​​Piața energiei electrice se va liberaliza de la 1 ianuarie 2021, însă foarte puțini consumatori casnici știu că pot căuta oferte avantajoase de furnizare a energiei și în funcție de acestea să își schimbe furnizorul. Responsabilă de această situație este Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), care nu și-a îndeplinit obligațiile în privința informării consumatorilor, astfel încât aceștia să știe că este mai avantajos să încheie noi contracte, poate cu noi furnizori. Aceștia pot ajunge în situația de a plăti în ianuarie facturi cu până la 26% mai mari decât în decembrie, din cauza neinformării. Asociația Energia Inteligentă solicită autorităților, printr-o scrisoare deschisă, demiterea Comitetului de Reglementare al ANRE și a celor vinovați de această situație.

Cresteri preturi energieFoto: Asociatia Energia Inteligenta

Practic, consumatorii care nu încheie noi contracte, rămânând la actualii furnizori, cu aceștia în calitate de furnizori de ultimă instanță, ar putea ajunge în situația să plătească facturi mult mai mari, prețurile din oferta de serviciu universal fiind mult majorate. Cel mai mult ar urma să plătească cei care rămân captivi companiei Enel, care va livra energie cu 18%, 23% sau chiar 26% mai scumpă decât în decembrie, în funcție de regiune.

Marii furnizori, precum ENEL, CEZ, Electrica, E.ON, la care se află majoritatea consumatorilor, sunt cei mai avantajați de neinformarea clienților. Aceștia nu încheie noi contracte, rămân de la 1 ianuarie la aceste companii, cu ele în calitate de furnizori de ultimă instanță, însă la prețuri de serviciu universal, care sunt mai mari decât cele de pe piața liberă. Aceasta în condițiile în care prețurile de serviciu universal cresc de la 1 ianuarie, lucru pe care cei mai mulți consumatori casnici nu-l cunosc. Altfel spus, vor plăti mai mult cei care rămân la companii precum ENEL, CEZ, Electrica, E.ON, ca furnizori de ultimă instanță, și care nu încheie contracte noi pe piața liberă.

Click pentru a deschide

Sursa foto: Asociația Energia Inteligentă

Conform prevederilor OUG 1/2020 era alocată o perioadă de un an pentru pregătirea liberalizării pieței de energie, diseminarea de informații complete pentru consumatorii casnici și stabilirea unei perioade tampon suficiente pentru a da posibilitatea acestora să analizeze ofetele de pe piață și a iniția procesul de contractare în vederea trecerii la piața liberă de la 1 ianuarie 2021, se arată în scrisoarea deschisă.

Cum avantajează ANRE furnizorii

Responsabilitatea ducerii la îndeplinire a acestor activități revenea ANRE. În anul 2020, ANRE nu a realizat nicio campanie de informare a consumatorilor asupra liberalizării pieței de energie electrică și nici activități specifice de diseminare care să permită consumatorilor deprinderea de tehnici care să poată să le permită acestora să desfășoare activități specifice de analiză și alegere a furnizorului care oferă Prețul Corect.

De altfel prima postare pe site-ul ANRE a unei activități de Informare privind liberalizarea pieței de energie electrică s-a realizat pe data de 15 decembrie 2020, în condițiile în care pe data de 18 decembrie 2020 începea vacanța și activitățile specifice dedicate sărbătorilor de iarnă, precizează Asociația Energia Inteligentă.

ANRE a emis legislația secundară necesară pregătirii pașilor liberalizării pieței de energie electrică cu doar 3 luni înaintea liberalizării pieței de energie electrică, legislație care a fost în mod continuu schimbată și modificată în această perioadă, ultima modificare făcându-se chiar cu 7 zile înaintea liberalizării pieței de energie electrică.

ANRE a realizat legislația secundară astfel încât ofertele furnizorilor actuali să fie realizate și transmise consumatorilor cu doar cu cel mult 3 zile înainte de liberalizarea pieței, astfel încât să nu mai existe pentru consumatori timpul necesar să-și aleagă o ofertă cu un preț avantajos până la data de 1 ianuarie 2021.

ANRE afirmă că nu este obligatoriu ca un consumator să-și schimbe furnizorul de la 1 ianuarie 2021, uită însă să spună ca orice zi după această data înseamnă un cost mai mare pentru consumator și un câștig nejustificat pentru furnizor, scrie Asociația Energia Inteligentă.

Legea 123/2012 stabilește, la art. 55, alin. 1, că furnizorii de ultimă instanță sunt obligați să asigure furnizarea de energie electrică la prețuri rezonabile.

