Comisia Europeana are toate motivele sa demareze, din martie, procedurile de infringement din cauza dependentei totale de Guvern a Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE). Guvernul a fost avertizat inca din iunie, anul trecut, ca trebuie sa adopte urgent masuri pentru a intari pozitia ANRE si pentru a-i reda independenta. Abia acum, pe ultima suta de metri, Ministerul Economiei a supus dezbaterii publice un proiect de ordonanta de urgenta privind transpunerea unei directive europene, 73/2009, referitoare la organizarea pietei gazelor. In paralel, ar trebui publicat un proiect de act normativ si pentru transpunerea directivei 72/2009 referitoare la organizarea pietei electricitatii, dar acesta se lasa asteptat. Insa, transpunerea directivelor europene prezinta unele hibe, fapt pentru care Romania risca in continuare procedura de infringement.

Guvernul tine pretul energiei sub controlFoto: AGERPRES

In mod normal, aceste acte normative privind transpunerea directivelor europene ar trebui sa permita ANRE sa redevina independenta. Aceasta inseamna, printre altele, ca presedintele ANRE va aproba regulamentul propriu de organizare si grila de salarizare a personalului, prin exceptie de la Legea privind salarizarea unitară a personalului. Altfel spus, salariatii ANRE nu vor mai fi platiti ca orice bugetar.

Printr-o scrisoare trimisa in vara anului trecut, Comisia Europeana s-a aratat nemultumita de efectele Legii 329 şi H.G. 1428 din 2009 prin care ANRE a fost subordonată bugetar Secretariatului General al Guvernului, veniturile sale fiind transferate la bugetul de stat. De asemenea, si-a exprimat ingrijorarea fata de schimbarile dese ale presedintilor si pierderea personalului calificat ca urmare a reducerilor de salariu (50% conform Legii salarizării unice, 25% reducere temporară a salariului până la sfârşitul lui 2010), se arata intr-un raport al Societatii Academice Romane (SAR).

documente

Directiva 72/2009 privind sectorul energiei electrice

"Poziţia slăbită a ANRE a stârnit o reacţie severă din partea Comisiei Europene şi se va iniţia procedura de infringement în martie 2011 dacă nu se iau măsuri corective de îndată. Spre deosebire de alte acţiuni de infringement, de data aceasta CE este extrem de serioasă: România este singura ţară din UE care a cunoscut o astfel de involuţie a independenţei de reglementare", mai precizeaza raportul SAR.

In cazul in care ANRE nu-si capata independenta, Romania risca, in curand, declansarea procedurii de infringement in conditiile in care Romania şi-a asumat obligaţia implementării celui de-al Treilea Pachet pe Energie până în data de 3 martie 2011.Punctele cheie ale celui de-al treilea pachet energetic, care a fost adoptat de Parlament la 21 aprilie, sunt deschiderea pietei energiei, creşterea investiţiilor şi siguranţa energetică.

Romania nu scapa prea usor de riscul declansarii procedurii de infringement

Cu doua zile inainte de data limita pentru implementarea celui de-al Treilea Pachet pe Energie, Ministerul Economiei a reusit sa supuna dezbaterii publice un act normativ privind transpunerea directivei europene referitoare la organizarea pietei gazelor. Potrivit informatiilor HotNews.ro, "in scurt timp" va urma si cea referitoare la organizarea pietei electricitatii. Insa, nu este suficient pentru a multumi Comisia Europeana. In primul rand, trebuie sa fie adoptate de Guvern. Potrivit informatiilor detinute de HotNews.ro, Guvernul mizeaza pe faptul ca procedurile de infringement sunt greoaie si presupun o succesiune de

documente

Directiva 73/2009 privind sectorul gazelor naturale

pasi care trebuie parcursi de Comisia Europeana. De aceea, nu se grabeste foarte tare sa adopte actele normative. Primul pas este atentionarea Romaniei. Daca statul reintra in legalitate, procedura se inchide. Daca nu, pocedura continua. Urmatorul pas important este deschiderea unui proces la Curtea Europeana de Justitie (CEJ). Ultimul pas este penalizarea statului cu o amenda foarte mare.

Chiar si daca ar fi adoptate acum acele acte normative, nu este sigur ca Romania va scapa de procedura de infringement din cauza ca transpunerea directivelor europene nu este facuta corect, iar ANRE ramane "legata" in continuare de Guvern, potrivit unor surse din domeniu. In primul rand, nominalizarile sunt facute doar de o singura persoana, si anume primul-ministru, nu de intregul guvern. Pentru o independenta sigura, conducerea ANRE ar fi trebuit numita de Parlament sau, in cel mai rau caz, de Guvern, nu doar de premier, mai spun sursele citate.

