Guvernul a modificat miercuri, prin Ordonanta de Urgenta, Legea energiei 123/2012, astfel incat de la 1 aprilie 2017 vor fi eliminate restrictiile legislative privind exporturile de gaze. Tot de atunci, va fi eliminat calendarul de liberalizare a preturilor la gazele din productia interna pentru consumatorii casnici si producatorii de energie termica. In lipsa unui calendar, preturile vor fi reglementate de catre Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) in functie de cum vor fi recunoscute costurile furnizorilor. De asemenea, se introduce obligatia tranzactionarii gazelor pe bursa, insa nu este clar cum. In varianta initiala de proiect se prevedea obligatia ca 40% din cantitatile vandute si livrate sa fie tranzactionate pe bursa. Din textul proiectului lipsea prevederea ca aceste tranzactionari sunt publice, fapt care favoriza o anumita bursa din cele doua existente in Romania.

RomgazFoto: Romgaz

Potrivit unui comunicat al Guvernului, OUG aprobata miercuri reglementeaza obligatia producatorilor si furnizorilor de a incheia "contracte pe pietele centralizate din Romania, transparent si nediscriminatoriu". Practic, nu este introdus si caracterul public al acestor tranzactii. Daca in acest comunicat sunt redate fidel prevederile din OUG, aceste tranzactii nu se vor desfasura obligatoriu si "public", fapt care ridica probleme asupra transparentei in fata consumatorului. In proiectul de OUG nu se precizeaza ca tranzactiile "se desfasoara pe piata concurentiala, in mod transparent, public, centralizat si nediscriminatoriu", la fel ca la energia electrica. In acest moment, in Romania exista doua platforme de tranzactionare a gazelor: OPCOM, societate controlata de stat prin Transelectrica si Ministerul Economiei, si Bursa Romana de Marfuri (BRM), companie privata. Si in acest moment, putinele tranzactii care au loc, se fac pe rigul bursier al BRM, care este o bursa mai putin transparenta. Pe OPCOM ar putea urmari absolut orice persoana cum se desfasoara tranzactiile, insa actorii de pe piata gazelor evita aceasta bursa. "Transparent si nediscriminatoriu" , cum se precizeaza in comunicat, inseamna ca au acces pe bursa toti actorii de pe piata si pot urmari intre ei tranzactiile, dar nu inseamna ca si cetateanul simplu poate avea acces la informatii, asa cum se intampla in cazul energiei electrice, tranzactionate in special pe OPCOM. Legat de acest aspect, Ministerul Energiei raspundea unor intrebari HotNews.ro ca in cazul in care se impune, va face demersuri pe langa ANRE pentru asigurarea transparentei depline a informatiilor. Lucru incert, de altfel daca nu este prevazut si prin OUG.

Fata de proiectul initial, conform comunicatului Guvernului, se prevede obligatia tranzactionarii pe bursa, insa fara a fi introduse si procente. Pentru perioada 1 decembrie 2016- 31 decembrie 2017 este reglementata obligatia producatorilor si obligatia fiecarui furnizor de gaze naturale, care nu are si calitatea de producator, de a incheia contracte pe pietele centralizate din Romania, transparent si nediscriminatoriu, in conformitate cu reglementarile emise de ANRE.

De asemenea, pentru perioada 1 ianuarie 2018- 31 decembrie 2021, sunt reglementate obligatiile producatorilor si ale furnizorilor care nu au si calitatea de producator de a incheia contracte pe pietele centralizate din Romania, transparent si nediscriminatoriu, se mai arata in comunicat.

Acesta mai precizeaza ca actul normativ adoptat miercuri mentine actualul sistem de alocare a cantitatilor de gaze naturale catre clientii casnici si catre producatorii de energie electrica, numai pentru cantitatile de gaze naturale necesare producerii energiei termice destinate consumului populatiei pana la 31 martie 2017. "Scopul este acela de a evita aparitia unor riscuri in privinta securitatii si continuitatii in alimentarea acestora, pe perioada sezonului rece", se arata in comunicat. Acesta mai precizeaza ca pana la 30 iunie 2021, data pana la care se aplica acel calendar de liberalizare, se asigura conditiile unui control al ANRE asupra pretului final de comercializare a gazelor naturale de catre furnizori, catre clientii casnici. Nu este clar daca eliminarea calendarului avantajeaza sau nu consumatorii casnici. In cazul in care preturile de achizitie vor creste semnificativ, aceasta prevedere nu ar avantaja consumatorii casnici, asa cum ar fi avantajat mentinerea calendarului.

Ordonanta de Urgenta reglementeaza obligatia furnizorilor de a achizitiona gazele naturale pe care le furnizeaza clientilor casnici, in conditii de eficienta economica, pe baza unor proceduri care sa asigure caracterul transparent al procesului de achizitie al gazelor naturale si, in acelasi timp, tratamentul egal si nediscriminatoriu al persoanelor care participa la procedura de achizitie a gazelor naturale, in calitate de ofertanti.

"Prin modificarile legislative propuse se are in vedere asigurarea conditiilor de acces a intreprinderilor pe piata gazelor naturale, stimularea tranzactiilor de gaze naturale pe pietele centralizate, a conditiilor specifice unei concurente reale pe piata gazelor naturale. Si, pe cale de consecinta, a unui pret real si echitabil al gazelor naturale achizitionate de catre furnizori, pentru a fi livrate catre clientii finali, in special catre clientii casnici si producatorii de energie termica destinata consumului populatiei, pret fara de care nu se poate asigura, in nicio ipoteza de lucru, sustenabilitatea procesului de eliminare a pretului final reglementat al gazelor naturale", se precizeaza in comunicat.

HotNews.ro a scris pe larg despe acest proiect de OUG. Citeste Cum vrea Ministerul Energiei sa lase consumatorii casnici de gaze fara calendar de liberalizare, dar cu preturi reglementate prin proceduri neclare. De ce exista dubii asupra transparentei tranzactiilor pe bursa