Planurile de dezvoltare a capacitatilor de productie in sectorul energiei regenerabile din Romania sunt blocate din cauza lacunelor legislative, sustin reprezentantii Consiliului Investitorilor Straini (CIS). Desi, legea care defineste cadrul de stimulente pentru investitiile in acest domeniu a fost aprobata inca din 2008, nici pana in acest moment nu au fost adoptate normele de aplicare. Pentru adoptarea normelor, autoritatile romane ar fi trebuit sa trimita Comisiei Europene o notificare oficiala, fapt care nu a fost realizat nici pana in prezent. Autoritatile romane spun ca aceasta intarziere este cauzata de preocuparea Comisiei Europene de a nu exista masuri excesive de sprijin. De aceea, nu este exclus ca stimulentele pentru investitori prevazute in legea primara sa fie reduse. Investitorii nu vad cu ochi buni nici intarzierea aplicarii legii, nici posibilitatea reducerii facilitatilor.

Energia eolianaFoto: Planning
  • "Dupa doi ani, inca se discuta modificari la Legea 220/2008. Perspectivele intarzierii legii sau modificarii ei pe parcurs nu incita  la investitii. Avem  perspectiva atat a intarzierii, cat si a modificarii legii (...)Daca se va face vreo modificare a legii, anulez orice investitie", a declarat Jean Valvis,  co-preşedinte al grupului de lucru pentru Energie al CIS. Acesta a precizat ca nu poate admite nici cea mai mica reducere a stimulentelor deoarece nu o  permit planurile sale de investitii.

Reprezentantii investitorilor straini spun ca potentialul de investitii in industria regenerabila este foarte mare in Romania, insa problemele legislative blocheaza orice initiativa in acest sens. Potrivit CIS, Romania ar putea atrage investitii in energia eoliana de peste 5 miliarde de euro in urmatorii trei ani.

  • Pentru a atrage capital la un cost rezonabil trebuie indeplinite cateva conditii: un mediu economic atractiv si un cadru legal stabil si predictibil. "Aceste  conditii sunt importante, mai ales in contextul investitiilor in energia regenerabila, care are un potential de peste 5 miliarde de euro in urmatorii trei  ani. Cum investitia medie intr-o capacitate de generare din acest sector se ridica la 100 de milioane de euro, nu exista niciun investitor capabil sa sustina un plan de investitii care sa primeasca o asemenea finantare in absenta unui cadru legislativ clar, stabil si prietenos",a declarat Frank Hajdinjak, presedintele grupului de lucru pentru energie al CIS.

Potrivit Consiliului Investitorilor Straini, reglementari suplimentare trebuie sa insoteasca legislatia, in ceea ce priveste garantiile in legatura cu pretul minim al certificatelor verzi dupa 2016, alocarea finala si validitatea certificatelor, precum si procedura in cazul certificatelor in exces.

Autoritatile romane au trimis la Directoratul pentru Competitie al UE o propunere privind posibilitatea de a revizui schema de acordare a certificatelor verzi, incepand cu 2017, in functie de profitabilitatea proiectelor implementate pana la data respectiva. Aceasta abordare afecteaza planurile de afaceri pe termen lung si capacitatea de finantare a proiectelor, daca nu este respectat principiul numit "grandfathering", asa cum a solicitat Directoratul, sustin repezentantii CIS. Acest principiu asigura respectarea unor reguli clare pentru proiectele existente fata de cele viitoare.

O alta bariera in calea investitiilor este capacitatea foarte redusa a de preluare a energiei in reteaua Transelectrica.

  • Investitorii mai spun ca Romania dispune de trei milioane de hectare care sunt propice culturilor din care se poate obtine biomasa. Insa este necesara mentinerea numarului de certificate verzi pentru investitiile in astfel de culturi.

HotNews.ro a aratat la inceputul anului ca reprezentantii Comisiei Europeane inca analizeaza oportunitatea aplicarii Legii 220/2008 care prevede o serie de facilitati pentru producatorii de energie regenerabila, in functie de tehnologia folosita. Din cauza acestor facilitati, Comisia Europeana vrea sa se asigure ca nu este vorba de ajutoare de stat. Actorii din domeniul energiei regenerabile sunt ingrijorati in legatura cu timpul pe care il implica intreaga procedura.

* In prezent, cererile de racordare din partea investitorilor depasesc de aproape patru ori capacitatea sistemului energetic national de preluare a energiei eoliene. In cazul in care Transelectrica nu creste capacitatea de transport, pot aparea probleme tehnice.

Cererile de racordare din partea investitorilor la Sistemul Energetic National insumeaza o putere de peste 11.000 megawatti (MW), potrivit Transelectrica. In situatia actuala, sistemul energetic national poate prelua aproximativ 3.000 MW putere instalata. Practic, doar un sfert din cererile de racordare din acest moment ar avea sanse sa se concretizeze. Reprezentantii Transelectrica sustin se fac, totusi, eforturi pentru cresterea capacitatii de transport a energiei.

Legea prevede ca producatorii de energie regenerabila sa primeasca certificate verzi in functie de tehnologia folosita. Potrivit noii legi, producatorii de energie regenerabila vor beneficia de certificate verzi in felul urmator:

* Pentru energia produsa in centrale hidroelectrice cu puteri instalate de cel mult 10 MW: 3 certificate pentru fiecare MWh produs si livrat daca centralele sunt noi si 2 certificate pentru fiecare MWh daca centralele sunt retehnologizate

* Doua certificate pana in 2017 si un certificat din 2018 pentru fiecare MWh produs si livrat de producatorii de energie eoliana

* Trei certificate pentru fiecare MWh produs si livrat din energie din biomasa, biogaz si sursa geotermala

* Sase certificate pentru fiecare MWH produs si livrat din energie solara

Potrivit legii, furnizorii trebuie sa achizitioneze certificate verzi echivalent cu 8,3% din energia comercializata in acest an, urmand ca ponderea sa creasca la 20% in 2020. Un certificat verde se va putea tranzactiona la o valoare cuprinsa intre 27 si 55 de euro.​