​Reducerea nivelului accizei cu 50% și reducerea cotei standard de TVA la 5% pentru o perioadă de 6 luni la carburanți (benzină fără plumb și motorină) sunt măsuri care ar contraveni directivelor UE și ar putea atrage demararea procedurilor de infringement împotriva României, susține Ministerul Finanțelor, într-un document consultat de HotNews.ro. În plus, impactul negativ asupra veniturilor din accize și TVA ar fi de aproape 10 miliarde de lei.

Carburanti - pompa benzinarieFoto: DreamsTime

Ministerul Finanțelor a răspuns joi unei interpelări făcute în Parlament de deputatul Nicolae Giugea (Neafiliați), care a întrebat ce măsuri au în vedere Finanțele în următoarele 30 de zile pentru limitarea creșterii prețurilor finale pentru carburanții de bază (benzină și motorină).

Deputatul a mai întrebat de asemenea care ar fi impactul bugetar al diminuării, pentru 6 luni a accizei (50%) și TVA (5%) pentru carburanți.

Amintim că reducerea temporară cu 50% a accizei la carburanți a fost propusă luna trecută chiar de ministrul Finanțelor, Adrian Câciu.

De ce spun acum Finanțele că cele două măsuri ar contravine normelor UE

Răspunsul transmis deputatului de secretarul de stat Lucian - Ovidiu Heiuș subliniază faptul că ambele măsuri ar intra în conflict cu Directivele UE în domeniu și ar avea și un impact semnificativ asupra bugetului de stat.

În ceea ce privește reducerea pentru o perioadă de 6 luni a cotei de TVA la 5% pentru livrarea de carburanți (benzină, motorină) precizăm că, odată cu aderarea la UE, România are obligația de a respecta acquis-ul comunitar în domeniul TVA, a cărui componentă principală este reprezentată de Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată (Directiva TVA). Astfel, cotele reduse de TVA aplicabile în România sunt stabilite cu respectarea prevederilor Directivei TVA.

  • În acest sens, menționăm că, potrivit art.98 alin (2) din Directiva TVA, statele membre pot aplica o cotă redusă de TVA doar pentru livrările de bunuri și prestările de servicii prevăzute în Anexa III a acestei Directive, iar potrivit art. 99 alin. (1) din aceeași Directivă, cotele reduse se fixează ca procent din baza de impozitare, care nu poate fi mai mic de 5%.
  • Livrarea de carburanți, benzină și motorină nu se regăsește în Anexa III, care cuprinde lista livrărilor de bunuri și prestărilor de servicii cărora le pot fi aplicate cotele reduse de TVA.
  • Prin urmare aplicarea cotei reduse de TVA și pentru alte livrări de bunuri/prestări de servicii decât cele prevăzute în anexă, contravine acquis-ului comunitar în domeniul TVA.

Referitor la diminuarea cu 50% a nivelului accizelor pentru produsele energetice - benzină fără plumb și motorină, pe o perioadă de 6 luni este prevăzut în legislația națională la titlul VIII "Accize și alte taxe speciale" din legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal și reprezintă transpunerea prevederilor directivelor UE în domeniu, respectiv Directiva 2008/118/CE (..) și Directiva 2003/96/CE a Consiliului privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice și a electricității.

  • În ceea ce privește nivelul accizelor aplicabil benzinei fără plumb și motorinei, precizăm că Directiva 2003/96/CE stabilește ratele minime de impozitare care sunt obligatorii pentru toate statele membre și nu prevede posibilitatea unui mecanism de derogare pentru reducerea temporară a nivelului accizelor pentru benzină fără plumb și motorină.
  • De asemenea, precizăm că nivelul accizelor este în permanentă monitorizare de către Comisia Europeană, astfel că nerespectarea nivelurilor minime de impozitare prevăzute de directivele UE în domeniu ar putea determina declanșarea acțiunii în constatarea neîndeplinirii actualelor obligații ce îi revin României în calitate de stat membru al UE.", se arată în răspunsul Finanțelor.

Cele două măsuri - impact negativ de 9,7 miliarde de lei la bugetul de stat

În privința impactului celor două măsuri, Ministerul Finanțelor susține că „diminuarea nivelului accizei cu 50% și reducerea cotei standard de TVA la 5% pentru o perioadă de 6 luni la carburanți (benzină fără plumb și motorină) generează un impact negativ semnificativ de - 9,7 miliarde lei, din care -4,6 miliarde lei impact asupra veniturilor din accize și -5,1 miliarde de lei asupra veniturilor din TVA.

Estimarea impactului asupra veniturilor din TVA a fost realizată în condițiile unui preț de 8 lei/litru, atât la benzina fără plumb, cât și la motorină, față de scenariul în care cota de TVA ar rămâne la 19%."

15 state europene au redus accizele pentru a ieftini carburanții / Cum se poziționează România

Un număr de 15 state europene au ales să reducă accizele la carburanţi pentru a micşora preţul la pompă, în vreme ce altele au preferat să plafoneze prețurile la combustibil. La noi, lucrurile sunt încă în ceață.

Ministrul Finanțelor, Adrian Câciu, a anunțat în ultima săptămână din februarie pe contul de Facebook că a propus o scădere „temporară” cu 50% a accizei la combustibil. „Măsura ar reduce prețul la pompă imediat cu peste 1 leu”, a spus el. Coaliția de guvernare a fost de acord cu măsura, așa că vor urma „discuții cu Comisia Europeană și marile companii distribuitoare de carburanți pentru ca prețurile la combustibil să fie reduse la un nivel suportabil pentru toți consumatorii, fie ei persoane fizice sau companii”, a mai spus ministrul.

Pentru ca măsura să intre în vigoare ea trebuie să fie adoptată fie printr-o hotărâre de Guvern, fie printr-o lege în Parlament.

15 state europene care au decis reducerea accizelor la carburanţi pentru diferite perioade de timp. Acestea sunt: Belgia (pentru 3 luni), Croaţia (3 luni), Cipru (2,5 luni), Franţa (4 luni), Germania (3 luni), Grecia (3 luni), Ungaria (3 luni), Irlanda (5,5 luni), Italia (o lună), Malta (decizie pentru 12 luni luată în noiembrie 2021), Ţările de Jos (9 luni), Polonia (6 luni), Portugalia (3,5 luni), Slovenia (o lună) şi Suedia (4 luni).