Dacă gigantul energetic american ExxonMobil nu se va decide până în septembrie să investească în proiectul de gaze naturale din Marea Neagră, Ungaria va fi din nou nevoită să înceapă negocieri cu Rusia pentru un nou acord pe termen lung privind aprovizionarea cu gaze, a declarat ministrul ungar al Afacerilor Externe şi Comerţului Exterior, Péter Szijjártó, într-un interviu pentru Reuters.

HotNews.roFoto: Hotnews

Potrivit agenției ungare de presă MTI, Szijjártó a făcut aceste declarații săptămâna aceasta, la Houston (Texas, SUA), unde a participat la deschiderea consulatului şi a reprezentanţei economice ungare.

Şeful diplomaţiei ungare a afirmat că „ExxonMobil poate schimba furnizarea de energie în Europa. Cu toate acestea, compania americană ar trebui să ia decizia finală privind investiţia”.

„Dacă nu va face acest lucru până în septembrie, atunci voi fi nevoit să închei un alt acord pe termen lung cu Rusia”, a adăugat acesta.

De cealaltă parte însă, purtătoarea de cuvânt a ExxonMobil, Julie King, a declarat pentru Reuters că grupul american analizează mai mulţi factori înainte de a decide dacă va investi în proiectul "Neptun Deep" din România. Potrivit acesteia, pentru luarea unei decizii ar fi nevoie de „condiţii fiscale competitive şi stabile, o piaţă a gazelor liberalizată în România, care permite comerţul liber, dar şi o interconectivitate suficientă cu pieţele vecine libere şi lichide, pe întreaga durată a contractului de concesionare”.

Consorţiul americano-austriac format din ExxonMobil şi OMV deţine dreptul de a extrage zăcămintele de gaze naturale din Marea Neagră aparţinând României, amintește MTI. Câmpul de gaze naturale este estimat la 42-84 miliarde metri cubi de gaze naturale.

Szijjártó a afirmat că Ungaria trebuie să importe gaze naturale, cantitate din care 85% reprezintă consumul gospodăriilor.

Potrivit şefului diplomaţiei ungare, „problema este dacă suntem în stare să diversificăm importurile de gaze naturale, iar asta depinde de cei patru aliaţi ai noştri: Croaţia, România, Statele Unite şi Austria”.

Construcţia terminalului de GNL din insula croată Krk, a adăugat Szijjártó, ar contribui la diversificarea sistemului de logistică Est-Vest, care a fost dezvoltat în timpul Războiului Rece când Uniunea Sovietică domina Europa de Est şi Europa Centrală.

Citește și: