Infrastructura de dispecerizare a Transelectrica (EMS/ SCADA) a ajuns intr-o stare critica, de uzura morala si tehnica avansata. Practic, sistemul se afla la limita de functionalitate, riscul aparitiei unei defectiuni majore fiind foarte ridicat in orice moment. Aceasta in conditiile in care este inclus in categoria infrastructurilor critice de importanta nationala, de buna sa functionare depinzand starea sistemului energetic national. Toate aceste aspecte sunt mentionate in documente ale Transelectrica, obtinute de HotNews.ro. Desi situatia este cunoscuta de mai multi ani, Transelectrica nu a facut niciun demers pentru inlocuirea sistemului cu altul modern si performant. Vezi ce explicatii ofera Transelectrica la solicitarea HotNews.ro.

Retea TranselectricaFoto: Transelectrica.ro

NOTA: EMS/ SCADA inseamna Sistemul de Management Energetic / Supraveghere-Control si Achizitii de Date, fiind implementat la Transelectrica din 2003 de catre firma Alstom Grid SAS (fosta AREVA). Durata normala de viata a unui astfel de sistem este de 10 ani, expirand, astfel, in 2013. Mai exact EMS/SCADA este sistemul informatic de conducere operativa a Sistemului Energetic National.

Povestea pe scurt

• Conducerea Transelectrica, desi stia ca urmeaza sa expire durata de viata a EMS/SCADA, nu a luat masuri de inlocuire a acestuia, prin initierea unor proceduri chiar inainte de 2013. Aceasta in conditiile in care conducerea Transelectrica a decis ca trebuie inlocuit cu un alt sistem, devenind chiar proiect strategic pentru companie. Chiar asa strategic fiind, proiectul nu a fost pus in aplicare.
  • In 2013, in urma unei actiuni de auditare a sistemului, conducerea companiei a decis sa nu se mai mearga pe varianta inlocuirii sistemului, ci pe reabilitarea celui actual, cu aceeasi firma care l-a implementat, Alstom Grid France, in urma unei proceduri de negociere fara publicarea unui anunt de participare.
  • Motivele invocate de companie erau ca reabilitarea este mai ieftina si mai rapida decat inlocuirea.
  • Insa chiar daca a fost recunoscuta in 2013 urgenta unei masuri si chiar daca s-a decis varianta reabilitarii, nici pana acum nu fost finalizata acea procedura de cu firma Alstom Grid. Aceasta in conditiile in care dupa atribuirea contractului este nevoie de o procedura se separata, de data aceasta prin licitatie deschisa, pentru achizitionarea de de echipamente si software, care sa fie implementate de Alstom Grid, lucru care necesita timp.
  • Procedura de inlocuirea totala a sistemului ar fi durat in circa 4 ani, la care s-ar fi adaugat inca 1-2 ani perioada de proba si functionare in paralel cu sistemul vechi. Daca procedura ar fi fost initiata in 2013 sau chiar mai devreme, fiind cunoscuta durata de viata a EMS/ SCADA. Transelectrica ar fi putut avea un sistem de dispecerizare nou si modern incepand de anul viitor sau chiar din acest an.
  • Procedura de reabilitare se afla inca in stadiul de atribuire a contractului, urmand si cea de achizitionare de echipamente. Reabilitarea in sine ar putea dura pana la doi ani, insa nu este clar cand ar urma sa inceapa.
  • Reabilitarea ar prelungi viata actualului sistem cu inca 5-6 ani, timp in care trebuie inceputa procedura de inlocuire totala. Practic, la costurile de reabilitare s-ar adauga in scurt timp cele de inlocuire. Astfel este contrazisa justificarea Transelectrica potrivit careia este mai ieftina varianta reabilitarii.
  • "Alstom este singurul integrator posibil pentru furnizarea de informatii detaliate privind cerintele hardware si software rezultate in urma auditarii sistemului". Acesta este parte din raspunsul la intrebarea HotNews.ro "De ce s-a mers pe varianta procedurii de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare cu ALSTOM si nu pe o procedura de licitatie deschisa?". Directia Juridica si Contencios din cadrul Transelectrica a atras atentia ca prestatorul (Alstom) sa dispuna de un drept exclusiv de natura tehnica, iar autoritatea contractanta trebuie sa motiveze necesitatea achizitiei de la o firma anume, prin comparatie, eventual, cu altele. Directia juridica mai atrage atentia ca "negocierea cu publicarea unui anunt de participare nu este o exceptie, ci o procedura obisnuita in atribuirea contractelor sectoriale si, in plus, nu sunteti constransi de o motivare atat de temeinica si restrictiva".
  • Transelectrica nu a explicat clar, la solicitarea HotNews.ro, de ce au trecut trei ani fara sa fi fost facut nimic.

