Banca Mondiala recomanda Ministerului Economiei sa renunte la crearea a "doi campioni nationali" in sectorul energetic, aratand ca planurile privind infiintarea celor doua companii au blocat investitiile in domeniu. De asemenea, recomanda elaborarea unui set de reforme la companiile de stat, acestea presupunand printre altele, vanzarea unor pachete de actiuni de la Hidroelectrica si Nuclearelectrica, lichidarea unitatilor neviabile si vanzarea energiei electrice si a gazelor pe bursa, intr-un mod transparent. Recomandarile sunt cuprinse intr-un document de aproape 200 de pagini. Potrivit evaluarii (Functional Review-n.r.), prin contractele bilaterale incheiate in mod netransparent, Hidroelectrica a pierdut circa 4-5 miliarde de lei. Ministerul Economiei considera ca aplicarea unora din aceste recomandari ar putea avea consecinte negative.

O parte din planul de actiuni pe Energie al BMFoto: Hotnews

In evaluarea Bancii Mondiale se arata ca inca de la sfarsitul lui 2007, Romania a blocat punerea in aplicare a angajamentelor din Energy Road Map 2003, cand a fost negociat capitolul Energie pentru aderarea la UE. La sfarsitul anului 2007, punerea in aplicare a reformei a stagnat deoarece au inceput dezbaterile pentru infiintare a unul sau doi campioni energetici, se arata in evaluare. Acesta recomanda Romaniei sa reia punerea in aplicare a angajamentelor din "Road Map". In acest sens, Banca Mondiala propune mai multe reforme care sunt interdependente.

"Primul set de trei reforme este conceput pentru a incepe procesul de restaurare a credibilitatii si pentru atragerea investitorilor. Romania a pierdut multi ani din cauza stagnarii reformei si nu-si poate permite si alte amanari".

  • Potrivit Bancii Mondiale, necesarul de investitii in sectorul energetic este foarte mare, fiind estimat la circa 30-35 miliarde de euro in urmatoarii 10 de  ani, din care jumatate in productia de energie electrica.

Strategia privind "campionii nationali" va descuraja sectorul privat si nu va fi putea fi obtinuta o astfel de finantare, considera Banca Mondiala. De aceea este nevoie de punerea in aplicare a intregului pachet de reforme.

Primele 3 actiuni imediate sunt urmatoarele:

  • Reforma 1: Guvernul anunta anularea planului de a crea doua companii energetice si reia punerea in aplicare a angajamentelor din Energy Road Map-2003,  aceasta fiind o strategie echilibrata de atragere a investitorilor si de dezvoltare a societatilor de stat viabile. Aceasta include listarea Hidroelectrica,  Nuclearelectrica, Electrica si Romgaz;
  • Reforma 2: Guvernul cere producatorilor de energie electrica si companiei Romgaz sa incheie contracte bilaterale in mod transparent si competitiv prin bursa energiei OPCOM sau alte proceduri similare. Hidroelectrica si Romgaz sa renegocieze contractele bilaterale actuale in sensul de a majora preturile sau sa le rezilieze.
  • Reforma 3: In ceea ce priveste datoriile CFR-ului catre distribuitorii de energie: Ori sunt gasite solutii pentru plata datoriilor, ori se deconecteaza  serviciile CFR de la electricitate. Factura la energia electrica din partea CFR catre CEZ, ENEL, E.ON si Electrica a ajuns la 1,7 mld lei. ; Guvernul sa  elimine barierele legislative si fizice pentru exporturile de gaze ale producatorilor din Romania.

Raportul arata ca planul de infiintare a companiilor campion trebuie anulat avand in vedere ca alunga investitorii. Inainte de anuntarea acestui plan, au sosit in Romania companii puternice precum CEZ, Enel, E. ON, GDF si OMV. La sfarsitul anului trecut si inceputul acestui an, s-au retras 4 din 6 companii implicate in proiectul reactoarelor 3 si 4 de la Cernavoda, aminteste Banca Mondiala in raport.

