Legea offshore va fi dezbătută marți, într-o ședință comună a comisiilor pentru industrie, pentru administrație și pentru buget din Camera Deputaților, după trei săptămâni de blocaj cauzat de neînțeleri între PSD și ALDE. Liderii celor două partide susțin că săptămâna trecută au ajuns la consens și, astfel, sunt reluate discuțiile în comisii. Reprezentanții ANRM și Ministerului Finanțelor prezenți la dezbateri au spus că estimează rezervele comerciale de gaze în Marea Neagră la 115 miliarde metri cubi de gaze și un preț de valorificare al producției de 130 lei/MWh. În urma dezbaterilor, legea nu a suferit modificări substanțiale față de forma de acum trei săptămâni, care a fost retrimisă de plen în comisii. Pe partea de fiscalitate, nivelurile de impozitare au rămas aceleași.

Dezbateri pe Legea OffshoreFoto: Hotnews

Au existat doar mici modificări, precum cele legate de modul în care vor fi utilizați banii din impozitarea veniturilor suplimentare. În această privință a existat consens între toate partidele, cu excepția USR. La alte amendamente, ALDE a votat precum PSD. Varujan Vosganian (ALDE)pare a se fi aflat în opoziție față de colegii săi, solicitând clauză de stabilitate pe partea fiscală, amendament care a fost respins.

Dezbaterea a fost tensionată la început, opoziția (USR și PNL) acuzând din nou lipsa de transparență. În cele din urmă, PNL a ajuns chiar să se înțeleagă, pe unele amendamente, cu PSD.

Legea urmează să fie votată în plenul Camerei Deputaților, for decizional.

UPDATE 17.15 Dezbaterile s-au finalizat, fiind votat raport favorabil. PNL și USR s-au abținut.

UPATE 16.50 În ceea ce privește impozitarea veniturilor suplimentare ramâne în picioare ultima variantă aprobată în comisii acum trei săptămâni. Practic, treptele de impozitare rămân la nivelul celor stabilite acum trei săptămâni. Limita maximă a deducerii investiţiilor în segmentul upstream nu poate depăşi 30% din totalul impozitului pe veniturile suplimentare offshore. Vezi aici, la art. 19.

UPDATE 16.20 Sunt discuții în contradictoriu despre modul în care vor fi cheltuiți banii obținuți din impozitarea veniturilor suplimentare. PNL solicită ca banii să ajungă la autoritățile locale pentru investiții în extinderea infrastructurii de gaze. În ultima formă a legii era prevazută înființarea unui fond special din acești bani, care ar urma să finanțeze proecte în pareneriate public-private, extindere rețele și alte investiții stabilite de Guvern. PNL și PSD încearcă să ajungă la un acord pe acest articol de lege. PSD ar agrea ideea să fie scoase parteneriatele public-privat de la finanțare, însă vrea să rămână în continuare Guvernul la butoane să poată stabili investiții care să fie finanțate de aceste sume. Până la urmă, toate partidele cu excepția USR au votat ca sumele să se colecteze într-un cont special pentu finanțarea extinderii rețelelor de gaze, distribuție și transport, dar și a altor proiecte care vor fi decise prin Hotărâre de Guvern.

UPDATE 16.10 A trecut un amendament prin care s-a propus ca președintele ANRM să nu mai participe la stabilirea modelului şi conţinutului declaraţiei privind impozitul asupra veniturilor suplimentare offshore, alături de preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Practic, s-a revenit la varianta Senatului. În ultima variantă a C. Deputaților se prevedea că modelul și conținutul declarației se stabilesc prin ordin comun al ANRM și ANAF, însă ANRM nu are atribuții în domeniul fiscal.

UPDATE 15.35 Varujan Vosganian solicită întoarcerea la varianta Senatului în ceea ce privește clauza de stabilitate, care prevede ca pe perioada acordului să nu fie modificată fiscalitatea pentru acordurile petroliere offshore aflate în desfășurare.Reprezentanții PSD se opun. Un amendament privind stabilitatea fiscală a fost supus la vot la propunerea lui Virgil Popescu (PNL) și a fost respins. Vosganian a votat pentru.

