Primele gaze din Azerbaidjan catre Europa ar putea ajunge in terminalul din Constanta in trei ani, a declarat marti Traian Basescu, care a semnat la Baku impreuna cu presedintii Azerbaidjanului si Georgiei si premierul Ungariei documentele oficiale privind proiectul AGRI de interconectare a rezervelor azere la piata europeana.

El a precizat ca Romania are deja un studiu de fezabilitate in executie, finantat de Guvernul SUA, care vizeaza terminalul de gaze lichefiate de la Constanta si exista disponibilitatea partii americane de a extinde studiul si pentru terminalul din Georgia.

Seful statului a mai spus in conferinta de presa comuna ca proiectul se va derula in trei etape. Prima etapa presupune crearea unei capacitati la terminalul din Constanta de zece miliarde metri cubi de gaze naturale, urmind ca in etapele doi si trei sa poata fi extins cu inca cite zece miliarde metri cubi.

"Este un proiect flexibil, ale carui costuri vor fi reglate in functie de nevoile de pe piata UE. Faza intai poate fi asigurata cu gazele furnizate de Azerbaidjan".

Basescu a declarat ca AGRI e cel mai ieftin proiect la alternativele de transport al gazelor naturale catre Europa din Marea Caspica si Asia Cerntrala: "Fie ca vorbim de South Stream, fie ca vorbim de Nabucco, AGRI e cel mai competitiv proiect", a spus el, adaugind ca Romania sustine si coridorul sudic de transport al gazelor (proiectul Nabucco). Aceeasi idee a fost sustinuta si de presedintele georgian, Mihail Saakasvili: "Daca va uitati la harta, acesta e cel mai scurt drum, cel mai logic pentru transporturile energetice din zona caspica spre UE".

Basescu a precizat ca tarile implicate isi asuma "sa duca lucrurile pina la stadiul de proiect, dupa care vom chema firmele private sa-l execute".

A urmat un schimb de glume intre Traian Basescu si premierul ungar, Viktor Orban: Basescu a precizat ca terminalele vor fi detinute de companii private si ca acestea nu vor purta numele sau ori ale celorlalti presedinti implicati in proiect, moment in care premierul Orban a intervenit, comentind ca, avind in vedere ca fara Basescu acest proiect n-ar fi existat, terminalul de la Constanta ar trebui sa-i poarte numele.​