe nereguli. Una dintre acestea este achitizionarea a sute de licente Microsoft, care ulterior nu au mai fost instalate si activate. De asemenea, au fost incheiate 25 de contracte cu o societate din Olt, fara respectarea prevederilor legale. Vezi neregulile depistate la ELCEN SA.

  • Vezi sinteza raportului atasata sau aici

Corpul de Control al premierului a efectuat un control la Electrocentrale Bucuresti (Elcen SA), verificand activitatea companiei din perioada 1 ianuarie 2009 pana in 31 decembrie 2014, perioada verificarilor fiind extinsa pana in 2015.

In perioada desfasurarii activitatii de control, societatea ELCEN SA detinea patru centrale termoelectrice: Bucuresti Vest, Bucuresti Sud, Progresu si Grozavesti.

In perioada analizata, din producerea si vanzarea de energie electrica, ELCEN SA a inregistrat un profit anual cuprins intre 10,7 milioane de lei si 94,6 milioane de lei, rezultand un profit total de 264,1 milioane lei. In aceeasi perioada, din producerea si vanzarea de energie termica, societatea a inregistrat anual pierderi intre 5,8 milioane lei si 121,4 milioane lei, rezultand o pierdere totala de 458,4 milioane lei.

  • Pretul energiei termice, sub costuri

Potrivit rapoartellor administratorilor societatii, pierderile au fost cauzate de costul unitar de productie mai pare decat pretul mediu reglementat de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul energiei (ANRE) pentru energia termica. La fiecare Gcal livrata, ELCEN a inregistrat pierdere de exploatare.

In perioada 2009-2014, centralele Bucuresti Vest, Bucuresti Sud, Progresu si Grozavesti au inregistrat din producerea din vanzarea de energie termica o pierdere de 314 milioane lei.

In perioada 2009-2014, preturile de vanzare pentru energia termica, aprobate de catre ANRE, au fost cu pana la 75 lei/Gcal mai mici fata de costurile unitare de productie transmise spre aprobare de catre Sucursala Electrocentrale Bucuresti din cadrul societatii ELCEN SA.

In 2014, cuantumul total al datoriilor inregistrate de catre ELCEN a fost de 2 miliarde de lei, din care catre bugetul statului 850,3 milioane lei (41%,6). Datoriile totale fata de bugetul statului, inregistrate la sfarsitul lui 2014, au fost de 10 ori mai mari fata de cele inregistrate la sfarsitul lui 2009.

La sfarsitul lui 2014, creanta societatii fata de RADET Bucuresti era de 3,4 mililarde de lei. In privinta datoriei RADET catre ELCEN, preluata in 2008 de catre Primaria Bucuresti, ultima plata efectuata de catre autoritatile administratiei publice locale a fost efectuata in noiembrie 2011, diferenta, de 258,9 milioane de lei, nefiind achitata pana in noiembrie 2015. La data de 10 noiembrie 2015, creanta pe care ELCEN o avea de incasat de la RADET era de 3,57 miliarde de lei, in crestere cu 168,1 milioane de lei fata de sfarsitul anului 2014.

In noiembrie 2015, RADET Bucuresti a achitat partial energia termica produsa si livrata de ELCEN in aprilie 2013, existand, astfel, un decalaj de 2 ani si sase luni intre livrare si plata.

Intre 2009 si 2014, cuantumul total al cheltuielilor cu personalul, inregistrate de ELCEN, a fost de 1 miliard de lei. Valoarea totala a sporurilor, primelor si a altor bonificatii oferite personalului din cadrul Sucursalei Electrocentrale Bucuresti intre 2009- 2014 a fost de 299,8 milioane de lei.

  • Director general, scutit de criterii si indicatori de performanta

In perioada ianuarie 2009-decembrie 2014, componenta nominala a consiliului de administratie a fost modificata de mai multe ori, din initiativa reprezentantilor statului, in calitate de actionar majoritar, ori din cauza ca administratorii au demisionat. In perioada iunie 2012-iulie 2013, desemnarea administratorilor provizorii ai ELCEN pe locurile ramase vacante s-a realizat cu nerespectarea prevederilor din actul constitutiv al societatii. In aceasta perioada, majoritatea persoanelor desemnate administratori provizorii au fost propuse si numite in aceasta calitate de catre consiliul de administratie al ELCEN, nu de catre adunarea generala a actionarilor, asa cum era prevazut in statut.

Incepand cu data de 25 iulie 2014, ca urmare a modificarii actului constitutiv al societatii, competenta desemnarii administratorilor provizorii a revenit consiliului de administratie.

In imprejurarile incheierii contractului de mandat 7190/01.04.2014, consiliul de administratie al ELCEN nu si-a indeplinit obligatiile referitoare la stabilirea criteriilor si indicatorilor de performanta pentru directorul general al societatii, obligatii prevazute atat lege, cat si de Regulamentul de organizare si functionare a CA al ELCEN. Acest lucru a avut drept consecinta lipsirea de eficienta a contractului de mandat, in sensul ca administratorii societatii nu au avut la indemana instrumente de analiza obiectiva a gradului de indeplinire de catre directorul general a obligatiilor asumate prin contractul de mandat, pentru a decide, daca e cazul, cu privire la diminuarea remuneratiei lunare in cazul neindeplinirii obiectivelor de performanta.

