In fata cresterii preturilor la combustibili, Guvernul se gandeste la cea mai proasta masura posibila: inghetarea preturilor.

In primul rand, nu ne este foarte clar de ce cresc preturile la combustibili. Nu am vazut o analiza clara din care sa reiasa cat din crestere se datoreaza cresterii pretului petrolului, cat se datoreaza cursului de schimb si cat se datoreaza cresterii marjelor de profit.

Inghetarea preturilor va duce la rezultate perverse. In primul rand, productia de carburanti pentru intern va scadea si cel mai probabil va exista o penurie. Vor reveni cozile la benzina si perioadele cand orice sofer responsabil tinea in casa o canistra de benzina.

De asemenea, va redeveni profitabil micul trafic - cumperi benzina ieftina din Romania si o vinzi in afara, la pret nesubventionat. Diferenta e profit pur si neimpozabil.

Guvernul nu poate regla prin masuri administrative o problema de piata. Nimeni nu a demonstrat fara echivoc ca problema pretului benzinei este un esec al pietei si nu o crestere sezoniera a pretului petrolului. Masura este fundamental populista, rezolva temporar problema pretului si creeaza multe noi probleme care cel mai probabil se vor rezolva in ani de zile.

Asa cum in Grecia inghetarea pretului la medicamente a dus la disparitia lor de pe piata si la reducerea investitiilor, asa si in Romania inghetarea preturilor va duce in primul rand la penurie si cozi.

Comenteaza pe blogul lui Mihai Marcu.