UPDATE 14.40 Calculele Ministerului Finanțelor: Estimare producție de 115 mld. mc gaze și un preț de valorifcare al producției de 130 lei/MWh. 38, 7 mld dolari venituri totale. Volumul costurilor totale 7,1 miliarde dolari. Sunt prezentate mai multe scenarii în funcție de diferite grade de impozitare. (O variantă: Redevențe 5 mld, impozit pe profit 4,5 mld dolari. În condițiile deducerii în proporție de 30% estimăm impozit din venituri suplimentare de 3,4 mld dolari. Sumele totale datorate bugetului 13,8 mld dolari, iar pentru investitori 18 mld dolari.Partea de profit al statului este undeva la 43-44%, restul la investitori).

UPDATE 14.30 ANRM: Acordul de concesiune pe Neptun este din 2000. În momentul de fata există program de 1,5 mld dolari pe faza de explorare. Urmează faza de dezvoltare, investițiile fiind estimate la 4-4,5 mld dolari. Acordurile petroliere sunt pe 30 de ani, cu posibilitate de prelungire de 15 ani. Avem 8 perimetre care în diferite faze se desfășoară explorare. Despre estimări: dacă vorbim de 100 mld mc, la 350 dolari/mia metri cubi- venituri de 35 mld dolari. Discutăm de 29 mld prin care prin actuala forma a veniturilor suplimentare cât revine statului român și cât investitorilor. La Pelican este estimare de investiție 10 mld mc, o valoare a investiției de aprox 300 ml dolari.

UPDATE 14.20 Opoziția insistă să le fie transmise calculele Ministerului Finanțelor, însă PSD nu acceptă deocamdată. Cosette Chichirău spune că a cerut reprezentantului Ministerului Finanțelor să pună la dispoziție documentul pe care îl afișează pe ecran. Acesta ar fi spus că nu poate decât cu aprobare de la ministrul finanțelor. Ulterior, ar fi obținut un răspuns de la ministrul finanțelor care ar fi spus că acceptă doar dacă își dă acordul președintele de ședință. Însă, președintele de ședință a spus că nu își dă acordul în locul Ministerului Finanțelor. Pavel Popescu (PNL) spune că a vorbit cu Teodorovici, ministrul finanțelor, iar acesta și-a dat acordul să fie distribuit fișierul.

UPDATE 14.10 Cristina Prună cere să fie transmise pe e-mail cifrele de la Ministerul Finanțelor înainte de a se pronunța. Solicitarea este făcută în condițiile în care sunt proiectate niște cifre pe un ecran, însă sunt foarte greu de văzut. PNL cere ca aceste cifre să fie printate.

UPDATE14.00 ANRE spune că Legea 238/2004 a fost dată într-un moment când prețul era reglementat la 45,71 lei/MWh. Ulterior, prețul a fost dereglementat și în 2013 au fost introduse impozite pe veniturile suplimentare. Acesta este sensul supraimpozitării, spun reprezentanții ANRM.

UPDATE 13.50 Reprezentanți ai concesionarilor spun că atunci când investitorii au decis să asume cheltuieli foarte mari, s-a luat în calcul cadrul fiscal de atunci. Acordurile de concesiune includ clauze de stabilitate. Amintesc de taxe suplimentare care au fost introduse în ultimii ani, cum ar fi "taxa pe stâlp". Spun că aceste clauze de stabilitate ar trebui respectate.

