Consumatorii de energie trebuie informați cât mai clar că își pot schimba furnizorii, în urma liberalizării pieței, iar autoritățile trebuie să ia măsuri în acest sens, se arată într-o scrisoare a Comisiei Europene transmisă, la sfârșitul lunii trecute, Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) și Ministerului Energiei, potrivit surselor HotNews.ro. În scrisoare se precizează că măsurile trebuie să vizeze furnizarea de informații către consumatori, în special despre dreptul lor de a alege alți furnizori, îmbunătățirea comparatoarelor de prețuri și limitarea barierelor în calea transferului de la un furnizor la altul. Această scrisoare a fost trimisă în contextul în care slaba informare a consumatorilor despre liberalizare a creat haos.

EnergieFoto: HotNews / C.P.

Comisia Europeană arată că este necesară o monitorizare strictă a modului în care sunt aplicate principiile concurenței și modului în care sunt protejați consumatorii.

Potrivit informațiilor HotNews.ro, Comisia Europeană va efectua o analiză privind activitatea ANRE, despre cum respectă legislația ca reglementator în energie.

Din cauza slabei informări, multe persoane au avut surprize neplăcute la primirea facturilor care vizează consumul pe luna ianuarie. Cei care erau în regim reglementat până la 1 ianuarie 2021 și care au trecut automat în serviciul universal, la unul dintre furnizorii de ultimă instanță (ENEL, Electrica, CEZ, E.ON), au primit facturi mult mai mari decât în decembrie. Facturile sunt mai mari și decât cele ale persoanelor care au schimbat furnizorul.

În ciuda a ceea ce cred unii consumatori, ultimul ordin emis de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) nu a amânat cu șase luni această scumpire, ci doar oferă posibilitatea furnizorilor de a veni cu discounturi, dacă doresc. Însă, chiar și cu aceste discounturi, tot vor plăti mai mult decât în decembrie.

Aproximativ 90% dintre consumatori nu au știut în luna decembrie că de la 1 ianuarie 2021 urmează să fie liberalizată piața energiei. Ulterior, după ce s-a creat haos, iar oamenii au început să ia cu asalt sediile furnizorilor, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a venit cu un ordin menit să îndrepte lucrurile, dar care mai mult a creat confuzie.

Un lucru asupra căruia ar trebui să insiste autoritățile este informarea consumatorilor. Dacă acest lucru nu a fost făcut la timp, marele responsabil pentru acest haos fiind ANRE. Cei care au avut de câștigat de pe urma acestui haos au fost furnizorii de ultimă instanță. De altfel, un proiect de ordin, a fost elaborat de ANRE cu aceștia la masă, în întâlniri ascunse de alte părți interesate. Doar cu ei, nu și cu reprezentanții altor furnizori sau cu cei ai consumatorilor.

Ce ar fi trebuit să știe de la bun început consumatorii, dacă ANRE ar fi fost preocupată de informarea lor:

- Toți consumatorii care au fost trecuți automat în serviciul universal, la unul dintre furnizorii de ultimă instanță, vor plăti mai mult. Fără discount, prețurile sunt cu până la 26% mai mari față de discount. Cu discount, această diferență se mai reduce, însă nu cu mult. Discountul reprezintă diferența dintre prețul de serviciu universal și cea mai ieftină ofertă a furnizorului actual. Însă, această diferență este nesemnificativă. De exemplu, la Electrica Furnizare discountul poate fi de 1,3 lei la un consum de 100 KW, iar la E.ON este de zece bani.

- Disconturile pentru ianuarie vor fi oferite în luna februarie, deoarece Ordinul ANRE a fost emis pe 20 ianuarie. Practic, acum, mulți consumatori s-au trezit cu facturi cu până la 26% mai mari față de decembrie și fără discounturi.

- Mai avantajați sunt cei care au schimbat furnizorul, alegând cele mai ieftine oferte de pe piața concurențială. Unii furnizori au prezentat oferte cu prețuri mai apropiate de cele din decembrie.

- Ultimul ordin al ANRE nu obligă furnizorii de ultimă instanță să ofere discounturi, așa cum cred unii consumatori. Oferă doar posibilitatea ca aceste discounturi să fie acordate benevol.

