Infiintarea unei companii-mamut de electricitate, care sa inglobeze mai bine de jumatate din piata de profil, este considerata de catre Societatea Academica din Romania (SAR) un adevarat "pericol pentru siguranta energetica a tarii". Intr-un raport care analizeaza proiectul guvernamental de creare a unui holding national de distributie si generare, SAR apreciaza ca acest proiect nu este in concordanta cu normativele europene si, in plus, ar trebui continuat procesul de privatizare din sectorul energetic.

Saptamina trecuta, guvernul ar fi trebuit sa ia in discutie proiectul initiat de AVAS privind constituirea unei Companii Nationale Energetice. Compania ar urma sa fie compusa din trei filiale Electrica neprivatizate (Muntenia Nord, Transilvania Nord si Transilvania Sud), generare hidro (toata compania Hidroelectrica) si termo (complexurile Turceni si Rovinari). Toate acestea s-ar afla sub coordonarea Electrica, ce ar urma sa investeasca in societati de generare banii obtinuti din privatizarile anterioare ale companiilor de distributie.

Aflat sub autoritatea AVAS, noul holding ar detine circa 60 la suta din productia de energie a Romaniei. Ulterior, compania ar fi privatizata pe bursa, prin vinzarea unor pachete de actiuni.

Criticile SAR

Cam acesta ar fi, foarte pe scurt, planul guvernamental. In raportul sau, SAR constata intai de toate lipsa aproape generala a unei dezbateri politice pe acest subiect. Numai PSD, spune SAR, ameninta cu o motiune de cenzura daca proiectul este aprobat de catre guvern. PSD se opune re-infiintarii unui jucator dominant precum fostul RENEL (CONEL), care ar fi foarte greu de supravegheat dupa o eventuala privatizare. Pe de alta parte, tot PSD considera ca viitoarea companie ar furniza energie catre populatie la un pret mai mare decit cel pentru companii.

In continuare, SAR apreciaza ca sunt mai multe motive de ingrijorare generate de planul guvernului. Ar fi vorba, intai de toate, de lipsa de transparenta a operatiunilor intre companiile care ar forma viitorul holding. SAR propune pastrarea unitatilor energetice sub forma unor companii separare, cu actionar majoritar Ministerul Economiei. "Altminteri va exista intotdeauna tentatia de a acoperi pierderile unora dintre generatori cu profiturile obtinute de ceilalti", arata Societatea Academica din Romania.

Pe de alta parte, SAR crede ca infiintarea "mamutului energetic" ar contrazice Agenda Lisabona, care la capitolul Liberalizare prevede de-monopolizarea in energie, prin separarea productiei de distributie in electricitate. "Chiar daca noua companie va respecta formal directivele UE (...) nu se va putea vorbi de o competitie reala pe piata cita vreme va exista un jucator dominant cu peste 60% din piata de productie", arata SAR.

Tot SAR crede ca privatizarea ulterioara a companiei va avea consecinte greu de calculat. "Valoarea pe piata a companiei holding va scadea", "tranzactiile pe OPCOM s-ar diminua semnificativ", "va persista incertitudinea privind situatia companiei si va scadea increderea unor potentiali investitori in sectorul energetic din Romania" sunt citeva din posibilele efecte, in perspectiva Societatii Academica din Romania.

Argumentele AVAS

La sfirsitul lunii trecute, AVAS anunta ca vor continua consultarile pe tema constituirii Companiei Nationale Energetice. Conform studiilor comandate de AVAS, principalele avantaje pentru Romania ale formarii CNE ar fi:

- crearea unei companii de stat de anvergura regionala care va actiona ca o contrapondere la lipsa de competitivitate remarcata intre companiile private din domeniul energetic, in special in sectorul de furnizare si distributie;

- un control mult mai bun al costurilor, rezultat din avantajele integrarii pe verticala;

- cresterea procentului de tranzactionare pe OPCOM - operatorul pietei de energie electrica din Romania - la cca. 30% (o cresterea cu cca. 7 / 8 procente);

- un rating de companie ridicat, ce va permite contractarea de credite in conditii avantajoase pentru retehnologizare si investitii green-field.