Potrivit acestuia, sunt necesare masuri urgente pentru a restabili credibilitatea Romaniei in domendiul energiei.

document energie

De asemenea, producatorii interni de gaze,Petrom si Romgaz, sunt obligati sa-si vanda productia lor la preturi foarte mici, oferind un discount (teoretic) de 7 miliarde lei/an. Producatorii de gaze si titei sunt afectati de datele insuficiente si de procedurile indelungate si netransparente de concesiune ale Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale. In plus, reglementarile netransparente ale ANRE au costat distribuitorii de gaze peste 1 mld de lei din 2009.

In evaluare se mai arata ca preturile subventionate la energie slabesc stimularea eficientei energetice. Subventiile ar trebui sa sa fie directionate catre familiile vulnerabile, cu venituri mici. Reformele trebuie adptate imediat, deoarece Romania nu-si mai poate permite intarzieri. Guvernele succesive au incercat, fara succes, sa infiinteze campionii nationali. Aceasta pana cand, deciziile din martie si aprilie 2011 ale Curtii de Apel Bucuresti au zadarnicit planul de infiintare a Electra si Hidroenergetica.

BM recomanda ca urmatoarele trei actiuni sa fie adoptate in perioada imediat urmatoare, pana la sfarsitul anului 2011, cel tarziu.

  • Reforma 4: Implementarea celui de-al treilea pachet legislativ privind independenta reglementarii pe piata energiei electrice si a gazelor naturale.
  • Reforma 5: ANRE sa reia liberalizarea in domeniul energiei ANRE , sa elimine preturile reglementate pentru consumatorii non-casnici.
  • Reforma 6: Guvernul sa pregateasca un program de reforme la societatile de stat, inclusiv la Hidroelectrica, Nuclearelectrica si Romgaz, si lichidarea activelor neviabile.

Evaluarea recomanda ca Romania sa reia punerea in aplicare a reformelor de energie in conformitate cu normele UE, avand in vedere ca in 2009, Comisia a lansat proceduri de infringement impotriva Romania.Aceasta pentru ca Romania continua sa furnizeze energie electrica si gaze la preturi reglementate pentru toate grupurile de consumatori. Potrivit BM, sunt practici care incalca legislatia comunitara. Comisia a emis avize motivate cu privire la preturile reglementate pe 5 aprilie 2011 si poate deferi cauzele Curtii de Justitie, in cazul in care Romania nu ia masuri.

UE a adoptat de-al treilea pachet energetic. Romania a ratat termenul de 3 martie 2011 pentru transpunerea celui de-al treilea pachet legislativ privind piata energiei. Acest pachet este necesar mai ales in vederea liberalizarii pietei energiei electrice si a gazelor naturale. Revizuirea recomanda ca Romania sa reia reformele in conformitate cu al treilea pachet energetic.

BM recomanda, de asemenea, ca reforma la comaniile de stat sa inceapa cu Hidroelectrica, Nuclearelectrica si Romgaz. Ministerul Economiei administreaza 64 de intreprinderi de stat si nu poate aplica nu program de reforme pentru toate.

Masuri:

