​Ordonanța de urgență privind refacerea facturilor eronate la energie și gaze naturale, adoptată miercuri de Guvern s-a publicat în Monitorul Oficial. Furnizorii sunt obligați, din oficiu, să le refacă în maximum 15 zile de la data emiterii acestora, iar pentru facturile deja emise, termenul de refacere a acestora este de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, adică de astăzi. Nu se vor percepe penalități.

Factura energieFoto: Guliver/GettyImages via Digi24

Ordonanța adoptată miercuri de Guvern introduce prevederi noi legate de refacerea facturilor emise eronat de către furnizorii de energie electrică și gaze naturale, adică fără respectarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale pentru sezonul rece 2021— 2022.

Debranșarea ori sistarea serviciilor nu va fi permisă până la sfârșitul lunii septembrie 2022

Un prim articol introdus în Ordonanța publicată astăzi în Monitorul Oficial se referă la imposibilitatea debranșării ori sistării serviciilor pentru următoarea perioadă de timp, o măsură luată de autorități pentru a preveni posibile abuzuri din partea furnizorilor de energie și gaze.

  • "Debranșarea de la rețea sau sistarea prestării serviciilor în domeniile energie electrică și/sau de gaze naturale corespunzătoare neachitării debitelor restante înregistrate de clienții finali prevăzuți la art. 1 alin. (1) lit. a) nu se poate realiza mai devreme de 90 de zile de la data încetării aplicării schemei de sprijin."

Ce înseamnă mai exact acest lucru?

Contactat de HotNews.ro, ministrul Energiei, Virgil Popescu, a precizat joi că "este vorba de 90 de zile după sfârșitul lunii iunie 2022, când se fac recalculările".

Cu alte cuvinte, debranșarea și sistarea serviciilor nu va fi permisă până la sfârșitul lunii septembrie 2022.

Celelalte măsuri prevăzute în Ordonanța de urgență:

  • - (1) Pe perioada aplicării prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 118/2021, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 259/2021, cu modificările și completările ulterioare, emitenții facturilor de energie și/sau gaze naturale întocmite cu încălcarea prevederilor art. 1 și 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 118/2021, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 259/2021, cu modificările și completările ulterioare, sunt obligați, din oficiu, să le refacă în maximum 15 zile de la data emiterii acestora.
  • Pentru facturile deja emise, termenul de refacere a acestora este de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.
  • (2) Facturile prevăzute la alin. (1) vor fi recalculate și emise fără penalități.
  • (3) Se suspendă executarea obligației de plată a facturilor în curs de recalculare, până la emiterea noilor facturi cu respectarea dispozițiilor legale prevăzute la art. 1 și 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 118/2021, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 259/2021, cu modificările și completările ulterioare.

Măsurile luate de Guvern în scandalul facturilor eronate: Interzicerea debranșărilor, refacerea facturilor, neperceperea de penalități și suspendarea plăților până la finalizarea facturilor

Guvernul a introdus miercuri prin Ordonanță de Urgență obligativitatea recalculării facturilor emise eronat de către furnizori, adica fără aplicarea mecanismelor de plafonare și compensare, a anunțat ministrul Energiei, Virgil Popescu. "Furnizorii au obligația să le recalculeze fără penalități în termen de 15 zile și de asemenea pe această perioadă de 15 zile se suspendă și o eventuală plată a acestora. De asemenea, pentru a preîntâmpina posibile abuzuri vor fi interzise și debranșările", a spus acesta.

Întrebat dacă de interzicerea debranșării vor beneficia si consumatorii care deja înregistrează restanțe la facturi, ministrul a spus că da.

  • "Toți consumatorii casnici, nu doar cei vulnarabili, pe perioada de aplicare a acestei legi, vor beneficia de interzicerea debranșării. Eu sper ca toată lumea să fie de bună credință și să nu abuzeze de acest lucru și efectiv doar celor cărora li se întâmpla lucruri si nu pot sa-si plateasca facturile. Și perioada de aplicare se va extinde cu încă 90 de zile după finalizarea acestei scheme de ajutor, finalizarea legii, așa cum a fost și data trecută în lege.", a declarat ministrul.

Întrebat care este mai exact perioada de aplicare a legii, Virgil Popescu a spus:

  • "Perioada de aplicare a legii, dacă nu mă înșel, ținând cont că până în 31 iunie se refac si se recalculează facturi, cred că este 31 iunie. Cu certitudine este până în 31 martie, dar până la 31 iunie furnizorii recalculează facturi. Este text în lege, chiar nu mai țin minte exact.", a spus Virgil Popescu.

Mai trebuie oamenii să facă vreo sesizare către furnizori?

În mod normal, nu, spune ministrul. Acesta a precizat că în Ordonanța de urgență s-a stipulat clar că furnizorii au obligația de a reface facturile emise eronat.

  • "Dacă nu se întâmplă, clienții ar trebui să facă reclamație la furnizori. Dar eu cred ca toți furnizorii vor reface facturile, pentru că e un semnal puternic dat de premier săptămâna trecută.
  • În momentul in care legea apare in Monitorul oficial, in seara asta sau maine, este obligativitatea furnizorilor sa refaca facturile emise fără aplicarea mecanismelor de plafonare și compensare.", a mai declarat Virgil Popescu.

Toate prevederile privind refacerea facturilor au fost introduse, așa cum HotNews.ro a informat anterior, într-o Ordonanță de urgență adoptată miercuri de Guvern prin care s-a introdus și acordarea șomajului tehnic.