Lipsa rafinăriilor de petrol din Africa subsahariană, coroborată cu creșterea prețurilor la țiței din cauza războiului din Ucraina, a făcut ca țările să fie periculos de sărace în combustibil, perturbând companiile aeriene și provocând cozi la benzinării, potrivit analizei Reuters.

Rafinarie de petrolFoto: Paul Rapson / Sciencephoto / Profimedia Images

Creșterea prețurilor vine în tandem cu o creștere a costului alimentelor după ce Rusia a trimis trupe în Ucraina, afectând zeci de milioane de oameni care trăiesc deja în condiții precare, precum și bugetele guvernelor și ale agențiilor de ajutorare.

Rafinăriile din întreaga Africă subsahariană combinate pot procesa, în teorie, 1,36 milioane de barili de petrol pe zi (bpd), dar, în condițiile în care multe dintre ele sunt scoase din funcțiune, doar 30% din această capacitate a fost utilizată anul trecut, potrivit companiei independente de consultanță CITAC.

Rafinăriile din Camerun, Ghana și Senegal sunt închise, la fel ca și patru rafinării din Africa de Sud

Cel mai mare producător de petrol din Africa, Nigeria, pompează peste 1,3 milioane de barili pe zi, dar cele două uzine private care mai funcționează acolo pot procesa doar 1% din această cantitate.

Banca Africană de Export-Import și Organizația Producătorilor Africani de Petrol au semnat un acord în luna mai pentru a crea o "bancă energetică" de mai multe miliarde de dolari pentru a stimula investițiile private în acest sector, însă analiștii spun că există puține soluții rapide la orizont.

Deficitul de combustibil afectează și națiunile occidentale, dar se așteaptă ca impactul în Africa să fie de durată mai lungă, deoarece guvernele și companiile sunt, în general, mai puțin capabile să își permită costul foarte ridicat al combustibilului importat sau să facă rost de milioanele de dolari necesare pentru ca rafinăriile să funcționeze din nou la capacitate maximă.

"Este probabil ca situația să se înrăutățească mult pe termen scurt", a declarat pentru Reuters Anibor Kragha, șeful Asociației Rafinatorilor și Distribuitorilor Africani (ARDA).

Marile companii petroliere occidentale s-au retras din proiectele de rafinării din Africa în ultimii ani, iar investitorii locali și guvernele au eșuat în mare măsură să acopere golul, ceea ce a dus la o lipsă cronică de investiții în modernizarea instalațiilor.

Rezultatul este că, în ciuda rezervelor de petrol estimate la 125 de miliarde de barili și 600 de trilioane de metri cubi de gaze naturale de pe continent, țările africane se bazează aproape exclusiv pe produsele petroliere importate pentru a-și alimenta economiile.

Chiar și marii exportatori de țiței, Nigeria și Angola, depind de importuri pentru aproape 80% din necesarul lor intern de combustibil, spun oficialii guvernamentali.

Rafinăria Dangote

Guvernele se străduiesc acum să pună în funcțiune rafinăriile, în fața nemulțumirilor tot mai mari legate de creșterea prețurilor.

De exemplu, rafinăria Tema din Ghana, cu o capacitate de 45.000 bpd, a fost scoasă din funcțiune de la o explozie în ianuarie 2017. Președintele Ghanei, Nana Akufo-Addo, a declarat că în prezent se fac "eforturi intense" pentru a reabilita rafinăria, pentru a contribui la soluționarea problemei creșterii prețurilor la carburanți.

Cu toate acestea, punerea în funcțiune a rafinăriei ar necesita investiții noi de 40 de milioane de dolari, au declarat surse din industrie, pe care țara nu și le poate permite în condițiile în care se confruntă cu un munte de datorii în creștere și un deficit fiscal de două cifre.

Povestea este similară în Camerun.

Până acum, Ghana a fost scutită de penurie, dar importatorii spun că majorările zilnice de preț înseamnă că fiecare achiziție este mai scumpă decât ultima. Prețurile cu amănuntul la motorină au crescut cu peste 90% față de anul trecut în aprilie, potrivit serviciului de statistică din Ghana.

"Aceste condiții înseamnă că ai nevoie efectiv de un credit dublu față de cel de care ai fi avut nevoie anul trecut", a declarat Senyo Hosi, șeful Camerei distribuitorilor de petrol în vrac din Ghana.

Situația se agreavează peste tot în lume

În condițiile în care prețurile pentru livrare imediată sunt atât de ridicate în comparație cu cele din lunile viitoare - un fenomen de piață cunoscut sub numele de backwardation - există puține stimulente pentru a stoca produse pentru vânzarea viitoare.

Prețurile fizice ale carburanților pentru avioane au atins niveluri record în aprilie în Europa și în Statele Unite, în timp ce nivelurile stocurilor au scăzut la cel mai scăzut nivel din ultimii doi ani la principalul hub petrolier ARA din Europa în săptămâna până la 12 mai.

Anterior, motorina, păcura și alte produse rusești erau depozitate și remixate în ARA (Amsterdam-Rotterdam-Anvers) pentru a fi transportate în Africa, însă țițeiul și produsele rusești pot fi vândute acum doar în anumite cazuri cumpărătorilor europeni.

"Din păcate, este probabil ca acest lucru să agraveze și mai mult penuria actuală", a declarat Jamie Torrance, șeful departamentului de distilate și biocombustibili al firmei de tranzacționare a mărfurilor Trafigura, pentru Reuters.