Grupul energetic MVM din Ungaria va fi cooptat in compania de proiect AGRI pana la sfarsitul lunii februarie. Aceasta este una dintre deciziile luate in cadrul unei reuniuni a ministrilor energiei din Romania, Azerbaidjan, Georgia si Ungaria, cele patru tari implicate in proiectul AGRI, proiect care vizeaza transportul gazelor naturale din Marea Caspica si Asia Centrala catre Europa. Potrivit estimarilor, proiectul va costa, in functie de capacitatea de transport, pana la 4,5 miliarde de euro, a declarat ministrul Energiei din Azerbaijan, Natig Aliyev. Potrivit acestuia, elaborarea studiului de fezabilitate ar putea dura un an, iar lucrarile propriu-zise inca 1-2 ani.

Ministrii energiei din Romania, Azerbaidjan, Georgia si Ungaria, la semnarea protocolului privind proiectul AGRIFoto: Hotnews

"Investitia necesara va depinde de volumul de gaze. Daca vom creste la opt miliarde de metri cubi, investitia necesara va fi de 4,5 miliarde de euro", a precizat Aliyev.

  • Dupa cooptarea grupului MVM, urmatorii pasi sunt aprobarea termenilor de referinta pentru studiul de fezabilitate si transmiterea catre Comisia Europeana a documentatiei necesare pentru obtinerea unei finantari si includerea AGRI pe lista proiectelor energetice prioritare ale UE, a declarat Corneliu Condrea, presedintele Consiliului de Administratie al companiei AGRI. Potrivit acestuia, UE ar putea asigura o finantare de maxim 50% din valoarea studiului de fezabilitate.

Apoi,"undeva prin luna mai-iunie" va fi demarata procedura de licitatie in vederea elaborarii studiului de fezabilitate. Cateva luni mai tarziu, adica prin toamna, va fi selectata si compania care se va ocupa de elaborarea studiului de fezabilitate. Studiul ar putea sa coste intre 3 si 5 milioane de euro, a precizat Condrea.

Scopul principal al companiei AGRI este intocmirea studiului de fezabilitate pentru proiectul AGRI. Dupa finalizarea acestui studiu, daca concluziile acestuia vor fi favorabile, se va trece la etapa a doua, de atragere a investitiilor in vederea implementarii acestui proiect. Practic, AGRI va putea fi finantat si prin atragerea in proiect a unor investitori privati.

Prin proiectul AGRI, gazele vor fi furnizate pe ruta Baku (Azerbaidjan)-Kulevi (Georgia)-Constanza (Romania). Gazele din Azerbaidjan vor fi lichefiate in Kulevi si apoi transportate prin Marea Neagra pana in Constanta unde va avea loc un proces de delichefiere prin terminaul LNG. Intr-o prima faza, a putea fi livrate intre trei si opt miliarde metri cubi, urmand sa creasca la circa 20 de miliarde de metri cubi de gaze.

Transportul gazelor ar putea fi asigurat fie cu vase inchiriate, fie cu vase proprii special construite, a mai spus Condrea.

  • AGRI este un proiect nou in care sunt implicate, deocamdata, Romania, Azerbaidjan si Georgia. Reprezentantii autoritatilor romane au spus in mai multe randuri ca AGRI e cel mai ieftin proiect la alternativele de transport al gazelor naturale catre Europa din Marea Caspica si Asia Centrala. Dupa un an de negocieri, cele trei tari au semnat in septembrie un acord privind infiintarea unei companii de proiect care va avea sediul la Bucuresti.

"Printre atuurile proiectului AGRI se regăsesc: flexibilitatea pe care o presupune tehnologia LNG, traseul mai scurt al gazelor azere spre piaţa europeană, realizarea interconectorului România – Ungaria (Arad-Szeged) şi, nu în ultimul rând, sprijinul politic exprimat de toate cele patru state partenere", precizeaza Ministerul Economiei intr-un comunicat de presa.

Implementarea proiectului AGRI (Azerbaidjan-Georgia-Romania Interconnector) a fost discutata luni, 14 februarie, la Bucuresti, intr-o reuniune a ministrilor Energiei din cele patru tari implicate. Cu ocazia aceasta a fost semnat un protocol intre ministrului Economiei, Ion Ariton, ministrul Industriei si Energiei din Azerbaidjan, Natig Aliyev, ministrul Energiei din Georgia, Alexander Khetaguri si ministrul Dezvoltarii Nationale din Ungaria, Tamas Fellegi.