UPDATE 13.40 Reprezentanții ANRM își expun punctul de vedere pe capitolul privind fiscalitatea: ANRM a prezentat date Ministerului Finanțelor. Cele 8 perimetre sunt în faza de explorarare. Avem date pe 3 perimetre cu descoperiri de rezerve comerciale, Neptun cu 42-82 miliarde mc gaze, Trident 30 mld mc, Midia-Pelican 10 mld mc. Ultimul preț de referință conform ordinului din 17.10 2018 al ANRM este 1.406,8 lei/1.000 cubi, ceea ce înseamnă un preț de 130 lei/MWh. ANRM a susținut legea în forma favorabilă statului român. Datele în forma estimativă au fost la dispozitția Ministerului Finanțelor. Prețul de referință ține cont de cotația pieței. Întrebat care este prețul pieței, reprezentantul ANRM spune că nu îl interesează prețul realizat, ci doar cel de referință.

UPDATE 13.10 Discută un amendament PSD-ALDE care prevede că lucrările subterane până la terminale se efectuează după autorizarea prealabilă din partea Ministerului Energiei. Investitorii spun că în ceea mai mare parte au achiziționat terenurile și nu ar fi restricții de construire. Amendamentul este admis.

UPDATE 12.50 Discută despre definițiile din lege, ce înseamnă regimul turistic al plajeor, interes public major sau offshore.

UPDATE 12.45 PNL solicită amânarea dezbaterii pentru a putea analiza amendamentele. Solicitarea a fost respinsă.

UPDATE 12.40 Cristina Prună (USR) spune că Ministerul Finanțelor nu a trimis nici până acum calculele făcute de acesta pe Legea Offshore. Cristina Prună mai reclamă faptul că a primit din nou amendamente cu doar două ore înainte de începerea ședinței, la fel ca și acum trei săptămâni când legea a fost retrimisă de plen în comisii.

UPDATE 12. 40 Lucian Bode (PNL) solicită să fie puse la dispoziția partidelor amendamentele depuse din 2 octombrie până acum, dacă există.

UPDATE 12.30 Varujan Vosganian (ALDE) solicită să participe la dezbateri și reprezentanții ministerelor și ai concesionarilor. A fost făcută prezența acestora.

UPDATE 12.15 Dezbaterile încep cu scandal. Deputații PNL au lipit afișe cu Liviu Dragnea prezentând legea pe flipchart. Deputații PSD amenință că nu vor începe discuțiile până nu sunt dezlipite afișele. În cele din urmă, afișele au rămas.

Reamintim că legea a avut până acum un traseu sinuos, aflându-se pentru a doua oară în Parlament după ce o primă formă adoptată în iulie a fost retrimisă pentru reexaminare de președintele Klaus Iohannis.

După aprobarea a noi amendamente într-un mod deloc transparent, legea a ajuns din nou pe 3 octombrie în plenul Camerei Deputaților, for decizional. Însă, plenul a decis atunci retrimiterea Legii Offshore în comisii, solicitarea fiind făcută, în mod surprinzător, de Kelemen Hunor, UDMR. PSD a fost obligat să accepte retrimiterea în comisii, mai ales că și ALDE intenționa să ceară același lucru.

Decizia a fost una neașteptată în condițiile în care cu o zi în urmă, PSD, având sprijinul UDMR, a ținut cu tot dinandinsul să treacă legea de comisii, fără dezbatere reală, în ciuda unei opoziții vehemente din partea ALDE, partenerul de coaliție al PSD, și din partea PNL și USR, care au acuzat lipsa de transparență. Dacă marți, UDMR a votat în comisii amendamentele impuse de PSD, miercuri, în plen, lucrurile s-au schimbat total, fiind partidul care a cerut retrimiterea legii și amânarea ei cu o săptămână. Este pentru prima oară când PSD rămâne fără majoritate. Este pentru prima oară când PSD rămâne fără majoritate, iar pentru Liviu Dragnea acest lucru a reprezentat un eșec major, mai ales în condițiile în care el a vrut să impună în Parlament forma legii dorită de el.

Însă toate partidele s-au revoltat în momentul în care s-au trezit peste noapte cu o formă a legii pe care nu au discutat-o niciodată. Deputații au primit o serie de amendamente cu doar puțin timp înainte de începerea ședinței comisiilor în care trebuia votat raportul final. Erau amendamente impuse de PSD.

Citește și