​Cartelul petrolier OPEC condus de Arabia Saudită și ceilalți aliați, inclusiv Rusia, nu și-a schimbat duminică obiectivele livrărilor de petrol în economia globală, în ciuda incertitudinii privind impactul noilor sancțiuni occidentale împotriva Rusiei, care ar putea elimina cantități semnificative de petrol de pe piață. Decizia de duminică vine cu o zi înainte de intrarea în vigoare a două măsuri menite să afecteze veniturile petroliere ale Rusiei, ca răspuns la invazia sa din Ucraina.

Petrol rusescFoto: Dmitrii Melnikov / Alamy / Alamy / Profimedia

Alianța OPEC+ a redus producția cu două milioane de barili pe zi începând din noiembrie.

Nu este clar deocamdată cât de mult petrol rusesc ar putea ieși din piață ca urmare a boicotului UE, întrucât Rusia, al doilea producător mondial de petrol, a reușit să redirecționeze multe din livrările spre Europa către clienții din India, China și Turcia.

Impactul plafonării prețului este și el o mare necunoscută, deoarece Rusia ar putea pur și simplu să oprească livrările către țările care respectă plafonul, așa cum ar putea găsi modalități de a-l evita.

Între timp, petrolul a fost tranzacționat la prețuri mai scăzute din cauza temerilor că focarele de coronavirus și restricțiile stricte din China ar reduce cererea de combustibil într-una dintre cele mai mari economii ale lumii.

Preocupările cu privire la recesiunile din SUA și Europa întunecă și ele perspectiva unei cereri mai scăzute de combustibili.

85.42 -Prețul în dolari americani pe barilul Brent cu care piața a închis vineri

Această incertitudine este motivul pentru care alianța OPEC+ a redus producția cu două milioane de barili pe zi începând din noiembrie, o reducere care rămâne în vigoare.

Odată cu încetinirea economiei globale, prețurile petrolului au scăzut de la maximele de vară, Brent-ul închizând vineri la 85,42 dolari SUA pe baril, în scădere față de 98 de dolari SUA în urmă cu o lună.

Acest lucru a redus prețurile la benzină pentru șoferii din SUA și din întreaga lume.

Prețurile medii la benzină au scăzut pentru șoferii americani în ultimele zile la 3,41 dolari SUA pe galon, potrivit federației de cluburi auto AAA.

Este probabil ca Rusia să încerce să evite plafonarea prețului organizându-și propriii asigurători și utilizând flota fantomă de nave neconforme, așa cum au făcut Iranul și Venezuela, dar asta ar fi costisitor și greoi, susțin analiștii.