OPEC reduce productia de petrol in incercarea de a preveni scaderea pretului aurului negru
"OPEC a decis sa elimine excedentul enorm de productie pentru a evita o scadere brutala a preturilor", a explicat secretarul general al organizatiei, Abdallah el-Badri, intr-o conferinta de presa sustinuta miercuri la Viena.
Organizatia tarilor exportatoare de petrol a decis sa revina imediat la cotatiile din septembrie 2007, ceea ce reprezinta o productie de "28,8 milioane de barili pe zi, excluzand Indonezia", care a parasit cartelul, precizeaza OEPC, intr-un comunicat de presa publicat la sfarsitul celei de-a 149-a reuniuni. Membrii OPEC s-au angajat "sa respecte cu strictete aceste cote".
Daca mentinerea cotelor nu ar fi fost surprinzatoare, reducerea productiei reprezinta "o reala surpriza pentru piete", spun economistii de la Barclays Capital.
Scaderea simbolica a petrolului sub cotatia de 100 de dolari a constituit, fara indoiala, un argument puternic in favoarea "soimilor" cartelului, care faceau presiuni pentru reducerea ofertei, in scopul stoparii caderii preturilor.
Barilul Brent, tranzactionat pe bursa londoneza, a atins, marti noaptea, 98,89 dolari, cea mai puternica scadere din 25 martie. De la cotatia record de 147,5 dolari atinsa in 11 iulie, petrolul a pierdut, pana in prezent, 30% din valoare.
Decizia a afectat Arabia Saudita care, chiar inaintea reuniunii, a lasat sa se inteleaga ca OPEC nu se va atinge de productia sa.
In schimb, reducerea productiei reprezinta o victorie pentru aripa dura a cartelului, in special pentru Iran si Venezuela.
Surprinzatoare a fost si pozitia Kuweitului, stat care in general a sustinut pozitia Arabiei Saudite. Ministrul kuweitian al petrolului, Mohammad al-Olaim, a subliniat, in cadrul reuniunii, ca "tarile membre trebuie sa-si respecte in permanenta cota alocata".
In fata unei economii mondiale fragile, OPEC vrea sa evite scenariul catastrofic din 1998, cand preturile la petrol au scazut cu 10 dolari pe baril pe fondul crizei asiatice.
Urmatoarea reuniune a organizatiei va avea loc in 17 decembrie, la Oran, in Algeria.
- 0 (0 voturi)aiurea (Miercuri, 10 septembrie 2008, 14:46) tyty [anonim]nu sunt economist, dar cred ca pretul acestui produs ar trebui negociat cel mult o data la 6 luni, sa nu mai existe asemenea fluctuatii ale pietei. in fiecare zi e o noua negociere, ceea ce ii face tot mai bogati pe parazitii care detin aceste resurse si pun in pioneze economia mondiala. ce-ar fi daca fiecare salariat ar renegocia salariul in fiecare zi, daca fiecare contract intre firme s-ar renegocia in fiecare zi? citesc zilnic texte cu motivatia cresterii pretului petrolului de genul uragane, declaratia lui peste, razboiul cutare, si alte motivatii puerile care n-au nici o legatura cu productia de petrol, dar care afecteaza viata oamenilor simpli...devenim pe pielea nostra sclavii celor care detin resursele energetice ale planetei, muncim ca sa hranim niste paraziti, iar adunatura de infractori care conduc tarile noastre nu da doi bani pe aceste lucruri, ca ei tot bine o ducraspunde trimite
- 0 (0 voturi)se vede ca nu esti :P :D (Miercuri, 10 septembrie 2008, 15:01) Nautilus [anonim] i-a raspuns lui tytyMulte tari europene, printre care si Romania, detine resurse de petrolraspunde trimite
- +1 (1 vot)acelasi (Miercuri, 10 septembrie 2008, 15:49) tyty [anonim] i-a raspuns lui Nautilusda, dar nu mai e al nostru, ci al "prietenilor" de la OMV; ma refeream mai sus la cei care pot dispune de resursele energetice dupa bunul plac (arabii, rusii, venezuela si alte zone "democratice" ale planetei)raspunde trimite
-
-

O treime dintre pacienții cu Covid-19 se întorc în spital în următoarele 5 luni cu boli de inimă, de ficat sau cu diabet, iar unul din opt moare - amplu studiu britanic
Axionul ar putea să existe - Apar noi dovezi despre o particulă misterioasă a cărei poveste a început acum peste 40 de ani
Tiger, HBO Go: Un documentar despre mărirea și decăderea celui mai bun jucător de golf din toate timpurile. Dar nu numai
Experiențe personale: 5 tineri din România povestesc cum au folosit pandemia pentru a se reinventa
România și trenurile internaționale - O istorie de 130 de ani, de la trenurile ce parcurgeau peste 3.000 de km până la rutele mult mai scurte din prezent