Potrivit unor documente obtinute de HotNews.ro, conducerea Transelectrica sustinea anul trecut este necesara reabilitarea sistemului EMS/SCADA AREVA (Alstom), nu inlocuirea acestuia cu un alt sistem. Aceasta in conditiile in care s-a constatat inca din 2013 ca actualul sistemul este "supus unei uzuri morale si tehnice avansate". Si in conditiile in care se stia ca actualul sistem are durata de viata de 10 ani, fiind implementat in 2003. De asemenea, intr-o nota justificativa din data de 14.01.2015, semnata de directorii Transelectrica, se mentioneaza ca actualul sistem este la limita de functionalitate, riscul aparitiei unei defectiuni majore a sistemului in ORICE MOMENT fiind foarte ridicat. Sistemul este inclus in categoria infrastructurilor critice de importanta nationala, de buna sa functionare depinzand starea Sistemului Electro-energetic National (SEN).

Luand in considerare aceste lucruri, conducerea Transelectrica a considerat ca este mai oportuna reabilitarea actualului sistem, printr-o procedura de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare cu Alstom Grid France (aceeasi firma care a implementat actualul sistem), urmand apoi o etapa de procedura publica de licitatie deschisa pentru achizitionare echipamente si software suport. De altfel, caietul de sarcini este facut special pentru Alstom, purtand denumirea de "Reabilitarea sistemul EMS/SCADA AREVA". "Avand in vedere starea critica in care se afla in prezent sistemul EMS/SCADA AREVA, se impune totusi, inlocuirea unui numar mare de componente si actualizarea software-ului aferent, dar peste tot unde a fost posibil s-au pastrat componente sau parti din infrastructura existenta", se arata intr-un document al Transelectrica privind Procedura achizitie "Inlocuire componente sistem EMS SCADA AREVA- Componenta Software"

Un raspuns din 28.08.2015 al Directiei Juridice si Contencios atrage atentia asupra faptului ca entitatea initiatoare trebuie sa argumenteze achizitia impreuna atat a unor licente noi, cat si a mentenantei pentru licente mai vechi. Cu alte cuvinte, sunt necesare clarificari pentru tratarea impreuna a celor doua achizitii. De asemenea, trebuie sa fie motivata necesitatea achizitiei acestui sotfware, prin comparatie, eventual, cu altele. "Atragem atentia ca, daca situatia existenta nu corespunde cu cerintele de mai sus, trebuie propusa o alta procedura si, in acest context, reamintim ca negocierea cu publicarea unui anunt de participare nu este o exceptie, ci o procedura obisnuita in atribuirea contractelor sectoriale si, in plus, nu sunteti constransi de o motivare atat de temeinica si restrictiva. Compania, in calitate de autoritate contractanta, are obligatia sa aplice, cu prioritate, procedura de licitatie (deschisa sau restransa) sau negociere cu publicarea prealabila a unui anunt de participare", se arata in documentul directiei juridice.