Cum vede Guvernul independenta ANRE

  •  ANRE este condusă de un preşedinte şi un vicepreşedinte, numiţi de Primul Ministru al României.
  •  Pentru aprobarea reglementarilor elaborate de ANRE se constituie un Comitet de Reglementare;
  •  Comitetul de Reglementare este format din presedinte, vicepresedinte si 7 reglementatori;
  •  Cei 7 reglementatori sunt numiti de primul-ministru, din cadrul personalului ANRE, la propunerea presedintelui ANRE;
  •  Membrii Comitetului de Reglementare au dreptul la o indemnizaţie de şedinţă egală cu 5% din salariul de bază al preşedintelui ANRE;
  •  Comitetul de reglementare al ANRE este asistat de un consiliu consultativ format din 11 membri, numiţi prin decizie a prim-ministrului, la propunerea preşedintelui ANRE din cadrul cadrelor universitare sau al specialiștilor de renume, cu experiență în unul dintre următoarele domenii: economic, financiar-contabil, gaze naturale, energie electrică, al investiţiilor, managementului afacerilor sau ştiinţe juridice;
  • Membrii Consiliului Consultativ au dreptul la o indemnizaţie de şedinţă egală cu 5% din salariul de bază al preşedintelui ANRE;
  • Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul Energiei - ANRE este autoritate administrativ autonomă cu personalitate juridică, autofinantată, de  specialitate, independentă din punct de vedere decizional, organizatoric si functional, având ca obiect de activitate elaborarea, stabilirea şi monitorizarea  aplicării ansamblului de reglementari obligatorii la nivel naţional, necesar functionării sectorului şi pieţei energiei electrice, precum şi a gazelor  naturale, în condiţii de eficienţă, concurenţă, transparenţă şi protecţie a consumatorilor.
  • ANRE se află în coordonarea prim-ministrului și îşi desfăşoară activitatea în baza Regulamentului propriu de organizare si functionare aprobat de Presedintele  ANRE; Organigrama ANRE este anexă la regulamentul propriu de organizare si functionare;
  •  În îndeplinirea atribuţiilor sale, ANRE, precum şi persoanele din conducerea acesteia nu vor solicita sau primi instrucţiuni de orice natură de la nici o altă instituţie ori autoritate publică;
  •  ANRE întocmeşte anual bugetul propriu de venituri şi cheltuieli, în conformitate cu normele metodologice în vigoare, care se aprobă prin ordin al  preşedintelui ANRE;
  • Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale ANRE se asigură integral din venituri proprii iar finanțarea proiectelor în domeniul eficienţei energetice  se asigură din alocaţii acordate de la bugetul de stat;
  •  In termen de 30 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, presedintele ANRE va aproba Regulamentul propriu de organizare și funcționare al  ANRE precum si grila de incadrare si salarizare a personalului ANRE, prin exceptie de la Legea-Cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului  plătit din fonduri publice;
  • Personalul ANRE este angajat si eliberat din funcţie in conformitate cu prevederile legislatiei muncii iar salarizarea acestuia se realizează în conformitate  cu prevederile contractului colectiv de munca la nivelul ANRE;
  • Veniturile proprii ale ANRE provin din tarife percepute pentru acordarea de licenţe, autorizaţii şi atestări, pentru prestări de servicii, din contribuţii  ale operatorilor economici din sectorul energiei şi gazelor naturale, precum şi din fonduri acordate de organisme interne sau internaţionale;
  • Nivelul tarifelor şi cel al contribuţiilor prevăzute la alin. (8) se stabilesc şi se actualizeaza prin ordin al presedintelui ANRE si vor fi publicate in  Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;
  • Soldurile anuale rezultate din execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al ANRE ramân la dispoziţia acesteia şi se folosesc în anul urmator.

ANRE are rolul de a supraveghea piaţa energiei electrice si gazelor naturale. De asemenea, ANRE are misiunea de a crea si aplica sistemul de reglementari necesar functionarii sectorului energiei si pietelor de energie electrica, energie termica si gaze naturale in conditii de eficienta, concurenta, transparenta si protectie a consumatorilor, precum si cel necesar implementarii sistemului de reglementari necesar asigurarii eficientei energetice si promovarii utilizarii la consumatorii finali a surselor regenerabile de energie.

ANRE colaboreaza cu autoritati publice si organisme ale societatii civile, agenti economici din sectorul energiei electrice, energiei termice si gazelor naturale, cu organizatii internationale din domeniu, astfel incat transparenta si obiectivitatea procesului de reglementare sa fie asigurate.

In prezent, ANRE se afla in subordinea premierului si este finantata integral de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.