Decizie ANRE: Despăgubiri și pentru întreruperile de energie electrică de câteva secunde / În maxim 20 de minute, clienții care sună trebuie preluați de un operator

de G.S.     HotNews.ro
Marţi, 15 iunie 2021, 14:48 Economie | Energie


Pana de curent
Foto: Freepik
Companiile de furnizare a energiei electrice vor trebui să dea despăgubiri și pentru depășirea numărului maxim de întreruperi scurte, între 3 secunde și 3 minute, ale serviciilor oferite, iar clienții își vor putea monta, pe banii loc analizoare de calitate, potrivit unui ordin aprobat marți de ANRE. În plus, cei care sună pentru a semnala probleme trebuie să fie preluați de un operator telefonic uman în cel mult 20 de minute, amenzile pentru nerespectarea acestui termen pot ajunge la 200.000 de lei.

Principalele schimbări și măsuri din noul ordin, potrivit unui comunicat ANRE:

Includerea întreruperilor scurte, între 3 secunde și 3 minute, în categoria întreruperilor care se monitorizează


Operatorii de distribuție sunt obligați să acorde compensații la depășirea numărului maxim de întreruperi stabilit prin standard. Pentru fiecare astfel de depășire operatorii de distribuție vor acorda compensații tuturor utilizatorilor afectați, astfel:

  • înaltă tensiune: 300 RON peste 10 întreruperi pe an,
  • medie tensiune: 10 RON peste 10 întreruperi pe săptămână,
  • joasă tensiune: 5 RON peste 10 întreruperi pe săptămâna.
Impactul acestei măsuri este unul pozitiv pentru utilizatori deoarece includerea monitorizării întreruperilor scurte și prevederea acordării de compensații utilizatorilor la depășirea numărului maxim stabilit de standard, contribuie la obligarea operatorului de a lua măsuri rapide și eficiente pentru remedierea disfuncționalităților care în prezent se manifestă în diferite zone de rețea de joasă tensiune și care pot provoca deprecierea echipamentelor electrocasnice, precum și generarea de disconfort clienților, spune ANRE:

Acordarea posibilității utilizatorilor de a-și monta pe cheltuială proprie analizoare de calitate


Aceste analizoare de calitate pot folosite de clienți în relațiile contractuale dintre aceștia și operatorii de distribuție, potrivit noilor reglementări ale Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei.

Începând cu 1 ianuarie, abaterea pozitivă permisă coboară la 5%


Reducerea, începând cu data de 01.01.2022, a abaterii pozitive permise a tensiunii de alimentare la joasă tensiune de la +10% la +5% din valoarea tensiunii nominale, monitorizată săptămânal. Această modificare asigură corelarea cu valoarea tensiunii maxime admisibile pentru echipamentele electrice și electronice care se alimentează la joasă tensiune, deținute de utilizatorii rețelei.

Pentru nerespectarea indicatorilor de performanță privind calitatea curbei de tensiune, operatorul de distribuție are obligația de a acorda utilizatorilor următoarele compensații:

  • pentru persoane juridice: 270 RON la 110kV, respectiv 130 RON la JT și MT pentru fiecare perioadă de monitorizare;
  • pentru persoane fizice: 270 RON la 110kV, respectiv 70 RON la JT și MT pentru fiecare perioadă de monitorizare.

Termenul de 90 de zile pentru racordare, devine indicator de calitate a serviciului


Adăugarea la indicatorii de calitate comercială a serviciului de distribuție a termenului de 90 de zile de realizare a racordării, inclusiv recepția și punerea în funcțiune a instalației de racordare pentru utilizatorii clienți casnici și clienți finali noncasnici ale căror locuri de consum sunt alimentate prin instalații de racordare cu lungimi de până la 2500 metri.

Pentru nerespectarea acestui indicator s-a prevăzut un cuantum al compensației de 100 RON, indiferent de nivelul de tensiune sau de categoria utilizatorului (persoana fizică/juridică). Se urmărește astfel, îmbunătățirea activității de racordare a utilizatorilor la rețelele electrice de distribuție.

Adițional, pentru nerespectarea prevederilor standardului de performanță, operatorul de distribuție este sancționat conform prevederilor Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, cu amendă de la 10.000 RON până la 200.000 RON.

Calendar pentru montarea de echipamente de monitorizare


Stabilirea unui calendar de implementare a unor echipamente cu rol de monitorizare a continuității în alimentarea cu energie electrică și a calității tehnice a energiei electrice.

Prin actul normativ aprobat a fost prevăzut un calendar gradual pentru montarea de analizoare de calitate astfel încât 100% din stațiile electrice să fie monitorizate cu ajutorul acestor echipamente până la sfârșitul anului 2026, respectiv 100% din posturile de transformare până la 01.01.2028.

Acest program de implementare este corelat cu prevederile calendarului de implementare a sistemelor de măsurare inteligentă a energiei electrice la nivel naţional, aprobat de ANRE, oferind operatorilor de distribuție concesionari cadrul de reglementare pentru organizarea activității și planificarea investițiilor în rețelele electrice de distribuție astfel încât aceștia să asigure un serviciu de calitate tuturor utilizatorilor deserviți.

În maxim 3 minute apelantul trebuie să poată opta pentru un operator uman


Stabilirea unor intervale privind preluarea apelurilor telefonice efectuate de utilizatorii rețelei prin centrele de telefonie gestionate de operatorii de distribuție, și anume:

- maximum 30 de secunde de la inițierea apelului de către utilizator până la preluarea acestuia, fără intervenția operatorului uman;

- maximum 180 de secunde de la preluarea apelului pentru posibilitatea utilizatorului de a selecta opțiunea de a transfera apelul la un operator uman;

- maximum 20 de minute de la preluarea apelului pentru începerea convorbirii utilizatorului cu un operator uman.

Prin această măsură se urmărește îmbunătățirea comunicării între utilizator și operatorul de distribuție astfel încât evenimentele semnalate de utilizatori să poată fi preluate cât mai rapid în scopul remedierii, precum și reducerea timpilor de așteptare în beneficiul utilizatorilor.

Deși numărul de apeluri telefonice pentru care nu sunt respectate intervalele de timp menționate anterior este doar monitorizat, nerespectarea acestor valori poate fi sancționată conform prevederilor Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, aplicabile în situația nerespectării de către operatorul de distribuție a prevederilor standardului de performanță cu amendă de la 10.000 RON până la 200.000 RON .









Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















42525 vizualizari

  • +7 (9 voturi)    
    o decizie foarte buna ptr ANRE, (Marţi, 15 iunie 2021, 15:32)

    EdyT [utilizator]

    creaza premisele ptr noi surse de venit ptr ANRE, o institutie harnica, dar saraca, care lucreaza din greu pentru un scop nobil: interesul clientului final. In loc de amenzi care sa ingroasa bugetul ANRE, nu ar fi mai corect sa oblige operatori sa acorde despagubiri tuturor celor afectati de intreruperi? De ce unii sa suporte intreruperile, iar altii sa incaseze amenzile?
    • +3 (3 voturi)    
      nu te bucura prea tare (Marţi, 15 iunie 2021, 18:24)

      jescu [utilizator] i-a raspuns lui EdyT

      Sunt putini ofertanti de energie, asa ca orice potentiale despagubiri pentru unii o sa intre in pretul energiei platite de toti. Daca ar fi avut un adaos maxim permis, gen sa nu fie mai mare de 7% atunci amenzile ar fi fost altceva, ar fi mancat din cei 7%, chiar le-ar fi pasat. Asa, o sa ramana bataia de joc.

      La fel legat de timpul de raspuns, Acum orice reclamatie, schimbare sau renuntare de contract, care in anii '90 dura maxim o ora, rezolvata la ghiseu si fara sa stai la coada, acum dureaza zile intregi si facuta si online. Inteleg reducere de costuri, dar au redus pana isi bat joc de populatie, mai ales ca tehnologia a evoluat mult in avantaju lor, adica al reducerii de costuri.
    • +4 (6 voturi)    
      Pai scrie ca iti dau despagubiri... (Marţi, 15 iunie 2021, 19:11)

      IoPaNet [utilizator] i-a raspuns lui EdyT

      ... daca ti se intrerupe curentul de cel putin 10 ori pe saptamana, primesti... 5 (cinci) lei! :-))
  • +9 (9 voturi)    
    si la telecom (Marţi, 15 iunie 2021, 15:34)

    piticu_enigmatic [utilizator]

    sa bage la fel...te lasa fara net sau tv mai mult de cateva zile sa nu mai platim abonamentul luna aia.
  • +6 (6 voturi)    
    Bataie de joc! (Marţi, 15 iunie 2021, 15:36)

    Andy500 [utilizator]

    Bubuie tranformatoarele si cad firele la fiecare val de caldura sua frig sau furtuna si nimeni nu este sanctionat!

    Furnizorii mari isi bat joc de clienti si un r@hat de contract dureaza 5 luni pana ti-l fac!
  • +6 (6 voturi)    
    finally (Marţi, 15 iunie 2021, 16:08)

    Mihnea_V [utilizator]

    in sfarsit, poate mai investeste si ENELul in echipamentele alea care cad la fiecare bataie de vant.
  • +12 (14 voturi)    
    Titlul e înșelător (Marţi, 15 iunie 2021, 16:22)

    Barthales [utilizator]

    Titlul ar fi trebuit să fie: ANRE își bate joc de noi!
    Când citești ”Despăgubiri pentru întreruperi” te aștepți la ceva serios. Când colo, bătaie de joc.
    Pentru joasă tensiune se acordă compensații de 5 lei pentru fiecare întrerupere, dar și acea compensație e condiționată - numai dacă sunt peste 10 întreruperi pe săptămână, adică mai mult de o întrerupere pe zi, deci nu prea sunt condiții să se aplice.
    • +2 (2 voturi)    
      Ai fi surprins (Miercuri, 16 iunie 2021, 13:45)

      teo4ro [utilizator] i-a raspuns lui Barthales

      Ai fi surprins cat de mult ajuta. Sunt multe localitati unde aceste intreruperi reprezinta normalitatea de zi cu zi. Ca idee. Azi e marti, in timp ce citeam articolul din rezidenta mea de langa Timisoara a cazut curentul de 2 ori pentru cate 2 secunde. Joia trecuta a cazut de cel putin 8 ori in interval de o ora. Nu stiu cate caderi au fost pe weekend ca nu am prea stat acasa, dar e foarte posibil ca au mai fost cateva. In decurs de o luna aici pica de cateva zeci poate chiar sute de ori. Caderi scurte de 2-3 secunde. La cat de des pica, furnizorul ar ajunge sa ne dea gratis curentu electric.

      Problema mea cu aceasta reglementare nu e ca s-au impus aceste reguli, ci ca pentru a masura aceste intreruperi ai nevoie de echipament de monitorizare. Echipament care evident va fi scump de achizitionat si complicat de montat. Fara el, companiile nu vor da un leu consumatorilor casnici.
  • +9 (9 voturi)    
    Hahaha... (Marţi, 15 iunie 2021, 16:35)

    sipu [utilizator]

    Zilele trecute am ramas fara curent , pun manqa pe telefon si dau mail la enel, expic cum si ce se intampla” la ce ora sa luat curentul. Intru”n sfert de ora primesc mesaj ca perioada de rezolvare” a situatiei este intre 5 - 30 de zile ....................
  • +8 (12 voturi)    
    LEI, nu RON (Marţi, 15 iunie 2021, 16:39)

    Lionheart [utilizator]

    Eu nu înțeleg de ce continuă unii să folosească termenul RON. Moneda României este leul. Denumirea de RON a fost folosită provizoriu în perioada în care s-a făcut denominarea. Iar acum este simbolul pentru leu, folosit în piața valutară. Simbolul pentru leul de dinaintea denominării era ROL. Și nu folosea nimeni ROLI...
  • +6 (6 voturi)    
    Enel (Marţi, 15 iunie 2021, 17:53)

    Alfabetix [utilizator]

    Investitii zero in infrastructura! Sunt intreruperii foarte lungi care mai au si calitatea de a strica aparatele, dar pana dovedesti la Enel, pana si daca te despagubeste, iti trece cheful!
    Proverbul si …… si cu banii luati.
  • +3 (3 voturi)    
    toate (Marţi, 15 iunie 2021, 19:03)

    vax-albina [utilizator]

    call center urile ar trebui sa aiba timpi normali de răspuns. Vezi băncile. :(
  • +3 (3 voturi)    
    un inceput bun, dar asa tarziu; (Marţi, 15 iunie 2021, 22:04)

    richter [utilizator]

    astea erau demult rezolvate in alte tari occidentale;
    de fapt, romanii asi bat joc de romani: nepasare, iresponsabilitate , incompetenta, cu acceptul nostru tacit, al celor mai multi, ce-i drept, nu am avut mijloace juridice (legislatie in primul rand ) la indemina, mai mult un simulacru de justie


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by