UPDATE: Pretul petrolului a scazut sub pragul de 49 de dolari/baril

de George Florea     HotNews.ro
Joi, 20 noiembrie 2008, 15:40 Economie | Energie


Pretul petrolului continua sa scada, ajungind la Londra sub 49 de dolari/baril, iar la New York, sub 51 de dolari. Criza globala si scaderea productiei industriale au dus petrolul la un pret similar cu cel din luna mai 2005.

In jurul prinzului, barilul de petrol Brent se tranzactiona la Londra la pretul de 48,54 dolari, iar la New York, barilul de petrol ajunsese la 50,22 dolari.

Reamintim ca pretul petrolului a atins cel mai ridicat nivel din istorie in luna iulie 2008 (147,5 dolari la Londra si 147,2 dolari la New York).

Citeste si De ce cade petrolul? de Dan Popa.



















2257 vizualizari

  • 0 (2 voturi)    
    Specul (Joi, 20 noiembrie 2008, 16:10)

    Cristi [anonim]

    Deci pana acum a fost o mare specula , corect ? Sunt curios pe la caz ajunge benzina si motorina...dar si GPL-ul , noua teapa autohtona .
    • 0 (0 voturi)    
      Arabii si rusii, loviti de criza US (Joi, 20 noiembrie 2008, 20:42)

      Karic al Baril [anonim] i-a raspuns lui Cristi

      Potrivit expertilor AIEA (articol publicat de Le Monde in noiembrie), doar micile tari din Golf pot rezista la un baril de 40-50$. In schimb, Iranul are nevoie de 90-100$/baril, Irakul de 110, Venezuela de 70$, Algeria de 49$, Arabia saudita de 47$, Rusia de 40$. Asta e nivelul minim pentru ca aceste tari sa nu aiba bugete nationale deficitare. Economiile statelor petroliere sunt puternic subventionate, nici un arab din Golf, nici un iranian, rus sau venezuelian, nu plateste pretul real al procesarii si transportarii benzinei. mai exista si imense subventii de stat la alimente, energie si medicamente. In unele tari petroliere exista si o inflatie de functionari si alocatii date ca pomeni pt. ca triburile sau populatia din regiune sa nu se rascoale. Pt. toate astea trebuie sute de miliarde si scaderea pretului la baril de 3 ori in doar cateva luni e un dezastru.
      Iranul e practic in faliment, Rusia isi epuizeaza rapid rezervele valutare, Venezuela mai are doar 70 miliarde $ in fondul "special", iar tarile mici din Golf nu prea vor sa mai dea bani nimanui. Toate aceste tari (multe din ele anti-americane) vor fi obligate sa sacrifice fie programe de inarmare, fie sa riste revolte sociale.
      In acest moment, o lovitura nucleara asupra Iranului ar fi singura solutie pt. a creste barilul la 70-80$. Si nici asa nu e sigur, daca Iranul nu mai poate exporta nimic nu se va observa prea mult.
      E unul dintre cele mai potrivite momente (considerand situatia economica si energetica) pentru a declansa o interventie masiva in Iran, lumea e oricum in recesiune si nevoia de petrol mult mai scazuta.
      Abia acum incep anti-americanii ca o astfel de criza e devastatoare economic pt. tarile prost gestionate si dependente doar de petrol, insa mai ales ofera o buna ocazie de interventie militara, fara a mai recurge la obisnuita acuzatie de "vroiati petrol ieftin" sau "distrugeti economia mondiala" :))
      Sper ca Israelul sa observe momentul strategic!
  • +1 (1 vot)    
    corect (Joi, 20 noiembrie 2008, 16:19)

    c [anonim]

    Cei de la bursa l-au cumparat in vara ca sa-l revanda mai scump, pana i-a falimentat pe toti clientii finali, si au afectat si toate economiile. Acum se intoarce roata, bursa si producatorii tre sa plateasca.
  • +2 (2 voturi)    
    Vom lasa masina in garaj? (Joi, 20 noiembrie 2008, 16:27)

    Piston ion [anonim]

    Pare ciudat dar cred ca in curind vom merge pe jos ca e mai sanatos. Ma tem ca in curind productia va scadea vertiginos in astfel de conditii si pina la reglarea pretului/pietelor va trece ceva vreme.
  • 0 (2 voturi)    
    Se va stabiliza pretul in jur de 30~40 USD/baril (Joi, 20 noiembrie 2008, 16:36)

    Jad [anonim]

    Inainte de "umflatura" artificiala petrolul se tranzactiona cu 20~30 USD/baril
    Acum, avand in vedere ca petrolul este tranzactionat in functie de cerere si oferta si mai avand in vedere ca puterea de cumparare a dolarului s-a cam injumatatit => pretul de de 30~40 USD/baril
  • +1 (1 vot)    
    10 dolari pe baril ar fi un pret corect (Joi, 20 noiembrie 2008, 16:42)

    vector [anonim]

    10 dolari pe baril ar fi un pret corect

    Da si chiar asa pretul la GPL cand o sa fie scazut la pompa ???
    Presa faceti-va datoria si puneti astfel de intrebari la Petrom, Mol, Lukoil, Crimbo, SystemGas ... astia care importa/produc/vand GPL ....
  • -1 (3 voturi)    
    Nu e bine ce se intampla... (Joi, 20 noiembrie 2008, 16:43)

    Lukas [anonim]

    Lucrez in domeniul petrolier si va pot spune ca nu este bine ce se intampla. Petrolistii romani pot avea probleme, mai ales cei care lucreaza afara. Investitiile pot scadea, unele proiecte anula iar joburile si salariile noastre vor fi afectate. Sunt plecat de 10 ani pe afara iar pana anul acesta ne-a mers foarte bine. Speram ca piata sa isi revina, iar barilul sa urce din nou.
    • +4 (4 voturi)    
      de ce nu e bine ca scade pretu? (Joi, 20 noiembrie 2008, 17:01)

      vector [anonim] i-a raspuns lui Lukas

      Oricum in ultimii ani petrolistii au cerut preturi tot mai nesimtite argumentand cresterea continuua a cererii si au speculat faptul ca platitorii au avut cu ce platii respectivul pret.

      Pretul la petrol a fost crescut artificial.
      Dupa cum spuneam mai sus un pret corect ar fi de 10 euro/baril. Pret care le acopera toate cheltuieliile de productie, cercetare si distributie plus un profit sanatos.
      Insa companiile petroliere s-au obisnuit cu profituri extrem, extrem de nesimtite asta este problema. Iar acum cum dau de un pic de recesiune, cum gata va taie din salarii si e motiv de concediat proiecte nerentabile.
      E praf in ochii.
      De fapt lor nu le convine sa nu atinga targeturile la incasari. Aia e faza nu ca nu ar face profit si la preturile astea.
      Iar nebunii aia de fac insule in Dubai (insule creeate artificial), aia pe banii cui crezi ca le fac?
      Crezi ca mie imi convine sa platesc ca un idiot preturi tot mai nesimtite la pompa, doar ca arabii aia sa huzureasca???.
      Multumesc NU!
      • -2 (2 voturi)    
        Pretul corect (Joi, 20 noiembrie 2008, 17:14)

        Lukas [anonim] i-a raspuns lui vector

        Petrolul este o resursa epuizabila, iar pe masura ce zacamintele scad e normal ca pretul sa creasca. Cred totusi ca un pret corect ar fi la 80 euro/baril. In felul acesta arabii si-ar continua investitiile iar companiile petroliere ar putea sa ne sustina salariile. Veniturile noastre sunt direct corelate cu pretul petrolului. Mie nu imi convine sa imi reduc standardele de viata pentru ca pretul petrolului este scazut artificial. Dar nu imi fac griji...isi va reveni. Inshallah!
        • +1 (1 vot)    
          Peak oil (Joi, 20 noiembrie 2008, 17:44)

          Jad [anonim] i-a raspuns lui Lukas

          Din tot petrolul care se extrage aproximativ 2/3 se consuma pe transport.

          Cerearea mare de petrol exista atat timp cat tot ce tine de transport depinde de petrol

          In momentul in care masinile vor functiona cu motoare electrice (si cred ca in maxim 10 ani vom avea masini electrice la preturi de 5000 EURO), cerere de petrol va fi foarte redusa.

          Este un prag intre pretul de exploatare si pretul stabilit pe piata intre cerere si oferta, cand pretul de exploatare trece acest prag nu va mai extrage nimeni petrol pentru ca nu vor mai inregistra profit.

          In plus, pragul de exploatare maxima a rezervelor de petrol (Peak Oil - google it) ne cam aduce aminte ca de acum inainte petrolul ramas este din ce in ce mai putin si mai greu de extras => cheltuieli mai mari de exploatare.
          • +1 (1 vot)    
            Dream on... (Joi, 20 noiembrie 2008, 18:02)

            Lukas [anonim] i-a raspuns lui Jad

            Pentru urmatorii 20 de ani nu mi-as face probleme. Poate pentru urmatorii 50, dar atunci voi fi prea batran si nu o sa mai imi pese. Masini electrice de 5000 de euro in 10 ani zici? Ai citit mult SF. Nu zic ca este imposibil, dar investitiile de zeci de miliarde care sunt acum in derulare crezi se vor amortiza in 10 ani? Eu nu cred, deci implicit companiile petroliere care domina lumea si pot schimba guverne nu vor permite nici un automobil electric pe piata. Ce vezi tu...motoare hybride, alea sunt jucarii pt ecologisti.
          • 0 (0 voturi)    
            peak oil (Joi, 20 noiembrie 2008, 19:25)

            Capsunaru [anonim] i-a raspuns lui Jad

            Problema e mult mai trista decit vor oricare din autoritati sa transpire.
            Principalul consumator este transportul de calatori si marfa iar ca tara USA unde transportu calatorilor ia enorm.
            Problema cu masinile electrice / alternative am scris alternative este ca nu le vrea nimeni de la conducerea corupta (da, coruptie e si la altii) de catre marile corporatii. De ex electric only cars nu au voie sa circule mai pe nicaieri in America.
            Ca sa fie ieftina trebuie produca pt o piata mare. Daca asiatici vor fi aceea exista o sansa.
            Alta problema unde nu exista transparenta este cea a vectorului de energie. Pt a functiona masina are nevoie de energie care in cazul nostru era extrasa prin arderea carburantului. In momentul de fata exista 3 vectori potentiali : hidrogen, baterie, si aer comprimat. Din ce am citit pina acum se pare ca aerul comprimat ofera cel mai bun randament de stocare. Ce o sa aleaga piata ramine de vazut. Istoria ne invata ca nu sint alese cele mai bune metode ci cele mai aducatoare de bani pt cei ce conduc.
            Una peste alta trecerea trebuie sa se faca gradual ca populatia (cine altcineva) sa suporte cheltuielile. Daca trecerea va fi brusca exista posibilitatea unui colaps total catre o societate pre petroliera. (1850??)
    • +1 (1 vot)    
      Nu e bine ce se intampla pentru tine (Joi, 20 noiembrie 2008, 23:32)

      Ion [anonim] i-a raspuns lui Lukas

      Lukas,
      tu zici ca nu e bine ce sa intampla pentru tine personal. Adica tu o duci bine pentru ca noi platim mai mult decat trebuie pe benzina. Daca acum pretul scade, va afecta cativa petrolisti plecati in strainatate insa noi platim mai putin pe petrol.
      Eu zic ca nu e asa rau, de ce sa facem bogati pe rusi si arabi pentru ceva care ei nu fac mai nimic decat se uita la pompe cum scot petrol?
      Sper sa nu urce pretul din nou. 50$/baril e suficient, petrolistii pot sa stranga si ei cureaua la fel ca ceilalti muncitori.
  • +1 (1 vot)    
    Dar cu produsele (Joi, 20 noiembrie 2008, 17:02)

    vvv [anonim]

    De multe ori s-a pus in carca scumpirii benzinei, deci a transportului, orice scumpire a unor produse (alimentare cu precadere). Unde e efectul invers ???
  • 0 (0 voturi)    
    Pret GPL (Joi, 20 noiembrie 2008, 17:33)

    george [anonim]

    Ar fi culmea sa plangem de mila bancilor si companiilor petroliere. In mai 2005, pretul gazului la pompa era in jur de 15.000 lei vechi. Acum, la un pret identic al petrolului cu cel de atunci, pretul gazului la pompa este 25.000. (media dolarului in anul 2005 a fost de 29.136,55 lei, cam la fel ca acum). Se vor gasi, binenteles, o gramada de ,,opozanti" care vor veni cu diverse explicatii si motive, incepand cu incalzirea globala si terminand cu situatii geopolitice, accize, taxe, freza lui Basescu si alte abureli. Concluzia mea e una singura: JUPUIALA PE FATA!!!
  • 0 (2 voturi)    
    preturi (Joi, 20 noiembrie 2008, 19:10)

    Capsunaru [anonim]

    pretul este dat de cerere si oferta. Este foarte greu sa il stochezi ca atare se extrage cit se consuma.
    Aici vine partea interesanta... in ultimii ani prod mondiala nu a putut fi crescuta peste ceva gen 85mld barili in timp ce cererea asta vara era de genu 86 mld barili pe zi. De aici si discutiile despre oil peak adica s-au extras jumate din resurse. In momentul de fata cererea e undeva sa zicem la 82 mld barili pe zi. Tarille producatoare nu au cazut la pace care sa inchida pompele si cu cit % si iata ca a colapsat pretul.
    Din cauza faptului ca petrolul nu poate fi stocat si vindut mai tirziu, baietii smecheri de care povestea base au inventat contractele futures. Deci tu producator in loc sa vinzi petrolul care il ai azi tu vinzi petrolul care o sa il ai peste 6 luni. Aici vine speculantul... cumpara contractul pe credit (desi el nu are nici bani nici vapor nici ce face cu petrolul) in ideea sa il vinda peste niste luni evident mai scump.
    Deci pina acum s-au fript doar speculantii adica fondurile hedge si alte fonduri. Exportatorii cam au banii incasati cam pina prin Ian.
    Din pacate ccolapsarea actuala a pretului o sa faca uitate toate masurile de optimizare a consumui si in momentul cind economia o sa-si revina o sa urmeze o noua explozie a pretului. Istoria ne arata ca americanii (principalul consumator) au procedat similar la fiecare criza petroliera care a fost la rindul ei urmata de o criza economica.
    • 0 (0 voturi)    
      Confuzie (Joi, 20 noiembrie 2008, 23:51)

      Ion [anonim] i-a raspuns lui Capsunaru

      Cam faci confuzie intre speculanti si hedge. Hedge-ul face contract futures/options ca sa se protejeze impotriva fluctuatiilor de pret. De exemplu, daca esti consumator de petrol, iti calculezi preturile produselor tale in functie de un pret asigurat pe piata de derivative. Daca pretul petrolului creste sau scade, pretul produsului tau nu este afectat deoarece tu l-ai asigurat. Speculantul preia riscul, daca pretul creste el castiga, daca pretul scade el piarde. Compania de hedge nu iese in pierdere pentru ca pretul de productie al produsului companie nu e afectat de fluctuatia pretului petrolului.

      Un alt aspect, pe piata de derivate nu ai nevoie de vapor sau utilaje petroliere din moment ce contractele sunt pentru acoperirea riscului pentru diferenta de pret. Ca si consumator (hedge company), tot de la producator trebuie sa cumperi petrolul, speculantul iti plateste eventuala diferenta (daca pretul e mai mare) sau isi ia partea din pret (daca pretul petrolului e mai mic). Important este ca firma consumatoare se poate baza pe un pret fix, nu e interesata sa castige din aceasta fluctuatie.

      Problema apare atunci cand pe piata sunt mai multi speculanti decat hedgers. In acel moment, multe contracte se fac pur speculativ, nu sa se acopere riscul.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri