Romania sustine proiectul Nabucco, insa nu exclude nici participarea la alte proiecte, precum South Stream, in functie si de sustinerea Uniunii Europene pentru aceste investitii energetice, a afirmat, joi, premierul Emil Boc, citat de Mediafax.

"In privinta perspectivei proiectelor de finantare a petrolului, gazelor si energiei in spatiul Marii Negre, Romania urmareste cu prioritate realizarea proiectului Nabucco, a conductei Constanta-Trieste si construirea la Constanta a unui terminal de gaze naturale lichefiate. Sunt pe agenda noastra, fara ca prin aceasta sa neglijam celelalte proiecte europene aflate in dezbatere. Romania are avantajul strategic de a detine o pozitie importanta in oricare dintre ele, de aceea Romania isi va flexibiliza politica putand fi parte componenta si la alte proiecte europene", a afirmat primul ministru, la conferinta Mediafax Talks about Energy.

"M-am referit la toate culorile: White Stream, Blue Stream, South Stream. Putem fi parte la oricare din aceste proiecte, evident trebuie sa vedem modul in care UE si ceilalti parteneri vor fi inclinati in sustinerea unuia sau altuia dintre celelalte proiecte", a adaugat Emil Boc.

El a mai spus ca discutia se afla, inca, la un nivel general, tinand de contextul international si de politica energetica a Romaniei.

  • Nabucco vs. South Stream

Gazprom si compania italiana Eni intentioneaza sa construiasca gazoductul South Stream pe sub Marea Neagra, iar acesta ar urma sa aprovizioneze Italia si Balcanii cu gaz rusesc, ocolind Ucraina. South Stream, care va fi construit de Gazprom in parteneriat cu grupul italian Eni, va conecta Rusia cu Italia tranzitand Bulgaria si Grecia, si Rusia cu Austria, prin Bulgaria si Serbia. Proiectul este estimat la 14 miliarde de dolari.

Conducta Nabucco are scopul de a reduce dependenta energetica a Europei fata de Rusia, incepand cu 2013. Din acest proiect fac parte: OMV din Austria, compania ungara MOL, Transgaz din Romania, Bulgargaz din Bulgaria, firma turceasca Botas si grupul german RWE. Lungimea conductei ar atinge 3.300 kilometri si costurile acestui proiect se ridica la circa 7,9 miliarde euro, potrivit ultimelor estimari ale Consortiului. Conducta va fi finantata in proportie de o treime de proprietari si de doua treimi de banci.