• Intrebarile HotNews.ro si raspunsurile Transelectrica

Intrebare HotNews.ro: In ce stadiu se afla procedura de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare cu ALSTOM GRID FRANCE si la ce suma va fi atribuit contractul? Stim ca valoarea initiala estimata era de 13.236.222 lei (fara TVA), cu o durata a contractului de 18 luni.

Raspuns Transelectrica: Procedura de negociere se afla in curs de finalizare, Comisia de evaluare si negociere numita in acest scop urmand sa predea spre aprobare raportul procedurii. Suma de atribuire a contractului va putea fi facuta publica numai dupa atribuirea acestuia.

Intrebare HotNews.ro:Daca situatia alarmanta a sistemului este cunoscuta inca din 2013, de ce nu au fost luate masuri rapide in vederea inlocuirii totale a sistemului, proces mult mai eficient decat o reabilitare care nu face decat sa prelungeasca doar cativa ani durata de viata a actualului sistem? Potrivit notei justificative, implementarea unui nou sistem EMS/SCADA este un proces de minim 3-4 ani, la care trebuie adaugata si perioada de proba si functionare in paralel cu sistemul vechi, insa deja au trecut 3 ani fara sa fi fost facut nimic.

Raspuns Transelectrica: Pentru intelegerea si interpretarea corecta a informatiilor care v-au fost furnizate, privind proiectul in discutie, precizam urmatoarele:

odata cu incheierea duratei normate de functionare a sistemului EMS/SCADA, aflat in functiune din anul 2003, conducerea Companiei a decis inlocuirea acestuia cu un alt sistem. Avand in vedere importanta si criticitatea acestui sistem, noile evolutii din sectorul energiei, noul cadru de reglementare european, aparitia pietelor de energie si a interdependentelor dintre operarea sistemelor si a pietelor, interconectarea Sistemului Electroenergetic National (SEN) in interconexiunea ENTSO-E, evolutiile tehnice ale sistemelor EMS/SCADA la nivel international si la nivelul operatorilor membrii ENTSO-E s-a decis ca inlocuirea sa se faca cu un sistem integrat si unitar de tip EMP- Energy Management Platform, care sa integreze si alte sisteme existente interdependente (de piata de echilibrare, de piata de servicii tehnologice de sistem, de piata de alocare a capacitatilor de interconexiune, de masurare a energiei electrice/metering, de sincrofazori etc.). S-a urmarit astfel, in mod firesc, dotarea Operatorului de Transport si de Sistem din Romania cu un instrument complex si modern, la nivelul existent pe plan mondial, asigurandu-se conditiile unei conduceri operative eficiente si sigure a sistemului electroenergetic romanesc, in conditiile functionarii interconectate si apartenentei Transelectrica la ENTSO-E.

Acest proiect a devenit un proiect strategic pentru Companie, insusit de catre conducerea acesteia la toate momentele de timp, indiferent de componenta acesteia.

In anul 2013 au avut loc actiuni de auditare a sistemului existent cat si o evaluare realista a duratei de implementare a noii platforme EMP si s-a concluzionat ca sistemul existent a ajuns intr-o stare de uzura morala si tehnica avansata, iar durata de implementare a unui sistem nou, conform experientei cunoscute la nivel international, dureaza minim 4- 5 ani, la care trebuie adaugate si perioada de proba si functionare in paralel cu sistemul vechi precum si perioada necesara consultantei necesare pentru intocmirea studiului de fezabilitate si caietului de sarcini. In acest context, durata totala necesara implementarii proiectului EMP nu poate fi mai mica de 5- 6 ani, perioada in care trebuie asigurata conducerea operativa a SEN prin intermediul sistemului existent. In plus, implementarea unui sistem nou implica si un proiect paralel privind extinderea si modernizarea sistemului de telecomunicatii al Transelectrica.

In conditiile precizate, s-a concluzionat ca actualul sistem nu poate sa functioneze pana la realizarea noii investitii, fara a induce riscuri crescute in functionare si in conducerea operativa a Sistemului Electroenergetic National. Prin urmare, s-a impus solutia de reabilitare a acestuia, intr-o perioada cat mai scurta de timp si cu costuri investitionale minime, astfel incat sa se inlocuiasca numai acele componente hardware si software care sa asigure functionarea sigura pe o perioada de 5 - 6 ani, pana la inlocuirea integrala a sistemului. Astfel, se vor pastra functionalitatile existente, la un nivel de performanta corespunzator si la un nivel functional dat de aplicatiile software actualizate si se vor elimina restrictiile existente privind extinderea si integrarea de noi echipamente (centrale electrice, statii electrice, sisteme DMS al operatorilor de distributie, retele din sistemele vecine etc.). Un alt aspect care a fost luat in considerare la fundamentarea deciziei asumate este cel al securitatii cibernetice a sistemului actual, care trebuie adusa cat mai rapid la standardele actuale, iar implementarea pe actuala infrastructura hardware si software nu este posibila. Consideram ca aceasta solutie reprezinta compromisul optim intre cerinta necesara de asigurare a sigurantei in functionare a SEN si obligativitatea legala de gestiune eficienta a fondurilor.

In virtutea celor anterior precizate, consideram ca inlocuirea integrala a sistemului existent cu un sistem nou (tot de tip EMS/SCADA) nu este "mult mai eficienta" decat inlocuirea unor componente, durata necesara de derulare a unui proiect de inlocuire completa (tot de tip EMS/SCADA) fiind sensibil similara cu aceea a implementarii platformei EMP, in timp ce actualul proiect de reabilitate/inlocuire componente va dura intre 18 si maximum 24 de luni. In plus, prin inlocuirea completa s-ar fi compromis proiectul unei platforme de proces moderne si de un nivel tehnologic la care Transelectrica, in calitate de Operator de Sistem si Transport membru ENTSO-E, are obligatia sa il analizeze si sa il implementeze in conditii optime.

Decizia de a nu amana cu cel putin 10 ani (durata normala de viata a unui sistem EMS/SCADA nou) proiectul de implementare a unei platforme EMP moderne destinata conducerii Sistemului Electroenergetic National, integrata si unitara, la nivelul tehnologic contemporan, este sustinuta de urmatoarele aspecte:

• oportunitatea implementarii prin intermediul platformei EMP a unor functii de management energetic specifice si extinse, pentru asigurarea unei multitudini de servicii, optimizari, calcule, interdependente functionale etc. Precizam ca Romania, ca tara membra a UE, este angrenata in respectarea principiilor si legislatiei europene, inclusiv in domeniul energiei electrice, in primul rand in ceea ce priveste: functionarea pietelor concurentiale de energie electrica si extinderea acestora la nivelul unei piete unice europene, in conditii foarte exigente de transparenta; utilizarea eficienta a resurselor si a retelelor electrice de transport; integrarea in conditii sigure si optime a centralelor pe baza de resurse regenerabile.

Aceste cerinte conduc la un mod de operare a retelelor de transport deosebit de complex, la necesitatea proiectarii si utilizarii unor instrumente de inalt nivel tehnologic, Transelectrica trebuind sa isi propuna sa fie la nivelul acestora si totodata sa se poata integra in procesul complex de coordonare a ENTSO-E.

Evolutia modului coordonat de operare a retelei interconectate conduce la impunerea de cerinte si standarde tot mai exigente si cu carcater comun, tendinta contemporana fiind de regionalizare a conducerii operative. In acest sens a devenit obligatorie afilierea Operatorului de Transport si Sistem din Romania la un centru regional de coordonare operationala din zona Europei Centrale si de Est, iar acest fapt impune dezvoltarea instrumentelor de conducere operationala la nivelul specific membrilor sai. Precizam ca tendinta viitoare din acest punct de vedere este de a se ajunge la o abordare europeana centralizata unica, atat in ceea ce priveste piata unica de energie electrica cat si conducerea operativa coordonata, fapt care pentru orice OTS impune crearea tuturor premiselor de a se situa la acest nivel si de a se integra in aceste proiecte europene, inclusiv prin dezvoltarea instrumentelor logistice/informatice moderne care vor deveni necesare.

