Participarea Romaniei la proiectul Nabucco este esentiala, Transgaz fiind o companie cu o retea de transport foarte buna si cu know-how, a declarat intr-un interviu pentru HotNews.ro directorul executiv al consortiului Nabucco, Reinhard Mitschek. Acesta a spus ca, in curand, Comisia Europeana va da o exceptare si pentru Romania, la fel ca si pentru Austria, Ungaria si Bulgaria, privind accesul tertilor pe segmentul national al conductei.

Informatia pe scurt:

* South Stream nu este un competitor pentur Nabucco, intrucat sursele de gaz ale celor doua conducte sunt diferite, iar fazele de realizare sunt mult inaintate fata de cele ale South Stream.

* Asocierea Gaz de France nu este un subiect de discutie si analiza pentru partenerii la proiectul Nabucco, deocamdata numarul de parteneri ramanand cel actual.

* Gazul rusesc va fi o sursa pentru Nabucco, dar nu una singulara, ci una alternativa.

Reinhard Mitschek este director executiv al Nabucco Gas Pipeline International si senior vicepresedinte al diviziei de logistica de gaze la OMV. A inceput sa lucreze la OMV in 1982. Pana in 2006 a condus Departamentul de Tranzit si Depozitare, a reprezentat OMV in comisia de constructie a conductelor de gaz Trans Austria si West Austria.

Curriculum Vitae

Rep: S-a vorbit mult in acesta perioada despre Nabucco, mai ales dupa perfectarea proiectului South Stream. Este South Stream un concurent pentru Nabucco in sud-estul Europei?

Reinhard Mitschek: Stim ca rusii vor promova South Stream si e natural ca tari precum Bulgaria si Grecia sa vrea sa fie contributori la proiect. Dar acesta nu este un concurent pentru Nabucco. Spre deosebire de South Stream - care are ca sursa de gaz Rusia, Nabucco are surse din Asia Centrala, Orientul Apropiat si exista posibilitatea sa fie si Rusia, pe masura ce vom adauga noi surse.

Apoi cele doua proiecte au beneficiari finali diferiti: pentru South Stream este in principal Italia, pentru Nabucco - sud-estul Europei, Austria, Germania, Italia si Cehia. Gratie faptului ca finalul conductei va fi la Baugarten, langa Viena, putem cu usurinta sa furnizam gaz si altor rezervoare din Europa. Prin urmare, nu vad nicio concurenta intre cele doua proiecte.

Rep: Nabucco nu este suficient pentru a rezolva nevoile de gaz ale Europei si pentru a asigura securitatea energetica a Europei. In acelasi timp, exista o teama fata de implicarea Rusiei in proecte de acest gen, in sud-estul Europei.

Reinhard Mitschek: Nabucco poate transporta 30 de miliarde de metri cub de gaz pe an, iar consumul european estimat pentru 2020 este de 700 de miliarde de metri cub pe an. Asta inseamna ca, din consumul total, Nabucco nu va acoperi mai mult de 6-7%. Prin urmare, doar Nabucco nu va putea asigura securitatea aprovizionarii cu gaz a Europei, de aceea este necesara existenta altor proiecte. Si tocmai de aceea nu este o concurenta reala intre Nabucco si South Stream. Nu va trebui sa spunem ori Nabucco, ori South Stream sau invers. Avem nevoie de ambele.

OMV are de-acum experienta a 40 de ani de relatii comerciale cu Rusia si contracte de furnizare de gaze, fara nicio interferenta externa. Insa tarile europene din est au o nevoie mai mare de gaz decat Austria, Germania, Franta sau Italia. In jur de 75-80% din cantitatea necesara lor vine din Rusia, asa ca e normal ca tari precum Romania, Bulgaria sau Ungaria, sa vrea sa aiba acum alternative.

