Magistrala de gaze Ungheni-Chișinău va fi finalizată până la 1 august 2020, susține Ministerul Economiei și Infrastructurii din Republica Moldova. Directorul general al Transgaz, Ion Sterian, a avut joi o discuție, despre gazoduct, cu ministrul Economiei și Infrastructurii, Sergiu Railean. Gazoductul este construit de Vestmoldtransgaz SRL, companie achiziționată de Transgaz prin filiala sa Eurotransgaz.

TransgazFoto: Transgaz

Potrivit lui Ion Sterian, de la începutul anului 2019 și până în prezent, au fost desfășurate lucrări pe toate cele șapte loturi aferente construcției, conducta liniară fiind deja construită în proporție de circa 90%, mai arată ministerul economiei din Republica Moldova. În proces de finalizare se află stațiile de reglare și măsurare. În perioada ce urmează vor fi modernizate două stații de comprimare și reglare în localitățile Siliștea și Onești, aflate pe partea română și instalate două stații de măsurare și reglare a presiunii gazelor la Ghidighici și Tohatin.

Lansarea acestui proiect strategic este așteptată de Republica Moldova. Este important să reușim finalizarea construcției gazoductului în termenii propuși, în pofida tuturor provocărilor pe care le întâmpinăm pe parcurs. Vă asigur că vom veni cu tot suportul necesar pentru dezvoltarea unor noi proiecte în domeniul de distribuție a gazelor”, a spus ministrul moldovean Sergiu Railean.

Până la 1 august 2020 suntem gata să dăm în exploatare conducta Ungheni-Chișinău. La această etapă, prin gazoduct vor putea fi livrate 1,5 mln m3 de gaze pe zi, iar către 1 decembrie vom putea asigura transportarea a 2-3 mln m3 de gaze pe zi. După instalarea stației de comprimare și reglare de la Gherăești, către 1 ianuarie 2021 vom putea transporta în Republica Moldova 4 mln m3 de gaze pe zi”, a precizat, la rândul său, directorul Transgaz.

Realizarea proiectului Ungheni – Chișinău presupune construirea unei conducte de transport gaze naturale în lungime de 120 km, trei stații de predare a gazelor naturale (două în Chișinău și una în Ungheni, localitatea Semeni) şi dotarea centrului de dispecerizare și dirijare de la Ghidighici. Rețeaua de transport gaze naturale pe ruta Ungheni – Chișinău reprezintă cea de-a doua etapă a proiectului de interconectare Iași – Ungheni – Chișinău.

Prima parte a conductei, corespunzând interconectorului Iaşi-Ungheni, a fost pusă în funcțiune în anul 2014 și prin ea pot fi transportate anual circa 1,5 miliarde metri cubi de gaze naturale.

Lucrările au început în februarie 2019.

Diversificarea surselor de aprovizionare se numără printre angajamentele asumate de către Republica Moldova odată cu aderarea la Comunitatea Energetică (în octombrie 2010), aceasta asumându-şi transpunerea eficientă a legislaţiei europene în domeniul energetic, în mod particular cel al gazelor naturale, în vederea integrării pe piaţa energetică europeană. Republica Moldova s-a angajat să transpună Pachetul Energetic III, care prevede accesul nediscriminatoriu al părţii terţe la reţelele de transport al gazelor naturale.

Proiectul “Dezvoltări ale Sistemului Național de Transport gaze naturale în zona de Nord-Est a României”, încheiat în luna noiembrie a anului 2018 în parteneriat cu Ministerul Fondurilor Europene, în valoare de 152 de milioane euro (dintre care 46 de milioane euro reprezentând fonduri europene din cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare), presupune dezvoltări ale SNT în vederea îmbunătățirii alimentării cu gaze naturale a acestei regiuni, precum și creșterea capacității de transport în perspectiva oferită de noua conductă de interconectare dintre România și Republica Moldova.