Necesitatea dezvoltarii de instrumente performante si cu functii multiple este accentuata de iminenta implementare a noilor coduri de retea europene, care a inceput inca de anul trecut. Aceasta implementare etapizata va aduce cerinte extrem de exigente in toate domeniile si la toate nivelurile: piata de energie, cerinte tehnice pentru participanti, siguranta in functionare, coordonare operationala etc.

Un alt aspect al dezvoltarilor si tendintelor anterior expuse, la nivel european, este dat de cerintele privind transparenta pietelor de energie si a functionarii sistemelor electroenergetice in acest context. Cerintele de transparenta si publicare pe platformele in curs de constructie (apartinand ENTSO-E si ACER) impun managementul unui volum foarte mare de date, interdependente si corelate, atat a celor din timp real cat si din afara timpului real, din toate zonele de activitate (operatori de sistem, operatori de piata, operatori de distributie, producatori, consumatori, autoritati etc.). Acest fapt implica numeroase rapoarte, statistica, calcule, transferuri si schimburi de date etc. Dezvoltarea unui sistem informatic complex si integrat aduce posibilitatea de a realiza toate aceste activitati in mod concentrat, coordonat si automatizat, cu efecte evidente in planul eficientei.

Pe plan intern, platforma integrata EMP conduce la imbunatatirea substantiala a activitatii de conducere operativa, integrand sub-activitati precum operarea SEN, masurarea energiei electrice/metering, operarea pietei de echilibrare, optimizarea functionarii RET, coordonarea informationala cu sistemele vecine etc. prin dezvoltarea de functii si aplicatii complexe, monitorizari multiple, posibilitati de control si comanda extinse etc. Toate acestea reprezinta aspecte care vor conduce la cresterea eficientei atat a activitatii de conducere operativa cat si la nivelul Companiei. In contextul aprecierii eficientei aduse de catre proiectul platformei EMP se poate adauga faptul ca, costul investitiei intr-un sistem integrat este mai mic decat cel investit dezvoltand fiecare sistem separat, aspect valabil si pentru cheltuielile ulterioare de mentenanta, de exploatare sau de modernizare si dezvoltare.

Implementarea unui sistem modern de securitate informatica, pentru toate sistemele care vor compune platforma EMP si care sa asigure, atat prin masuri proactive cat si reactive, confidentialitatea datelor, integritatea sistemului, protectia impotiva eventualelor atacuri cibernetice, amenintari tot mai dese in ultima perioada.

Intrebare HotNews.ro:De ce s-a mers pe varianta procedurii de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare cu ALSTOM si nu pe o procedura de licitatie deschisa? Care sunt argumentele astfel incat sa corespunda cerintelor mentionate de Directia Juridica si Contencios: prestatorul sa dispuna de un drept exclusiv de natura tehnica, necesitatea achizitiei acestui software, prin comparatie cu altele etc.

Raspuns Transelectrica: Procedura de achizitie aleasa este impusa chiar de scopul proiectului, care consta in inlocuirea numai a anumitor componente din cadrul sistemului EMS/SCADA, in vederea aducerii acestuia la un nivel tehnic de performanta care sa permita functionarea in siguranta a SEN. Astfel, procedura de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare este justificata de faptul ca se pastreaza in exploatare sistemul EMS/SCADA AREVA existent, adus la un nivel de performanta necesar pentru asigurarea functionalitatilor prezente, pentru o perioada determinata de timp, fapt imposibil de asigurat de catre alti furnizori, deoarece aceste functionalitati sunt asigurate prin aplicatii specifice, proprietare, protejate prin dreptul de proprietate si exclusivitate, iar sistemul de proces este construit si configurat strict pentru sistemul electroenergetic condus (romanesc). In acest context, aplicarea procedurii de negociere fara publicarea in prealabil a unui anunt de participare, cu firma ALSTOM GRID SAS (fosta AREVA) s-a facut in temeiul prevederilor art. 252, litera b) si litera e) din O.U.G. nr. 34/2006, deoarece din motive tehnice legate de protectia drepturilor de exclusivitate si de proprietate intelectuala, precum si din faptul ca schimbarea furnizorului initial ar pune autoritatea contractanta in situatia de a achizitiona produse software care, datorita caracteristicilor tehnice complet diferite de cele existente determina incompatibilitati sau dificultati tehnice majore de operare si intretinere si implicit de functionare a sistemului.

Prin urmare, apar urmatoarele aspecte care justifica unicitatea serviciului oferit de catre furnizorul initial:

• versiunile software actualizate aferente licentelor si aplicatiilor se vor actualiza astfel incat sa se asigure functionalitatile existente, cu pastrarea unor componente si elemente importante precum bazele de date, configurarile specifice retelei de transport si sistemului electroenergetic romanesc, interfetele HMI actuale, customizarile solicitate de catre Transelectrica pe parcursul timpului, integrarile unor aplicatii externe realizate pana in prezent la solicitarea Dispecerului Energetic National, aplicatiile de export de date implementate conform cerintelor ENTSO-E, integrarea retelelor externe vecine fara a mai solicita colaborarea si eforturi/costuri din partea operatorilor vecini, decontate ulterior de catre CNTEE Transelectrica SA etc.;
  • proprietarul actualului sistem (ALSTOM, fost AREVA) ramane singurul integrator posibil pentru furnizarea de informatii detaliate privind cerintele hardware si software rezultate in urma auditarii sistemului; totodata, in conditiile acestei abordari a proiectului, este singurul care poate garanta functionarea sistemului fara intrerupere, atat in timpul implementarii cat si in perioada post-implementare (garantie), asigurand continuitatea functionarii sistemului pe parcursul procesului de reabilitare/inlocuire componente (cerinta esentiala si obligatorie, prevazuta in mod distinct si clar in Caietul de Sarcini avizat).

Intrebare HotNews.ro: De ce este o procedura separata pentru achizitia de echipamente si software? ALSTOM doar implementeaza echipamentele produse de alte firme? Care este justificarea?

Raspuns Transelectrica: Sistemul EMS/SCADA este un sistem informatic de proces care are la baza un mediu de dezvoltare si o suita de aplicatii software specifice sistemelor de control industriale. Un astfel de mediu software este si suita e-terra, dezvoltata de catre firma ALSTOM. Aceasta companie nu produce un hardware specific pe care trebuie instalat si configurat suita software, acesta fiind si motivul pentru care echipamentele vor fi achizitionate prin procedura competitiva, tocmai din ratiuni de transparenta si competitivitate. Astfel, solutia initiala, gandita ca proiect "la cheie" (inlocuire atat componente hardware cat si software de catre furnizorul actual al sistemului EMS/SCADA), desi posibila din punct de vedere legal - in conditii procedurale corespunzatoare, a fost inlocuita printr-o solutie cuprinzand doua proceduri de achizitie: una de achizitie componente hardware, procedura care se va derula prin licitatie publica (fiind necesara numai configurarea echipamentelor, eventualele modificari in arhitectura IT se vor stabili in urma auditului tehnic efectuat de catre furnizor, aspect prevazut in caietul de sarcini (CS), pentru etapa de inginerie a proiectului de catre furnizorul ALSTOM in vederea respectarii specificatiilor tehnice necesare integrarii sistemului software upgradat) si una de achizitie a licentelor si serviciilor specifice de implementare software, care tine cont ca pentru actualul sistem functionalitatile existente nu pot fi oferite si implementate decat de catre furnizorul initial. In acest mod s-au asigurat conditiile de achizitie pe principii de transparenta si competitivitate pentru partea de proiect pentru care aceasta abordare este posibila.