Nu se are in plan o variere a detinatorilor de actiuni pe sectoare nationale

Rep: Gaz de France a renuntat la intentia de a fi partener la Nabucco, din cauza opozitiei categorice a Turciei. Este insa posibila implicarea GdF numai pe sectorul romanesc al proiectului, asa cum a spus presedintele Traian Basescu in timpul vizitei presedintelui francez la Bucuresti? Ar accepta partenerii o astfel de idee?

Reinhard Mitschek: In conceptia noastra, toti partenerii din proiectul Nabucco au aceeasi contributie pe sectorul national. Nabucco va fi manageriat si va functiona ca un proiect unitar, ceea ce inseamna ca un transportator va putea contractat capacitatea de transport de la Nabucco Gas Pipeline International de la inceputul conductei pana la capatul acesteia. De aceea, nu s-a avut niciodata in plan o variere a detinatorilor de actiuni pe sectoarele nationale ale proiectului. Aceasta este situatia acum si cred ca asa va ramane si in viitor.

Rep: Partenerii sud-europeni se pot gandi ca participarea unor parteneri precum GdF poate duce la o finantare mai usoara si mai rapida a proiectului. Cum a fost perceputa declaratia de sustinere a GdF facuta de presedintele Basescu, tocmai in aceasta idee, de catre parneterii la proiectul Nabucco?

Reinhard Mitschek: Nu stiu ce au discutat cei doi presedinti si de aceea nu pot comenta doar pe seama a ceea ce s-a scris in presa despre acea intalnire. Avem insa un plan de finantare pentru Nabucco, prin care 30% din finantare va fi asigurata din fondurile fiecarei companii participante, iar 70% din imprumuturi bancare si de la agentii de creditare. Nu se pune problema finantarii sectoarelor nationale, ci este un proiect care se finanteaza independent.

Rep: Va incepe intr-adevar constructia la Nabucco in 2010? Vorbim despre Nabucco de multi ani si - chiar daca au fost diferite faze ale proiectului si un calendar - se pare ca rusii se misca mai repede.

Reinhard Mitschek: Noi suntem acum in faza de dezvoltare a proiectului si negociem acum, cu Comisia Europeana si autoritatile nationale de reglementare, chestiunile privind exceptarile. Ne-a luat mai mult de an si jumatate. Trebuie sa fim constienti ca este un proiect complex, iar acest gen de proiect nu a mai fost niciodata realizat: conducta trece prin cinci tari, trebuie consultate cinci autoritati de reglementare nationale. Toate grupurile politice si cei care reglementeaza sectorul sustin proiectul, insa sunt diferite reguli nationale, diferite legi. Chiar daca ne-am bucurat de aceasta sustinere, tot necesita timp. Vrem sa dezvoltam proiectul asa cum trebuie si de aceea vom incepe constructia in 2010.

Rusii nu se misca mai repede, Nabucco e intr-o faza de dezvoltare

Rep: Faptul ca Rusia se misca mai repede si ca se implica in proiecte similare in regiune nu a urgentat lucrurile? Unii spun ca de asta este nevoie.

Reinhard Mitschek: Nu putem spune daca rusii se misca mai repede. Nu stiu planuri detaliate pentru South Stream. Am citit informatiile continute in comunicatele de presa, dar n-am vazut un plan de afaceri, costuri estimate, harti, programare. Cunosc insa in detaliu proiectul Nabucco si cred ca suntem intr-o faza de dezvoltare foarte buna. Am avut primele exceptari din Austria, Ungaria si Bulgaria, iar cele pentru Romania vor urma in curand. (n.r. Comisia Europeană a scutit segmentele conductei din tarile respective de cerinţa de a acorda acces terţelor părţi, în schimbul garanţiilor că va asigura competiţia sectoarele respective ale conductei)

Rep: Cand asteptati aceste exceptari pentru Romania, exista un deadline?

Reinhard Mitschek: Nu, nu exista un deadline. Dar a fost anuntat pentru februarie-martie 2008 si cred ca le vom afla foarte curand.

Rep: Care sunt avantajele pe care le aduce Romania in proiectul Nabucco?

Reinhard Mitschek: In primul rand, companiile romanesti sunt foarte dezvoltate si au know-how. Transgaz are un sistem de transport foarte bun si aduce o serie de idei bune si know-how in proiect. Mai mult, Romania este o piata mare pentru energie si gaz, iar din perspectiva noastra a OMV - pe baza cooperarii noastre cu Petrom - este o tara importanta. Vrem ca Romania sa fie parte a consortiului.

Rep: Este numarul final de parteneri la proiect sau este posibil ca in viitor sa mai fie cooptati si altii?

Reinhard Mitschek: Pentru moment, avem sase parteneri - tocmai am incheiat contractul cu ultimul dintre ei, RWE. Ne concentram acum asupra urgentarii dezvoltarii proiectului si de indata ce alt potential partener va aparea cu idei bune, cu un concept bun si ar putea aduce valoare proiectului, vom discuta si decide daca putem invita cel de-al saptelea partener in consortiu. Dar asta este o decizie care va trebui discutata cu partenerii atunci cand va fi cazul.

Gazul rusesc este o alternativa pentru Nabucco

Rep: Au existat semnale ca GdF vrea sa se asocieze la proiectul South Stream si au aparut comentarii ca este o miscare menita sa exercite presiuni pentru acceptarea in Nabucco. Are GdF sanse sa se alature proiectului candva in viitor?

Reinhard Mitschek: Nu e niciun secret ca actionarii au crezut si cred ca GdF ar aduce valoarea adaugata consortiului. Dar in acest moment nu este un subiect de discutie, nici o chestiune asupra careia sa luam o decizie pentru moment. Nu cunosc strategia GdF si nu pot comenta in niciun fel.

Rep: Un analist american a spus ca partenerii la Nabucco nu trebuie sa se lase impresionati de Rusia si sa nu ii permita sa devina parte a proiectului, fie ca sursa de gaz sau in orice alt fel. Aveti semnale ca asta ar fi dorinta Rusiei, cum comentati o astfel de afirmatie?

Reinhard Mitschek: Sunt in faza de dezvoltare a proiectului. Va puteti imagina ca primim o multime de sfaturi. Cred ca actionarii au luat cele mai bune decizii pana acum si sunt convins si increzator ca asta se va intampla si in viitor, pentru a urgenta realizarea proiectului.

Rep: Ati spus insa ca luati in considerare Rusia ca sursa de gaz.

Reinhard Mitschek: Da, este o chestiune pe care am mentionat-o in repetate randuri: nu vom exclude nicio cantitate de gaz. Nu vom avea gaz rusesc in Nabucco doar ca o sursa singulara, ci ca o sursa alternativa si nu vom exclude pe nimeni de la transportatorii de gaz la surse.

Proiectul Nabucco, o alternativă la principalul furnizor de gaze al Europei – Rusia, a demarat în 11 octombrie 2002, la Viena, când cele cinci ţări implicate Austria, Bulgaria, Ungaria, Turcia şi România au semnat un acord de cooperare privind înfiinţarea unui consorţiu în vederea efectuării unui studiu de fezabilitate privind crearea unei rute de transport al gazelor naturale. Conducta Nabucco va avea o lungime de 3.300 de kilometri, iar lucrările de construcţie ar trebui să înceapă în 2010 şi să fie definitivate în 2012. Punctul de început al gazoductului este la Erzurum, în Turcia, unde se întâlnesc conductele Baku-Tbilisi-Ceyhan din Azerbaidjan via Georgia şi cea din Iran, urmând să treacă prin Bulgaria, România şi Ungaria, punctul final fiind la terminalul de la Baumgarten, în Austria. Pe teritoriul României conducta va trece pe ruta Bechet - Petroşani – Arad (continuată cu Szeged - Ungaria). Proiectul va fi realizat de o companie mixtă, la care societăţi de gaze din cele cinci state partenere Botas (Turcia), OMV (Austria), MOL (Ungaria), Bulgargaz (Bulgaria) şi Transgaz (România) au participaţii egale. Liderul companiei de proiect este grupul austriac OMV.