Reprezentanti ai ministerelor economiei din Romania, Serbia si Croatia au semnat marti acordul pentru infiintarea companiei de proiect a oleoductului Constanta-Trieste. Conducta, cu o lungime de 1.400 kilometri, va fi una dintre rutele directe de transport a petrolului din zona estica a Marii Negre catre piata europeana.

“Romania, Serbia si Croatia semneaza azi acordul pentru infiintarea companiei de proiect a oleductului PEOP Constanta-Trieste. Din aceasta companie vor face parte: Conpet si Oil Terminal din partea Romaniei, Transnafta (din Serbia) si Janaf (din Republica Croatia). Este un prim pas, dar absolut necesar in dezvoltarea acestui proiect. Oleoductul trebuia sa traverseze Romania, Serbia, Croatia, si aceste tari sunt azi prezent aici.

Cu Slovenia si Italia au existat discutii, insa aceste tari nu si-au desemnat companii care sa faca parte din proiect, dar azi sunt reprezentate de membrii ai ambasadelor tarilor lor”, a declarat marti secretarul de stat din Ministerul Economiei si Finantelor (MEF), Viorel Palasca, citat de Newsin.

Italia, tara pe teritoriul careia, potrivit proiectului initial, se afla capatul oleductului, si-a exprimat punctul de vedere printr-o scrisoare trimisa Ambasadei Italiei la Bucuresti, prin care afirma ca statul italian asteapta instalarea noului guvern, iar acesta va lua o decizie in privinta implicarii Italiei in proiect, potrivit lui Palasca.

“Bineinteles, oleoductul trebuie sa se termine in Italia, la Trieste. Noi mergem pe varianta Constanta-Trieste. Indiferent de decizia Italiei, proiectul poate merge mai departe”, a mai spus secretarul de stat din MEF.

De cealalta parte, directorul Janaf din Croatia, Vladimir Vrankovic, a precizat ca daca Italia si Slovenia nu se implica in proiect, atunci Constanta-Trieste nu se mai face. “Fara Slovenia mai sunt solutii, insa fara Italia, nu mai exista proiectul”, a declarat marti directorul si membru in Consiliul de Administratie al Janaf din Republica Croatia, Vladimir Vrankovic.

Fiecare tara va avea o participatie de 33,3% in cadrul companiei de proiect. Infiintarea efectiva a companiei va avea loc la 45 de zile de la semnarea acestui acord, dupa ce va fi inregistrata. Companiile romanesti Oil Terminal Constanta si Conpet Ploiesti, cu activitati in stocarea produselor petroliere si transportul acestora, reprezinta statul roman in acest proiect.

Viorel Palasca a mai spus ca se va infiinta si o companie de investitii pentru care si-au exprimat interesul Kazakhstanul si Azerbaidjanul. Aceste doua tari si-au aratat interesul pentru deveni cel putin furnizori in proiect si chiar investitori, potrivit lui Palasca.

Compania de proiect va avea sediul la Londra, in Marea Britanie si conducerea va fi formata dintr-un Consiliu Director cu sase membri, cite doi din fiecare tara. Dupa inregistrarea companiei, se va discuta si numirea unui manager, persoana neutra.

Capitalul social al companiei de proiect cuprinde 2.100 actiuni, iar valoarea nominala a unei actiuni este de o suta de lire. Conpet si Oil Terminal vor avea cate 350 de actiuni, in valoare de 35.000 lire sterline fiecare si Transnafta si Janaf vor avea cate 700 de actiuni, in valoare de 70.000 lire.

La rindul sau, directorul general al Oil Terminal, Mihai Lupu, a precizat ca mari traderi de petrol sunt interesati de proiect, si exista posibilitatea implicarii si a unor fonduri de investitii sau companii.

Un studiu de fezabilitate derulat de Banca Mondiala a indicat un volum anual de tranport prin oleduct de 60 milioane de tone de titei. Studiul prevede trei variante de realizare a conductei, iar constructia ar urma sa inceapa anul viitor si sa fie incheiata in 2013. La un volum de 60 milioane tone titei anual, in 20 de ani de la punerea in functiune a oleoductului Romania ar putea obtine venituri de trei miliarde de dolari, potrivit lui Palasca.

Costurile de constructie a oleoductului sunt estimate la 2,9-3,3 miliarde de euro.