Studiu: România are nevoie de 700 de milioane de euro pentru tranziția spre o energie verde/ Cu cât este eliminat mai repede cărbunele, cu atât mai ieftin

de C.P.     HotNews.ro
Luni, 4 mai 2020, 15:53 Economie | Energie


Centrala pe carbune
Foto: Bankwatch România
​România are nevoie de 700 de milioane euro pentru tranziția justă a zonelor miniere afectate de eliminarea treptată a cărbunelui din sistemul energetic până în 2030, arată un nou studiu coordonat de rețeaua de think-tank-uri SE3T.net, la care au contribuit EPG și Bankwatch România. Investițiile pot fi obținute din Mecanismul de Tranziție Justă, din care România va putea mobiliza 757 milioane euro.

Studiul analizează diverse scenarii de eliminare a lignitului din sistemul energetic pentru România, Bulgaria și Grecia cu 2, 4, 6, respectiv 8 ani mai devreme decât în scenariul de referință (REF), adică față de termenele avute în vedere în prezent de autorități. Au fost luate în calcul evoluția proiectată a prețului certificatelor ETS, impactul asupra prețului energiei electrice și investițiile planificate în capacități de generare și au fost calculate profitabilitatea companiilor de cărbune, impactul de preț asupra consumatorilor finali și nivelul de capacitate al surselor de energie regenerabilă.

Rezultatele arată că eliminarea treptată a cărbunelui are un impact economic gestionabil, care este invers proporțional cu timpul de retragere a grupurilor pe bază de cărbune: cu cât mai rapidă retragerea, cu atât mai mic impactul economic. Desigur, această retragere nu poate avea loc peste noapte, din motive de securitate a aprovizionării cu energie și de adecvanță a sistemului electroenergetic, dar modelarea arată că eliminarea grupurilor de lignit poate începe în mod semnificativ începând cu 2022. Fondul de Modernizare este un instrument financiar decisiv în realizarea tranziției energetice către surse curate de energie în România.

Întârzierea unui plan de eliminare treptată a cărbunelui duce, în cazul României, la costuri mai mari cu 200 de milioane de euro/an, sub forma subvențiilor acordate pentru termocentralele ineficiente, care se resimt în buzunarul cetățenilor. În schimb, statul român poate investi aceste sume în energie regenerabilă, eficiență energetică și protejarea consumatorilor vulnerabili, investiții ce ar crea mai departe venituri și ar susține tranziția energetică.

România poate reduce treptat utilizarea cărbunelui fără a pune în pericol securitatea energetică, având în vedere utilizarea deja scăzută a lignitului. În ultimii ani, termocentralele pe cărbune au fost folosite la o capacitate de puțin peste 10 procente, iar până în 2025, rata de utilizare este preconizată să ajungă la doar 4-5%. În general, un grup pe cărbune nu poate opera profitabil la factori de utilizare de sub 50%.

Studiul aduce în prim-plan concluzia că termocentralele pe lignit vor dispărea treptat din mixul de electricitate în prima jumătate a deceniului din cauza ineficienței lor și a costului crescând al emisiilor de carbon. Documentele oficiale precum proiectul Strategiei Energetice sau PNIESC, care proiectează generarea energiei din lignit și în 2030, ignoră contextul actual", a spus Radu Dudău, director EPG.

Factorii de decizie trebuie să planifice eliminarea treptată a cărbunelui în baza unei strategii bine definite care ia în calcul impactul economic și social. Conform studiului, un număr de 28.000 de locuri de muncă ar putea să dispară în România, dintre care 9.000 sunt lucrători din industrie iar 19.000 sunt locuri de muncă afectate indirect. Prin urmare, este nevoie de măsuri de tranziție justă pentru stimularea economiilor regionale și de protejare, recalificare și sprijinire a lucrătorilor afectați.

Valea Jiului și județul Gorj sunt regiunile care vor fi afectate de eliminarea cărbunelui, însă potențialul de redezvoltare a zonelor este imens și divers, în domenii precum agricultură, turism, construcții și mobilier, industria textilă, alimentară sau producția de componente electronice. În plus, creșterea unităților de energie regenerabilă în zonă și proiectele de eficiență energetică vor crea noi locuri de muncă și pot transforma zona într-un lider în acest domeniu”, a declarat Alexandru Mustață, coordonator de campanii Bankwatch România.

Bulgaria, România și Grecia produc în prezent 9% din electricitatea pe bază de lignit din toată Uniunea Europeană. Acest procent poate crește în următorii ani, dacă ritmul de eliminare a cărbunelui rămâne la fel de lent, pe măsură ce restul țărilor își modernizează sistemele energetice. Bulgaria și România nu au setat încă o dată pentru eliminarea treptată a lignitului, în timp ce Grecia a stabilit anul 2028.

Principala concluzie a studiului este că pentru a oferi predictibilitate procesului de eliminare a cărbunelui și a implicațiilor sale asupra sistemului energetic și a economiei în ansamblu, România trebuie să dezvolte și să implementeze o strategie de eliminare a cărbunelui. Strategia ar trebui să includă un calendar pentru închiderea minelor și retragerea termocentralelor, precum și instalarea noilor capacități regenerabile, dar și alte măsuri necesare pentru susținerea sistemului energetic. Strategia trebuie să identifice de soluții și măsuri pentru o tranziție justă, precum și să propună opțiuni viabile de finanțare.

„Accelerarea eliminării treptate a cărbunelui în Bulgaria, România și Grecia” este un raport realiza de cinci institute de cercetare și think-tank-uri din Europa, care fac parte din rețeaua de think-tank-uri SE3T.Net. Studiul se bazează pe o modelare a impactului eliminării termocentralelor pe cărbune asupra sistemului energetic și efectele asupra economiilor locale și regionale în baza standardului NUTS2 și NUTS3. Scopul raportului este de a sprijini factorii de decizie în implementarea eliminării treptate a cărbunelui.







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















2380 vizualizari

  • +3 (7 voturi)    
    Si apoi ma uit pe Windy. Si nu vad problema (Luni, 4 mai 2020, 15:59)

    Lok [utilizator]

    decat in China. Ce e drept variaza cu ciclul zi/noapte, dar noi nu producem CO2 nici cat unghia.
    https://www.windy.com/-Show---add-more-layers/overlays?cosc,39.436,12.480,3
    Oricum 0.7 miliarde nu va face nici o tranzitie nicaieri, daca reusea se implementa de mult. Daca energia verde era fezabila nu avea nevoie de sprijin financiar din partea platitorilor de taxe, adica din partea combustibililor fosili utilizati in economie.
    • -2 (2 voturi)    
      ... (Luni, 4 mai 2020, 17:18)

      samuraijack [utilizator] i-a raspuns lui Lok

      Țin să te anunț că în unele părți ale lumii energii regenerabile sunt mai ieftine ca cele pe bază de cărbune, chiar dacă elimini sprijinul financiar. Problema e că cei care produc energie pe bază de combustibili fosili ar trebuie să plătească poluarea pe care o produc și o elimină în atmosferă de parcă aceasta nu ar exista.

      E adevărat că China poluează mult, dar asta și pentru că mare parte din produse sunt exportate, deci beneficiarii nu sunt doar chinezii, ci și europenii și americanii.
      • +2 (2 voturi)    
        Daca nu vreisa fii specific voi fi ei. (Luni, 4 mai 2020, 19:27)

        Lok [utilizator] i-a raspuns lui samuraijack

        Norvegia, 90% hidroelectric, daaaaaaaaaar e intr-o situatie unica in lume unde are rauri multe si o populatie mica. In rest vei gasi exemple doar pe Insule mici nesemnificative. La noi de pilda, capacitatea hidoelectrica este un 20-30%, dar nu poate fi dublata.
  • +5 (9 voturi)    
    Tara arde... (Luni, 4 mai 2020, 16:02)

    Atoatestiutorul [utilizator]

    ...si ei elimina lignitul. Tatici si mamici, va recomand filmul The planet of Humans (free pe UTube) sa vedeti si voi escrocheria asta cu "inverzeala".
    Personal sunt de acord cu orice Green Deal daca el respecta 2 norme de baza: 1. Taxe la greu pe orice produs din afara tarilor care nu intra si ele intr-un Green deal si 2. prioritizarea altor chestiuni importante: plastic, pesticide, aditivi, poluarea reala a apelor si pamanturilor. Atunci sunt de acord. Altfel, escrocherie pe fata...
    • -1 (3 voturi)    
      Dude, filmul ăla e BS... (Luni, 4 mai 2020, 17:01)

      TurmentatuTheThird [utilizator] i-a raspuns lui Atoatestiutorul

      Aș avea multe motive să-ți spun de ce, dar uite aici unul care le ia rând pe rând:
      https://insideclimatenews.org/news/29042020/inside-clean-energy-michael-moore-planet-of-the-humans-review
      ...și mai caută ce spune lumea despre el.

      Dacă ai o problemă gen colectarea gunoiului separată, asta nu înseamnă că celelalte 99 de probleme nu te afectează. Uită-te la București, poluarea e o problemă. Faptul că faci o lege care să restricționeze utilizarea de pesticide, sau să te oblige sa colectezi gunoiul separat, nu te împiedică să mergi mai departe și cu "inverzeala".

      Dacă vrei să mai fac o paralelă: situația de acum e ca și cum ai o pană la mașină. Trebuie să oprești și să schimbi roata, ceea ce te costă timp. Dar la sfârșit, dacă continui să mergi cu roata spartă s-ar putea să ajungi mai târziu per total, decât dacă te-ai fi oprit la timp pentru a schimba roata. Cu cât mai repede, cu atât mai bine.

      P.S. Sunt alte țări care opresc centralele peaker cu cărbune chiar și cu 2-3 ani mai devreme.
      • -1 (1 vot)    
        Documentarul e de rahat ... (Luni, 4 mai 2020, 18:53)

        trotuar [utilizator] i-a raspuns lui TurmentatuTheThird

        nu din cauză că nu are dreptate (parțial cam 80%) dar din cauză că exagerează și pierde din credibilitate.

        Dacă nu ar fi fost făcut să fie de senzație ar fi fost chiar fantastic să arate adevăratele probleme cu energia "verde".

        Bateriile cu litiu sunt chiar o problemă mare la fel și stocarea energiei. Pe de altă parte la un moment dat susține că tehnologia nu poate rezolva problemele create de tehnologie ceea ce e absurd.

        Criticile la adresa Germaniei și "exemplul" lor de resurse regenerabile sunt corecte dar din motive diferite.
      • +2 (2 voturi)    
        Tu ai vazut cat carbune se foloseste (Luni, 4 mai 2020, 19:08)

        Dalinar [utilizator] i-a raspuns lui TurmentatuTheThird

        Ca sa produci asa zisele green energies? Si nu numai!!!
      • +1 (1 vot)    
        Dupa care intr-o din nou pe Windy la Pm2.5 si (Luni, 4 mai 2020, 19:29)

        Lok [utilizator] i-a raspuns lui TurmentatuTheThird

        Bucurestiul este foarte ok. Nu miroase bine dar asa e la ses.
        https://www.windy.com/-Show---add-more-layers/overlays?cams,pm2p5,40.514,42.012,3
    • -1 (3 voturi)    
      ... (Luni, 4 mai 2020, 17:06)

      samuraijack [utilizator] i-a raspuns lui Atoatestiutorul

      Și ce legătură are una cu alta? Toate tipurile de poluare trebuie reduse. Faptul că unii fac escrocherii pe baza energiilor regenerabile nu înseamnă că acestea nu au rolul lor esențial în supraviețuirea speciei umane și a ecosistemelor în general.
      • +2 (2 voturi)    
        Bai tata, green energy is not green (Luni, 4 mai 2020, 19:07)

        Dalinar [utilizator] i-a raspuns lui samuraijack

        Se polueaza enorm ca sa le produci. Tu nu ai vazut ce dezastre lasa in urma????
        • 0 (0 voturi)    
          Nu, shefu', n-am vazut... (Marţi, 5 mai 2020, 14:06)

          Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui Dalinar

          Spune-ne, arata-ne ce dezastre lasa in urma regenerabilele. Da, stiu, nu te poti cobora la asa ceva, sa ne cautam singuri dovezile... Ele sunt acolo, doar "se stie" despre zisele dezastre etc. etc. etc.
          Apropos, pentru toate echipamentele alea nu se consuma carbune - se consuma energie. Ca pentru orice altceva.
          Inteleg ca toate echipamentele folosite in restul industriei energetice se produc cu bagheta magica si energia aia miroase a flori de camp?!"
          Dar, mai bine - nu vrei tu sa ne spui ce capacitati noi de generare a energiei electrice s-au construit pe vremea lui Trump in State? Cati MW pe carbune, cati pe gaz, cati pe nuclear, cati hidro, cati eolian, cati fotovoltaic?
          Trump, pe care-l poti banui de multe lucruri, dar nu ca ar fi inamicul oil&gas si eco-nazi.

          Hai, ne spui?
  • +1 (1 vot)    
    data viitoare (Luni, 4 mai 2020, 17:02)

    andimi [utilizator]

    nu acum, nu multumim. Adica scoatem de tot carbunele si ramanem complet expusi pe linie energetica? Tre sa fii prost ca sa iti elimini principala sursa energetica. O faci mai curata, asta da, sunt flitre, sunt tehnologii de ultima ora, dar nu ramai descoperit. Energia eoliana si solara e vax albina, nu sustine consumul actual!
  • +1 (3 voturi)    
    De cate nu are nevoie Romania! (Luni, 4 mai 2020, 17:10)

    DomnuTrandafir [utilizator]

    - energie verde,
    - digitalizare,
    - robotizare,
    - debirocratizare,
    - reformarea admnistratiei,
    - parlament unicameral,
    - concedierea amantelor, cumetrele, verisoarelor si a celorlalte rubedenii din instituții ale statului inclusiv Miliția,
    - desființarea facultăților particulare nelicentiate,
    - desființarea CCR , crearea unei structuri noi,
    - desființarea pensii speciale,
    - anularea cumularii pensiei cu salariu,
    - modificarea legilor salarizării,
    - combaterea corupției prin puscărie de la 20 de ani in sus,
    - regionalizarea.
    Pot sa spun ca sunt multe probleme de rezolvat dar cea mai grea problema suntem nou romanii!
    Toți care au condus tara asta au furat, au mințit, s-au îmbogățit si nu s -a intamplat mai nimic cu dansii!
    Justitia e de kakao!
  • +1 (3 voturi)    
    pina (Luni, 4 mai 2020, 17:22)

    baronul stanganbuch [utilizator]

    sa ajunga banii in buzunarele smecherilor ''climatici''si nu numai, basca in ale parazitilor sinecuristi de la noi si de la brussels, mai avem multe de rezolvat. Autostrazi, cai ferate, canalizare, scoli, sistemul medical care se vede cum functioneaza, si altele, si altele. Asa ca smecherii climatici si parazitii aferenti sa mai aiba rabdare. Acelasi lucru e valabil si pentru credinciosii sectei climaticiste.
  • +1 (3 voturi)    
    calculul este (Luni, 4 mai 2020, 17:22)

    John_Re [utilizator]

    700 milioane * 10% = contributia la partid.

    cum banii n-au miros si culoare politica "why not?"
    culmea ca mai da bine si la opinia publica.
  • +1 (1 vot)    
    Energia verde (Luni, 4 mai 2020, 21:30)

    Radu Gyr [anonim]

    https://www.youtube.com/watch?v=VLKy0oyhzbc
  • +1 (1 vot)    
    Influente pe piata de energie (Luni, 4 mai 2020, 21:34)

    Radu Gyr [anonim]

    https://www.youtube.com/watch?v=VLKy0oyhzbc


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by