Uniunea Europeana (UE) ar putea acoperi din productia proprie doar o treime din biocombustibilii necesari indeplinirii obiectivului pentru anul 2020 privind carburantii folositi la transport, ceea ce va duce la importuri masive, se arata intr-un raport al Agentiei Europene de Mediu. UE si-a propus ca 10% din combustibilii utilizati pentru transport sa provina din surse regenerabile pina in 2020.

Criticii sustin ca aceasta masura va intensifica defrisarile in statele in curs de dezvoltare si va duce la majorarea preturilor alimentelor, relateaza Reuters, citata de Mediafax. Raportul, trimis catre cele 27 de state membre ale blocului comunitar, arata ca cel mai eficient si sustenabil scenariu arata ca UE va acoperi din productie interna doar 3,4% din necesarul de biocombustibil pentru transport pina in 2020.

Un purtator de cuvint al Agentiei Europene pentru Mediu a declarat ca raportul se afla inca in stadiu incipient si ca nu va fi publicat pina in septembrie. Reprezentantul Agentiei a refuzat sa discute detaliile, dar a afirmat ca cifra finala ar putea fi mai mare intrucit scenariul nu include efectele majorarii preturilor, comertului international etc. Claude Turnes, un important parlamentar european, a declarat ca sprijina schimbarea tintei UE privind biocombustibilii, astfel incit doar 4% din combustibilii necesari transporturilor sa provina din surse regenerabile pina in 2015.

Obiectivul UE a devenit extrem de controversat in contextul majorarii preturilor la alimente si al temerilor legate de defrisarea padurilor. Potrivit unui raport confidential al Bancii Mondiale (BM), citat de The Guardian, biocombustibilii au cauzat majorarea preturilor alimentelor la nivel mondial cu 75%, cu mult peste nivelul anticipat. UE incearca sa evite asemenea efecte secundare prin fixarea unor criterii sociale si de mediu stricte.

Obtinuti din cereale, plante oleaginoase si zahar, carburantii "ecologici" pot contribui la reducerea dependentei fata de combustibilii fosili, precum si a emisiilor de dioxid de carbon. Bioetanolul este produs din cereale, iar combustibilul biodiesel poate fi obtinut din produse precum rapita si floarea soarelui, fiind utilizat la motoarele Diesel. Biocombustibilul poate fi amestecat in proportii diferite cu motorina, pentru a crea un amestec care se utilizeaza drept carburant. Biodieselul reduce cu aproape 90% emisiile de dioxid de carbon si cu 98% pe cele de sulf.

Statele Unite este liderul acestei industrii, cu o productie de 18,9 miliarde de litri in 2006, fiind urmata de Brazilia, cu 17,3 miliarde de litri, in timp ce UE a reusit sa produca doar 1,6 miliarde de litri in colaborare cu SUA.

Bioetanolul este produs in SUA din porumb, iar Brazilia foloseste trestie de zahar. UE utilizeaza un amestec format din griu (36%), alcool brut (22%), sfecla de zahar (16%) si secara (15%).