Însă, potrivit situației prețurilor publicate pe Comparatorul de prețuri ale energiei electrice de pe site-ul ANRE, prețurile pe care urmează să le plătească consumatorii casnici după data de 1 ianuarie 2021 nu sunt rezonabile. Acestea sunt unele dintre cele mai mari prețuri de pe piața de energie electrică, arată Asociația Energia Inteligentă.

Click pentru a deschide

Sursa foto: Asociația Energia Inteligentă

Practic, consumatorii care nu încheie noi contracte, rămânând la actualii furnizori, cu aceștia în calitate de furnizori de ultimă instanță, ar putea ajunge în situația să plătească facturi mult mai mari. Cel mai mult ar urma să plătească cei care rămân captivi companiei Enel, care va livra energie cu 23% sau chiar 26% mai scumpă decât în decembrie.

Prin practica dusă de ANRE se încalcă prevederile art. 55 din Legea 123/2012, prețurile pe care sunt obligați consumatorii casnici să le achite pentru energia electrică de la 1 ianuarie 2021 sunt nerezonabile, fiind mai mari decât prețurile din piață, arată Asociația Energia Inteligentă.

Asociația România Inteligentă solicită:

  • Analizarea de către Parlament, în regim de urgență a situației dezavantajoase create, pentru circa 75% din consumatorii de energie electrică din România de către ANRE, demiterea Comitetului de Reglementare și a celor vinovați de această situație și aplicarea legii, astfel încât consumatorii casnici după data de 1 ianuarie 2021 să achite prețuri rezonabile la energie electrică.
  • Amânarea prin OUG cu 6 luni a liberalizării pieței de energie electrică astfel încăt să se evite situația intolerabilă la care sunt supuși majoritatea consumatorilor de energie electrică din România de a fi forțați să achite prețuri mult mai mari prin acțiunile întreprinse de ANRE și să se permită realizarea unei pregătiri corespunzătoare a liberalizării pieței de energie electrică pentru români.

Scrisoarea deschisă a fost transmisă președintelui Senatului României, Anca Dragu, președintelui Camerei Deputaților, Ludovic Orban și premierului Florin Cîțu.

Ordin pentru consumatori, aprobat abia în ajunul Crăciunului

Pe 23 decembrie, cu doar două zile înainte de Crăciun, ANRE a aprobat un ordin privind creșterea gradului de informare a consumatorilor cu privire la "ofertele aplicabile pentru a oferi acestora posibilitatea de a beneficia de o perioadă mai lungă de timp în vederea alegerii unei oferte de furnizare a energiei electrice potrivită nevoilor lor". Practic, abia acum ANRE obligă furnizorii de ultimă instanță să trimită oferte clienților.

Principalele prevederi din Ordin:

  • posibilitatea clienților casnici de a alege oferta de furnizare aplicabilă de la data de 1 ianuarie 2021, inclusiv în cursul lunii ianuarie 2021;
  • obligația furnizorilor de ultimă instanță de a transmite clienților casnici odată cu oferta pentru serviciul universal și cel puțin o ofertă concurențială, atât în cursul lunii decembrie 2020, cât și în luna ianuarie 2021;
  • obligația FUI de a asigura clienților casnici cu care încheie contract concurențial, printr-o factură emisă după încetarea contractului reglementat cu furnizorul de ultimă instanţă, o regularizare comercială, astfel încât valoarea consumului de energie electrică realizat de acești clienți în perioada cuprinsă între data de 1 ianuarie 2021 și data încetării contractului încheiat cu furnizorul de ultimă instanță, rezultată după aplicarea regularizării să fie aceeași cu valoarea care ar fi rezultat în condițiile aplicării, în aceeaşi perioadă, a ofertei concurențiale pe baza căreia a fost încheiat contractul concurenţial;
  • obligația furnizorilor de a actualiza toate ofertele din comparator la data publicării Ordinului în Monitorul Oficial.

Toţi clienţii casnici au dreptul să îşi schimbe oricând furnizorul de energie electrică, cu respectarea condiţiilor contractuale, în termen de 21 de zile de la data solicitării.

ANRE spune că ceea ce a făcut pentru consumatori a fost publicarea pe pagina oficială de internet, www.anre.ro, a materialul informativ ”LIBERALIZAREA PIEŢEI DE ENERGIE ELECTRICĂ – Recomandări pentru clientul casnic” (n.red. cu două săptămâni înainte de liberalizare), precum și o formă îmbunătățită a aplicației „COMPARATOR OFERTE-TIP DE FURNIZARE A ENERGIEI ELECTRICE” (n.red. tot cu două săptămâni înainte de liberalizare).

Citește și: