Ambițiosul gazoduct de hidrogen dintre Barcelona și Marsilia, lansat oficial vineri, va fi operațional în 2030 și va costa aproximativ 2,5 miliarde de euro, au anunțat liderii francez, spaniol și portughez care au susținut acest proiect, care a fost salutat de Bruxelles, potrivit AFP.

Statie de alimentare cu hidrogenFoto: Joserpizarro, Dreamstime.com

Proiectul va trebui să fie „finalizat până în 2030”, a declarat președintele francez Emmanuel Macron după o întâlnire cu șefii de guvern spaniol și portughez, Pedro Sánchez și Antonio Costa, la Alicante, în sud-estul Spaniei.

Costul său ar trebui să fie „aproape de 2,5 miliarde de euro”, a declarat Sánchez, care a precizat că, până în 2030, conducta ar urma să transporte aproximativ două milioane de tone de hidrogen pe an, adică 10% din consumul estimat al Europei până la acea dată.

Acest gazoduct submarin ar trebui să permită transportul hidrogenului așa-numit „verde” - produs din energie electrică regenerabilă - din Peninsula Iberică, care își propune să devină un campion al acestei energii a viitorului, către nordul UE, via Franța.

Din partea franceză, însă, nu este exclus ca aceasta să transporte și hidrogen produs din energie nucleară.

Denumit „H2Med” sau „BarMar” (o contracție de la Barcelona și Marsilia, cele două orașe legate de această conductă), acest proiect înlocuiește „MidCat”, lansat în 2003 pentru a lega rețelele de gaz franceze și spaniole prin Pirinei, dar abandonat în cele din urmă din cauza lipsei de interes economic și a opoziției ecologiștilor și a Parisului.

Acesta va fi înaintat Comisiei Europene în zilele următoare pentru a putea beneficia de statutul de „proiect de interes comun” și a fi astfel finanțat parțial din fonduri europene, a adăugat Macron.

Prezentă la întâlnirea dintre cei trei lideri, președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a „salutat călduros” lansarea acestui proiect, care „merge în direcția cea bună”, deoarece va ajuta UE „să construiască o adevărată coloană vertebrală europeană a hidrogenului”.

„Peninsula Iberică este pe cale să devină unul dintre principalele centre energetice din Europa. Iar Uniunea Europeană va face parte din această „poveste de succes”, a adăugat ea.

Conceput inițial pentru a transporta temporar gaz din Peninsula Iberică către restul UE, pentru a reduce dependența de gazul rusesc, H2Med va fi folosit doar pentru a transporta hidrogen, a declarat Antonio Costa.

Decizia de a nu transporta combustibili fosili a fost necesară pentru a se asigura că Bruxelles-ul poate declara că este un „proiect de interes comun”.

Parisul, Madridul și Lisabona speră să primească un răspuns din partea Comisiei la începutul anului 2023.

Dacă va fi aprobată de Bruxelles, finanțarea europeană ar putea ajunge la aproximativ jumătate din costuri, adică 1,2 miliarde de euro, au declarat surse franceze, restul urmând să fie suportat în principal de statele membre, conform unor proporții și mecanisme care urmează să fie definite.

foto: Dreamstime