​Problemele consumatorilor casnici de energie electrică ramân, din pacate, nerezolvate deși ordinul emis astăzi de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) este cea mai bună versiune vazută până acum, a scris Răzvan Nicolescu, expert în domeniul energiei și fost ministru al energiei, pe contul său de Facebook. Din punctul său de vedere rămân trei probleme mari.

Răzvan Nicolescu Foto: Deloitte Romania

1. Lipsa de informare a consumatorilor coroborată cu indiferența ANRE față de această problemă. Nu te poți aștepta ca furnizorii actuali să îi invețe pe oameni cum să renunțe la ei. E o utopie. Nu se va întampla, iar liberalizarea exact despre acest lucru este: să știi cum sa îi schimbi pe furnizorii care nu îți plac;

2. Avantajul pe care autoritatea îl acorda ilegal furnizorilor care asigură serviciu universal în condițiile în care majoritatea ofertelor concurențiale cele mai bune ale acestora îi ard pe consumatori la buzunare și sunt inferioare celor oferite, de ex. de compania de stat Hidroelectrica;

3. Confuzia creată cu introducerea unui formular, a unor date care nu au relevanță și a unei oferte comerciale care nu are o dată de referință în ordin. Toate acestea sunt prezentate a fi pentru consumatori, însa mai mult îi încurcă decât îi ajută.

Reamintim că Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a aprobat miercuri proiectul de ordin prin care le dă furnizorilor de ultimă instanță posibilitatea să ofere benevol reduceri de prețuri. Din acest punct de vedere, ordinul este inutil, deoarece nimic nu îi împiedica, până acum, pe acești furnizori, să ofere discounturi consumatorilor casnici. Este un ordin care crea confuzii în rândul consumatorilor. Ar putea induce consumatorului ideea că rămânerea la furnizorii de ultimă instanță ar însemna facturi mai mici, chiar dacă nu asta va fi realitatea. Acele reduceri pot fi chiar mai puțin avantajoase decât prețul oferit de alt furnizor.

Pentru mai multe amănunte, citește