  • Guvernul sa transfere controlul financiar al Hidroelectrica, Nuclearelectrica si Romgaz la Ministerul Finantelor. Guvernul sa reorganizeze consiliile de administratie, prin reducerea semnificativa a numarului de oficiali guvernamentali numiti politic, si inlocuirea lor cu persoane calificate, printr-un proces de selectie transparent. Numirea unei conducerii executive in baza unui proces de selectie transparent si a unor criterii de calificare.
  • O mai mare transparenta in ceea ce priveste obiectivele si politicile companiilor Hidroelectrica, Nuclearelectrica si Romgaz
  • Listarea actiunilor de la Hidroelectrica si Nuclearelectrica cu oferte publice initiale de aproximativ 15-20% din actiuni, pe langa cele de la Romgaz planificate deja pentru vanzarea pe bursa.
  • Raportul recomanda aplicarea unui program de reforma si la Electrica si cele trei filialele ale sale ramase neprivatizate, la Termoelectrica, Deva si ELCEN, cele trei complexuri energetice (Craiova, Turceni si Rovinari) si societatile CNH si SNLO.
  • Se recomanda listarea, privatizarea sau lichidarea; Listarea cu o oferta publica initiala de 15-20% a actiunilor la Electrica;
  • Vanzarea pachetului majoritar de actiuni catre investitori strategici de la ELCEN (impreuna cu Radet), si la cele trei complexuri energetice Craiova, Turceni si Rovinari. ELCEN este efectiv in stare de faliment. Daca ELCEN este oferit spre vanzare impreuna cu clientul sau principal, Radet Bucuresti, aceasta poate avea un viitor durabil Cele trei complexuri energetice (Turceni, Craiova, Rovinari) sunt putin probabil sa supravietuiasca in proprietate publica. In cazul in care acestea cad, de asemenea, viitorul companiei miniere SNLO va fi sumbru.
  •  Deva si cele mai multe unitati de la Termoelectrica vor trebui lichidate. Cu cat intarzie actiunile de lichidare, cu atat cresc costurile si datoriile.

In plus, Banca Mondiala critica faptul ca ANRE a ramas politizata si ca este dependenta in relatia cu Executivul.

In loc de a vinde cele trei complexuri energetice catre investitori strategici, asa cum este prevazut in Road Map, Ministerul Economiei are in vedere o fuziune a lor cu SNLO si infiintarea unui complex mai mare pe lignit-Oltenia. Un plan similar este prevazut si pentru Deva, Paroseni si CNH, acestea urmand sa formeze un complex pe huila-Hunedoara. In cazul in care Guvernul aproba aceste fuziuni, raportul recomanda ca Oltenia sa se adauge pe lista companiilor la care urmeaza sa fie aplicate reforme, sa aiba o conducere profesionista si, de asemenea, sa fie oferite spre vanzare unor investitori strategici.

Alte reforme prioritare trebuie sa fie puse in aplicare cat mai curand posibil.

  • Reforma 7: Ministerul Economiei trebuie sa simplifice functiile departamentelor din cadrul institutiei si sa sporeasca responsabilitatea in societatile de stat. In schimb, trebuie sa se concentreze pe securitatea energetica.
  • Reforma 8: In utilizarea fondurilor UE, guvernul trebuie sa aloce fonduri suplimentare pentru energia regenerabila, eficienta energetica si infrastructura energetica.
  • Reforma 9: Guvernul trebuie sa aduca imbunatatiri in ceea ce priveste coordonarea interministeriala a functiilor legate de energie
  • Reforma 10: Guvernul trebuie sa elaboreaze o strategie nationala privind schimbarile climatice.

In pofida reducerilor majore de personal (32% din posturi, dintre care doar jumatate fiind disponibilizari reale), functiile de la minister au ramas aceleasi, conducand la o suprasarcina pentru restul personalului. Punerea in aplicare a reformei in cazul companiilor de stat ar trebui sa reduca semnificativ implicarea actualului personal in gestionarea societatilor de stat si in acelasi timp ar spori responsabilitatea managementului de la aceste companii. Acest lucru ar permite ministerului sa se concentreze pe activitatile sale privind securitatea energetica, eficienta energetica si lupta impotriva schimbarilor climatice.

  • Raportul recomanda, de asemenea, fuziunea a doua directii din minister care se ocupa de energie. Raportul mai recomanda Ministerului sa reduca dependenta de ISPE (Institutul de Studii si Proiectari Energetice-n.red.)in ceea ce priveste consilierea si sa angajeze si alte firme cu experienta internationala in reformele pe energie si schimbari climatice.

Absorbtia accelerata a fondurilor UE trebuie sa ramana un obiectiv central al Guvernului. In aceasta privinta trebuie alocate fonduri suplimentare pentru energia regenerabila (alta decat energia eoliana care beneficieaza de un mecanism de sprijin generos) si eficienta energetica. In ceea ce priveste energia termica, autoritatile de la nivel central acorda subventii anuale de circa 250 milioane de euro. In egala masura, si autoritatile locale acorda subventii. Tarifele nu au tinut pasul cu cresterea costurilor.

BM mai recomanda ca Executivul sa pregateasca o strategie nationala privind schimbarile climatice. De asemenea, Romania nu are o strategie de eficienta energetica, care este cheia de succes in lupta impotriva schimbarilor climatice, considera BM. Nu exista o coordonare clara cu actiunile Ministerului Mediului in ceea ce priveste schimbarile climatice. Ministerul Mediului are Departamentul pentru schimbarile climatice si dezvoltarea durabila, ale caror functii sunt strans legate de sectorul energetic. Lipsa de cooperare intre Ministerul Economiei si Ministerul Mediului a facut ca Romania sa ajunga in situatia de a nu putea vinde surplusul de unitati de emisii de dioxid de carbon care ar fi adus in tara peste 2 miliarde de euro.

Ministerul Economiei considera ca respectarea recomandarilor Bancii Mondiale ar avea consecinte negative. In urma privatizarii Hidroelectrica, Nuclearelectrica si a complexurilor energetice, pretul la energie ar creste foarte mult pana la un pret mediu de 211 lei/Mwh, fata de o estimare de 173 lei/Mwh in cazul in care s-ar infiinta doua companii energetice. Ministerul Economiei mai crede ca pierderile estimate la Hidroelectrica sunt exagerate. Faptul ca Hidroelectrica pierdut 4 miliarde de lei este o declaratie de neacceptat, considera Ministerul Economiei.

  • Ministerul Economiei mai arata ca ANRE subliniaza faptul ca Romgaz incheie contracte bilaterale cu ajutorul unei proceduri transparente, preturile fiind acelasi pentru toti partenerii. Ministerul Economiei mai crede ca pierderile estimate la Hidroelectrica sunt exagerate. Faptul ca Hidroelectrica pierdut 4 miliarde de lei este o declaratie de neacceptat in opinia Ministerului Economiei.

Ministerul Economiei mai arata ca ANRE subliniaza faptul ca Romgaz incheie contracte bilaterale cu ajutorul unei proceduri transparente, preturile fiind acelasi pentru toti partenerii. In ceea ce priveste pretul la gaze, ANRE va contracta un studiu privind impactul in urma eliminarii preturilor reglementate. Ca urmare a unei analize comune a Ministerului Economiei si ANRE, s-a convenit elaborarea unui studiu de impact. Piata interna nu permite punerea in aplicare a unei astfel de masuri decat treptat. Guvernul va elimina pana in 2015 preturile reglementate la energie, in conformitate cu programul convenit cu FMI si Comisia Europeana, in baza unui calendar care va fi stabilit inainte de septembrie 2011. Tarifele la energia electrica si gaze vor creste intre 2011 si 2015. Va fi un program mai accelerat pana in 2012 pentru companii, iar pentru populatie intre 2013 si 2015. Banca Mondiala a precizat ca acesta este un calendar stabilit cu FMI, nu cu Comisia Europeana.

In ceea ce priveste propunerea Bancii Mondiale ca reforma economica sa inceapa cu Hidroelectrica, Nuclearelectrica si Romgaz, Ministerul Economiei considera ca dimpotriva, trebuie sa inceapa cu "vindecarea celor bolnavi", in sensul reducerii arieratelor.

  • Raspunsul integral al Ministerului Economiei vis-a-vis de propunerile Bancii Mondiale poate fi citit in documentul atasat.