- Consumatorii aflați acum în serviciul universal pot să încheie oricând un contract pe piața concurențială, fie cu actualul furnizor, fie cu altul. Nu există un termen limită pentru încheierea unui astfel de contract.

HotNews.ro a explicat în mai multe rânduri că ultimul ordin al ANRE poate crea confuzie în rândul consumatorilor. În primul rând, contractele pot fi schimbate oricând, nu în 30 de zile sau 180. Pur și simplu oricând dorește consumatorul. În al doilea rând, nu este nevoie de ordin care să permită furnizorului să ofere discounturi. Reduceri de prețuri pot fi acordate oricând, nimic nu-i împiedică pe furnizori să facă acest lucru chiar și acum, fără ordin. În al treilea rând, în cazul unor furnizori, precum Electrica și E.ON, discountul ar fi nesemnificativ, deoarece diferența dintre prețul de serviciu universal și cel al ofertei concurențiale este foarte mică.

Ordinul nu ar face decât creeze o impresie falsă pe piață că acești furnizori oferă reduceri în avantajul consumatorilor, ceea ce ar fi, de fapt, un fel de reclamă gratuită făcută prin intermediul autorităților.

Prin aceste așa-zise reduceri prevăzute în legislație, furnizorii de ultimă instanță ar putea fi puși în avantaj concurențial față de ceilalți furnizori. Se va induce consumatorului ideea că rămânerea la furnizorii de ultimă instanță ar însemna facturi mai mici, chiar dacă nu asta va fi realitatea. Acele reduceri pot fi chiar mai puțin avantajoase decât prețul oferit de alt furnizor. De exemplu, pentru un consum de 100 kWh/ lună în serviciul universal, diferența de preț ar fi de până în 2 lei în cazul Electrica și de 0,5 lei în cazul E.ON. Oferte cu valori mult mai mici față de serviciul universal sunt la Enel, însă acestea se adresează unui număr limitat de clienți, celor care vin de la alți furnizori. Oferta nu este valabilă pentru consumatorii din propriul portofoliu care sunt deja în concurențial și care plătesc facturi mai mari.

Unii consumatori casnici se aflau încă din 2018 în piața liberă. Și pentru aceștia ar fi indicat să verifice dacă nu cumva ofertele actuale nu sunt mai rentabile decât contractele în vigoare. De exemplu, clienții Enel ar putea constata că vechile contracte concurențiale sunt mult mai costisitoare decât dacă ar încheia unul nou. Astfel, acești consumatori aflați deja pe piața liberă ar putea plăti mai puțin dacă ar încheia noi contracte.

Astfel, până la urmă pentru un consumator din serviciul universal cea mai bună variantă rămâne în continuare semnarea unui contract concurențial, fie cu actualul furnizor, fie cu altul care are oferte mult mai bine. Încheierea unui contract cu un alt furnizor ar putea fi mai avantajoasă decât varianta primirii unei reduceri în serviciul universal. Ar putea fi o diferență chiar de 10 lei pentru un consum de 100 kWh/ lună.

Acești mari furnizori au moștenit portofoliile cu milioane clienți, odată cu privatizarea distribuțiilor. Adică, nu au primit de-a gata portofoliile de clienți, fără să depună eforturi precum furnizorii mai noi pe piață.

Informarea consumatorilor ar fi trebuit făcută cu mult timp înainte ca aceasta să aibă loc. ANRE ar fi putut să se implice dacă ar fi dorit, mai ales că unul dintre rolurile sale stabilite de lege este de informare și protecție a consumatorilor. Nu s-a întâmplat acest lucru. Dimpotrivă, a refuzat până în ultimele zile din 2020 să comunice pe acest subiect. De asemenea, comparatorul de prețuri a fost actualizat cu câteva zile înainte de liberalizare, până atunci fiind inutil. Ba, mai mult, a favorizat marii furnizori prin faptul că nu le-a impus să informeze eficient clienții că urmează să aibă loc o liberalizare, iar că cei care nu încheie contracte pe piața liberă vor rămâne în regim de serviciu universal, la prețuri mult mai mari decât cele din zona concurențială.

Pentru mai multe amănunte pe aceată temă, citește și: