ANRE a venit cu precizări marți referitoare la demararea campaniei de informare pe TV, online și social media cu privire la drepturile consumatorilor de energie electrică și gaze naturale, contract estimat la 600.000 de euro, după cum a scris HotNews.ro. ANRE susține că această campanie nu este singurul instrument de comunicare cu utilizatorii și că organizarea unor astfel de campanii de informare apare ca obligație legală într-o ordonanță de urgență adoptată la finele anului trecut.

Contor de energie electricaFoto: Getty Images / Digi 24
  • "Apreciem interesul manifestat în spațiul public pentru campania media de educare şi informare a consumatorilor finali de energie electrică şi gaze naturale cu privire la drepturile lor pe care ANRE o va derula în acest an. Demararea campaniei a fost posibilă având în vedere prevederile din Ordonanța de Urgență nr. 143 din data de 28.12.2021, care a intrat în vigoare la data de 31.12.2021.
  • Suntem convinși că mesajele transmise o să constituie un real sprijin pentru cei aproximativ 9.000.000 de clienţi din sectorul energiei eletrice, respectiv cca. 5.000.000 de clienţi din sectorul gazelor naturale, având în vedere faptul că aceasta va fi derulată prin multiple canale, atât prin intermediul mass-media audiovizuală, cât şi în mediul on-line și social media.", se arată într-un comunicat transmis marți de ANRE.

Ce obligații de informare are ANRE potrivit unor modificări legsilative adoptate la finele anului trecut

În OUG 143/2021 care a modificat legea energiei și gazelor naturale pentru a transpune în legislația națională o Directivă UE au fost introduse următoarele prevederi:

  • "ANRE are obligația de a derula campanii de informare prin orice mijloace de comunicare mass-media, mediul on-line și social media care să vizeze informarea consumatorilor cu privire la drepturile lor, inclusiv dreptul de a schimba furnizorul de energie electrică fără costuri suplimentare. ANRE are dreptul de a finanța campaniile respective din bugetul propriu.
  • ANRE creează și gestionează o aplicație web interactivă care servește drept instrument de comparare a ofertelor de furnizare a energiei pentru a pune la dispoziția utilizatorilor conectați la sistemul energetic național un instrument independent, echidistant și necomercial pentru a compara ofertele de furnizare a energiei."

ANRE susține că această campanie media nu este singurul instrument de comunicare pus la dispoziția consumatorilor de energie și gaze

În comunicatul de presă transmis marți ANRE subliniază că această campanie nu reprezintă primul instrument utilizat în relația cu consumatorii finali.

Dincolo de comunicate, informări, pliante și broșuri, ANRE spune că, începând cu data de 1 iunie 2017, a pus la dispoziția clienților finali de energie electrică și gaze naturale, pe site-ul propriu, un instrument de comparare a prețurilor, destinat tuturor potențialilor clienți finali care sunt interesați să-și aleagă sau să-și schimbe furnizorul de energie electrică sau gaze naturale.

Autoritatea amintește că în 2019 a lansat și aplicația mobilă (disponibilă gratuit în Google Play și Apple Store) care permite accesul la comparatoarele de oferte tip de furnizare a energiei electrice si gazelor naturale, precum și la informații din domeniul energiei.

ANRE susține că asigură informații privind liberalizarea piețelor de energie, procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică şi gaze naturale, precum și facturarea energiei electrice și a gazelor naturale și prin intermediul liniilor telefonice de tip „Call-center”, apelabile din orice rețea.

Nu în ultimul rând, ANRE menționează și două campanii derulate cu Asociația InfoCons cu privire la drepturile consumatorilor și la schimbarea furnizorului, dar și campania de interes public privind liberalizarea pieţei de energie electrică, desfășurată pe toată durata anului 2021, la recomandarea Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA).

Campania de 600.000 de euro a ANRE - în plin scandal legat de facturile eronate la energie și gaze naturale

Acuzată că nu a intervenit la timp pentru a preveni scandalul facturilor eronate la energie și gaze, declanșat încă de la finalul anului trecut, ANRE vrea să înceapă în perioada următoare o amplă campanie media pe TV, online și social media, contract estimat la 3 milioane de lei (600.000 de euro). Scopul declarat - atât o mai bună informare a românilor despre drepturile lor, despre cum se citesc facturile ori cum se schimba furnizorul, dar și pentru creșterea încrederii în ANRE și în instrumentele sale de informare.

ANRE a lansat vineri, 4 februarie, o licitație deschisă pentru desfăşurarea unei campanii media "de educare şi informare a consumatorilor finali de energie electrică şi gaze naturale cu privire la drepturile lor, producţie materiale de promovare şi difuzare în mass-media audiovizuală, mediul on-line și social media", arată datele din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP).