​Legea gazelor acordă dreptul consumatorului să își schimbe furnizorul în mod gratuit, cu respectarea condiţiilor contractuale, în termen de 3 săptămâni de la data solicitării, conform unei proceduri aprobate de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), care stabileşte în principal etapele procesului de schimbare a furnizorului. Asociația Energia Inteligentă prezintă 16 întrebări și răspunsurile aferente despre schimbarea furnizorului de gaze.

HotNews.roFoto: Hotnews

1. Întrebare : Dacă schimb furnizorul, furnizorul/distribuitorul actual îmi poate face probleme, gen întrerupere neanunțată, sistare gaze, refuz de a interveni în cazul unei defecțiuni etc?

Răspuns : Noul furnizor încheie un act adițional cu distribuitorul local, care are obligația mai departe de a administra în mod corect și responsabil punctele de consum ale clientului. Conductele de gaze se pot folosi de către orice furnizor de gaze, astfel gazul ajunge la consumator chiar dacă acesta schimbă furnizorul.

2. Întrebare : Dacă FURNIZORUL intră în faliment/insolvență, se întrerupe furnizarea gazelor la punctul meu de consum?

Răspuns : Legislativul a prevăzut această situație prin desemnarea "furnizorului de ultimă instanță", care are obligația de a prelua și furniza temporar gaze naturale clienților aflați în această situație, aceștia având posibilitatea ulterior să-și aleagă un alt furnizor.

3. Întrebare : Cum va fi informat consumatorul asupra cantității și caracteristicilor gazului consumat?

Răspuns: Pe facturile primite se vor găsi informații legate de puterea calorifică a gazului, cantitatea de gaz consumată în metri cubi și cantitatea de energie consumată.

4. Întrebare : Dacă sunt suspiciuni că aceste date nu sunt corecte, cui se poate adresa clientul?

Răspuns : Clientul se va adresa furnizorului, companiei cu care el a încheiat contractul. În cazul în care problema ridicată nu își găsește rezolvarea la furnizorul său de gaz, poate să se adreseze ANRE și instituțiilor abilitate privind protecția consumatorului.

5. Întrebare : Ce avantaje am dacă schimb furnizorul?

Răspuns : Posibilitatea de a obține un preț mai mic decât cel pe care il plătești furnizorului actual.

6. Întrebare : Dacă nu voi fi mulțumit de servicii, ce posibilități am?

Răspuns : Clientul se poate adresa furnizorului pentru remedierea problemelor apărute, în caz de nesoluționare a acestora, se poate apela la un alt furnizor.

7. Întrebare : Modul de plată?

Răspuns : Acesta va fi stabilit în contractul încheiat între client și furnizor, putând varia de la plata în avans la plata la un termen de 15 sau 30 de zile.

8. Întrebare : Există posibilitatea să am citirea lunară a contorului?

Răspuns : Această citire se face lunar de către distribuitorul local, cel care operează conductele din oraș, care transmite furnizorului la sfârșitul lunii cantitatea consumată de către client.

9. Întrebare : Cantitatea estimată a se consuma lunar va fi păstrată și în noul contract?

Răspuns : În momentul încheierii noului contract, clientul stabilește cantitatea estimată a fi consumată, care poate fi similară cu cea din vechiul contract sau diferită.

10. Întrebare : Cât este aproximativ economia pe care o fac semnând un contract cu un alt furnizor?

Răspuns : Economia se stabilește în funcție de consum, serviciile conexe alese de către client, modalitatea de plată, localitatea unde are consumatorul locul de consum etc. Aceasta poate varia între 1 – 20% din valoarea anuală plătită în prezent.

11. Întrebare : Contractul pe cât timp se încheie?

Răspuns : Contractul se încheie pe o perioadă determinată (de regulă 1 an de zile calendaristic), cu posibilitate de prelungire a acestuia.

12. Întrebare: Ce înseamnă pentru mine schimbarea furnizorului d.p.d.v. tehnic?

Răspuns : Din punct de vedere tehnic pentru client nu se schimbă nimic, noul furnizor va încheia cu distribuitorul local un act aditional în care va include și punctul de consum al clientului, astfel că distribuitorul local va administra și va asigura mai departe buna desfășurare a furnizării de gaze naturale către client.

13. Întrebare : Cine garantează că nu voi avea probleme cu noul furnizor?

Răspuns : FURNIZORUL are o licență de furnizare gaze naturale eliberată de ANRE după o verificare riguroasă a acestuia, are contracte încheiate cu producătorii de gaze, importatorii de gaze, alți furnizori de gaze, distribuitorii și transportatorul de gaze naturale.

14. Întrebare : Cât durează transferul de la vechiul la actualul furnizor?

Răspuns : Conform Legii Energiei nr.123/2012 , 3 săptămâni de la data solicitării schimbării furnizorului, adresată vechiului furnizor.

15. Întrebare : Gazul va avea același preț pe durata contractului?

Răspuns : Pretul poate fi același pe toată durata contractului dacă se prevede o astfel de clauză contractuală. Mulți furnizori însă introduc clauze de modificare a prețului gazelor în funcție de: cursul valutar, pretul de achiziție al gazelor din import și din intern, de modificările de tarife reglementate ale serviciilor de transport și distribuție etc.

16. Întrebare : Unde mă pot interesa despre seriozitatea furnizorului?

Răspuns : De pe site-ul ANRE, din mass media, clienții actuali etc.

Citiți pe această temă și