  • Licente Microsoft platite, dar neutilizate

In cursul anului 2009, ELCEN a achizitionat 400 de licente Microsoft Windows Vista, in valoare totala de 260.571 lei (fara TVA), si 400 de licente ale suitei Microsoft Office, in valoare totala de 636.027 lei (fara TVA), precum si "dreptul de upgrade la ultima versiune de produs comercializata, pe toata durata contractului", respectiv 400 licente Microsoft Windows 7 si 400 licente Microsoft Office 2010. Achizitia a fost realizata fara o analiza temeinica a necesarului de produse software si a compatibilitatii acestora cu echipamentele hardware pe care ELCEN le detinea si utiliza.

Pana la data de 30 aprilie 2015, ELCEN nu a utilizat, nici nu a instalat licentele achizitionate in 2009 si nici nu a exercitat dreptul de upgrade la ultima versiune de produs comercializata. Neutilizarea acestor licente a fost motivata de catre ELCEN prin aceea ca produsele software nu au fost compatibile cu echipamentele hardware pe care le detinea.

Pentru licentele sistemului de operare Microsoft Windows si ale suitei Microsoft Office, achizitionate in 2009, ELCEN a platit 1.081.887,68 de lei (TVA inclus). Din suma platita, 613.767,52 lei (57%) reprezinta contravaloarea licentelor sistemului de operare Microsoft Windows si ale suitei Microsoft Office platite, receptionate, neinstalate si neactivate pana la 30 aprilie 2015, aceasta suma putand constitui paguba cauzata patrimoniului ELCEN.

  • 25 de contracte controversate cu o societate din Bals

In 2010, reprezentantii ELCEN au estimat valoarea achizitiei de servicii de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de sera aferente anului 2009 cu nerespectarea prevederilor legale, fapt care a condus la incheierea de catre operatorul economic a unui contract de prestare servicii la un pret supraevaluat, de aproximativ 5 ori mai mare fata de valoarea contractului incheiat in anul anterior cu aceeasi societate prestatoare, pentru aceleasi servicii. Consecinta a constat in majorarea cheltuielilor de exploatare ale ELCEN prin aceea ca in 2010 a platit unei societati din Constanta, pentru serviciile de verificare a rapoartelor de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de sera, o suma cu 91.451,50 mai mare decat in 2009 aceleiasi societati prestatoare, pentru acelasi servicii si cu 91.703,5 lei mai mult fata de 2011.

Pe 9 iulie 2014, in urma unei proceduri de atribuire intre ELCEN, in calitate de achizitor, si o societate din SUA, in calitate de furnizor, a fost incheiat un contract de furnizare de produse de 1,5 milioane de lei, fara TVA, avand ca obiect "piese de schimb aferente treptelor 2 si 3 ale turbinei de gaz tip MS9001E din cadrul Centralei cu Ciclu Combinat a Centralei Termoelectrice Bucuresti Vest". Furnizorul avea obligatia de a livra produsele in termen de 180 de zile, pana pe 7 ianuarie 2015. Piesele au fost livrate in perioada 31 octombrie 2014-22 decembrie 2014, in trei transe. Pe 24 decembrie, reprezentantii ELCEN au comunicat furnizorului ca receptia pieselor livrate nu poate fi efectuata, deoarece, din punct de vedere vizual, acestea prezinta o serie de neconcordante fata de piesele vechi, demonatate din turbina. In acest context, reprezentantii CET Bucuresti Vest au propus, iar conducerea ELCEN a aprobat, negocierea cu o societate din germania in vederea aditionarii unui contract din septembrie 2010, incheiat intre cele doua societati pentru reconditionare piese de schimb aferente treptelor 2 si 3 ale Turbinei cu Gaz.

A fost inchiat un act aditional prin care valoarea contractului initial a crescut cu 585.125 euro, suma care ulterior a fost platita in intregime de ELCEN. In vederea efectuarii reviziei generale si reconditionarii pieselor aferente turbinei cu gaz, centrala CET Bucuresti Vest a fost oprita in perioada septembrie 2014-martie 2015, nefunctionarea acesteia determinand piederi financiare. Reprezentantii ELCEN au comunicat corpului de control ca "in cazul in care se ia in considerare un nivel al supracompensarii estimat de 44% ar rezulta o pierdere financiara totala pe perioada in cauza de circa 16,5 milioane euro".

Pana in decembrie 2015, ELCEN nu a receptionat piesele de schimb livrate de societatea americana, iar litigiul intre cele doua societati nu a fost solutionat.

In perioada 2009-2014, intre ELCEN si o societate din Bals, judetul Olt (reprezentant fiscal al unei societati din SUA) au fost incheiate 25 de contracte de furnizare si/sau de prestare servicii, in valoare de 1,7 milioane lei, fara TVA, in baza carora ELCEN a efectuat plati de 2 milioane lei (TVA inclus.) Societatea din Olt si-a inceput activitatea comerciala in 2009, desi a fost infiintata in 2007, iar veniturile realizate in perioada 2009-2014 au rezultat in proportie de 89,9% din relatiile cu ELCEN. O parte din contractele de furnizare incheiate intre ELCEN si societatea din Olt au fost atribuite cu incalcarea reglementarilor legale. Societatea respectiva nu indeplinea cerintele de calificare prevazute in documentatia de atribuire si nu a prezentat anumite inscrisuri solicitate in mod expres in continutul acestei documentatii.

Avand in vedere toate aceste aspecte, Corpul de Control al premierului va sesiza organele de urmarire penala, repectiv Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.